Oletko käynyt keräämässä korvasieniä?

Minä en ole vielä niitä etsinytkään,ne on jo nousseet,kuulemma.

Avainsanat: korvasieni aikainen myrkyllinen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.05.2011 - 08:39

Ihan vesi herahti kielelle. En valitettavasti pääse ainakaan tänä viikonloppuna ja saattaa olla että seuraavakin viikonloppu menee kaupungissa. Sinulle ja kaikille napsulaisille toivottelen metsästysonnea ja suurta saalista!

Kysyjän kommentti

KORVASIENI ON IHANA KASTIKE JA SIENIKEITTO SIENI,MUTTA SE TÄYTYY KÄSITELLÄ OIKEIN ENNEN RUOAKSI VALMISTUSTA.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.05.2011 - 08:19

En syö sieniä ollenkaan, joten sienimetsät saa olla rauhassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2011 - 08:33

En ole eläissäni poiminut korvasieniä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2011 - 09:07

minä vaan kaivelen korviani,
muut hoitavat keräilyn ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2011 - 09:25

En enää syö näitä sieniä. Muutenkaan en enää nykyisin sienestä koska saan niistä vatsavaivoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2011 - 09:34

Voi kun löytäisikin. Täälläpäin voi sattumanvaraisesti hyvin harvoin löytää.
Todella maukas ruokasieni, joka on ryöpättävä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2011 - 09:52

En ole vielä käynyt, viikonlopulla aion kyllä mennä etsimään. Itse en korvasieniä valmista, enkä syö, mutta naapussani asuu iäkäs rouva, joka huonon selkänsä vuoksi ei metsään pääse ja olen kerännyt sienet hänelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2011 - 11:13

Saavat minun puolesta jäädä metsään..

Korvasieni (Gyromitra esculenta) on herkullisena pidetty, käsittelemättömänä erittäin myrkyllinen sienilaji. Korvasienen myrkyistä noin 90 prosenttia on gyromitriiniä, joka on tappava solumyrkky, mutta herkästi haihtuva ja vesiliukoinen.

fi.wikipedia.org/wiki/Korvasieni

Käsittely ja säilöntä

Kuten tunnettua, korvasieni on raakana tappavan myrkyllinen. Myrkky kuitenkin poistuu ryöpättäessä sienet yhteen, kahteen tai kolmeen kertaan – lähteestä riippuen. Ryöpättynäkin sieneen jää jonkin verran myrkkyä, joten ajan mittaan ryöppäyskertoja on suositeltu yhä useampia. Väitetään jopa, että moneen kertaan ryöpättykin sieni olisi edelleen myrkyllinen.

www.tuomas.salste.net/doc/ko...sieni.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2011 - 11:14

Jokos ovat nousseet? En taida tänään mennä, mutta ehkä joskus ensi viikolla voisin käydä katsastamassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2011 - 11:47

En ole, enkä ole koskaan niitä etsinyt, muita sieniä kyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2011 - 16:41

Tulee herkullinen keitto. Joka vuosi teen 1-2 keittoa .Eilen oli mielessä pitäisikö mennä katsastaan mutta ei tullut mentyä. On ollut muuta niin kovin.Mutta veikkaan että jotain alkaa tapahtumaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2011 - 17:12

Empä ole koskaan poiminut korvasieniä, muita tutumpia olen kyllä ämpäri kaupalla.
Sieni oli ruoan jatkeena lapsuudessani, suolattiin oikein tiinuun. Pidän vieläkin sienistä.
Siskoni noukkimia suppiksia on pakkasessa vielä paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2011 - 19:50

Olen tehnyt sienien kanssa sopimuksen.Emme tarvitse toisiamme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.05.2011 - 21:56

Odottelen kaikessa rauhassa kantarelleja ja karvarouskuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2011 - 05:08

En ole vielä ennättänyt. Hyviähän ne on.