Jos uutta oppii, niin vanhaa unohtuu?

Täällä on muutamat huomautelleet oikeinkirjoituksesta. Minustakaan ei usko kukaan, että olen saanut kouluni käytyäni arvosanaksi äidinkielestä 10! Kun ei työkseen käytä äidinkieltä, niin kyllä ne opit unohtunee ainakin allekirjoittaneellla.

Lisätty: 06.04.2011 - 23:34

Pitää heti korjata ensimmäisen vastauksen myötä, että jäi mainitsematta äidinkielen oikeinkirjoitus. Sitä tällä haen.

Avainsanat: uusi vanha äidinkieli

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 07.04.2011 - 09:54

En usko vanhan unohtuvan uutta oppiessa. Mutta siihen uskon, että puhekieli on muuttunut sellaiseksi, ettei sitä voi virallisena kirjoituskielenä pitää. Mutta tällaisilla keskustelupalstoilla ei haittaa vaikka kirjoitusasu ei niin virallista ole. Tämä olisi tylsä palsta, jos me kaikki siirryttäisiin virkakieleen ja oikeinkirjoitus olisi viimosen päälle fiksua. Antaa tulla lunta tupaan jos jollakin on valittamista kirjoituksistani. Ida kuten moni muukin osaa sen, mitä täällä tarvitsee osata. Jopa murteet.

Kysyjän kommentti

Kiitos. Ida itse on sellainen sekametelisoppa noiden murteiden kanssa, että olisi viisainta olla ihan hiljaa. Kuten eräs tuttavani sanoikin: älä edes yritä kun et osaa!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.04.2011 - 23:21

En kyllä ymmärrä ihmistä,joka unohtaa äidinkielensä.Olen tavannut ihmisiä,jotka olleet vuosikymmeniä muilla mailla vieraissa kulttuureissa,puhumatta äidinkieltään vuosikausiin ja silti osaavat puhua ja kirjoittaa sitä eli suomea,siitähän on kyse.

Lisätty: 07.04.2011 - 13:18

Justiinsa,puhekieltähän sitä täälläkin käytellään ja se rönsyilee.Vietin yhden viikonlopun Ranskan kielioppikurssilla ja totesin kieliopin(suomen) unohtuneen lähes täysin ja samalla kuinka tärkeä se itseasiassa on,mutta jossain *takalohkossa* vanhat tiedot,uskoisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2011 - 23:23

Näinhän tuo näyttää olevan, vaikka viisaankin ihmisen sanotaan käyttävän aivokapasiteetistaan vain 10 %.

Olen joskus näitä humautuksia nähnyt ja ihmetellyt miksi kiinnittää toisarvoiseen asiaan huomionsa. Jokaisen vastauksen ja kysymyksen olen mielestäni ymmärtänyt tai jos en, niin ei se ainakaan pilkun käyttöön tai kiroitusvireeseen ole kaatunut. Napsutellaan kaikesta puutteistamme huolimatta.

Lisätty: 06.04.2011 - 23:25

Piti siis olla kaikista puutteistamme huolimatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2011 - 00:44

Onneksi ne äidinkielen ja yhdyssanojen opettajat ovat kadonneet täältä Napsusta (varmaan todenneet toivottomaksi). Minäkin kirjoittelen (vihdoinkin vapauden huumassa) ja heittelen kaikkia merkkejä ja isoja kirjaimia, ihan miten itseäni miellyttää.
Kerran mainitsin oikeinkirjoituksesta, koska vihjasin eräästä näppärästä Firefoxin lisäosasta, joka herjaa ja tarkistaa täälläkin kirjoitetun tekstin. Olikohan se tuo Voikko-oikolukija (Suomen kielen oikoluku 1.9.0) jonka voi helposti asentaa Firefoxiin (laajennukset).
Ainakin minua häiritsee täällä käytössä oleva turha pieni kirjasimen koko (fontti), tosin se johtuu myös siitä, että käytän näytön resoluutiona 1024 x 768 tarkkuutta. Pienemmällä tarkkuudella saisi isomman fontin.
Mutta annetaan me vain tekstin kuplia. Kysytään jos ei ymmärrä.

Lähteet:
eläkeläisen vapaus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2011 - 03:07

ei se uuden oppinen mitään vanhaa poista, muuten kaikkein vaikein oppimisen laji on nk. "pois-oppinen" eli saada vanhentunut tai virheellinen tieto pois aktiivisesta käyttömuististaan sotkemasta uusia juttuja ...

tämmöiset palsta-jututhan eläviä vain silloin kun ne ovat lähempänä puhe- kuin kirjakieltä ja sitten on vielä nuo kymmenen nakkia näppäimistöllä sotkemassa asioita ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2011 - 06:15

Samaa mieltä edellisten kanssa. Jos täällä vain saisi lukea pelkkää puisevaa ja täydellistä äidinkieltään ilman mitään pikku vivahteita niin silloin poistun joukosta. Mielestäni asiaan kuuluu vähän sellainen "jutustelun" tapainen kirjoitus-kerronta aina välillä. Toki kaikki hyväksytään, mutta ei ole kivaa huomautella...annetaan jokaisen olla oma itsensä....se on sivistystä myös. Ps. Eikä uskoisi varmaan, mutta minulla on ollut äidinkielestä myös aina se 10.
En tiedä unohtuuko vanha tieto kokonaan koskaan, mutta olen huomannut omalla kohdallani uuden oppimisen joskus tökkivän. Harjoitusta vaatii.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2011 - 06:34

Täytyy sanoa että minulle tuo äidinkielen oppiminen oli melkoista utopiaa, mutta selvisin koulusta kumminkin läpi silloin joskus aikanaan.

Mutta kun omia lapsia vein kouluun ja oli opettajan kanssa tapaaminen kuten yleensä on ensimmäisellä luokalla, niin silloin kuulin kun oli hetken kanssani keskustellut..
Että minun lapsille oli kuulema työlästä opettaa äidinkieltä kun äiti ja isä puhuvat niin vahvaa Turun murretta...
Mutta kyllä Turkukin Suomeen kuuluu joten olen tähän ikään asti sillä pärjännyt...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2011 - 09:19

Ei se noin ole, riippuu myös siitä millaisesta tiedosta on kyse. Tiedot, ne tärkeät, päivittyvät kyllä mutta se on eri asia.
Epäselvä kieli eli murteet vaikeuttavat ymmärtämistä. En hallitse savon murretta enkä turkulaista murretta, mutta ei haittaa vaikka sanoma jää epäselväksi.
Itse olen alalla jossa oikeinkirjoitus ja selkeä viestintä on kaiken perusta, myös kielellinen koulutus vaikuttaa siihen että mielelläni luen selkeätä kirjoitusta.
Nykynuorten, tosi monen , kielellinen ilmaisu on suoraan sanottuna hirveätä. "Rasti ruttuun"-opetustapa on vaikuttanut ja erityisesti nykyviestintä tekstarein ja netin kautta.
Myös ihan oikeita lukihäiriöitä on paljon, varttuneempien kohdalla ne asiat ovat jääneet huomiotta ja korjaamatta.
Värikästä ilmaisua voi harrastaa vaikka kirjoittaa puhdastakin suomea - jota viimemainittua kaikilta ei voi toki edellyttää.
Äidinkieltään ei kukaan unohda, se on varmaa, vaikka ei asuisi edes Suomessa. Kun jonkun kielen on kunnolla oppinut, oli se äidinkieli tai vieras kieli, sen osaa kyllä, ihan jopa ääntämistä myöten.
Kieltä käyttää joka päivä eli se unohdu ellei nyt sitten vuosikausia ole hiljaa ykikseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2011 - 09:35

Minua saa ihan rauhassa mollata,kun en osaa oikeikirjoitusta,ihmettelenkin kuinka sain kouluni käytyä.Murteet kunniaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2011 - 11:52

Totuus on että vanhana taitaa sen minkä nuorena oppii .Vain muistamiskykyyn vaikuttavat sairaudet ja vammat voivat joko pyyhkiä mielestä jo opittuja asioita, tai vaikeuttaa kielen oppimista . Muuten ei oppimiaan asioita unohda mikäli niitä taitoja käyttää jatkuasti tavalla, tai toisella hyödyksi eikä annan esim. oikeinkirjoituksensa luisua puhekieleksi. Se että oikeinkirjoitus luisuu joskus puhekieleksi ja on virheitä täynä ei kuitenkaan ole mikään hävettävä asia. Me emme nimittäin itse pysty aina vaikuttamaan siihen, etteikö meille ei tulisi joskus jokin vamma tai sairaus jonka vuoksi äidinkielellä kommunikointi ei onnistu sujuvasti. Joskus ei myöskään ole aikaa korjailla kirjoitusvirheitä esim. tänne Napsuun kirjoitellessaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2011 - 17:58

Kyllä ne tiedot siellä muistilokeroissa on olemassa. Toisinaan niiden hakemisessa saattaa olla hankaluuksia. Välillä kestää parikin päivää, ennen kuin tieto pulpahtaa esiin muistilokerosta. Joskus jää kokonaan tulematta. Kirotusvirihe ei ole ongelma napsuttelussakaan, vaan ajatus on tärkeä.
Hyviä napsutteluhetkiä nettiystävä Idalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2011 - 18:01

Kyllä huomautella saa kun ei oikein rumasti sitä tee.Minulla kirjoitus ollut aina tuolla edessäpäin.Joskus kun olen muualla, kirjoitan virheettömästi. Opettaja tuhri minun kauniin vihkoni niin pahoin, että pahaa teki. Enkä mitään oppinut siitä huolimatta. Napsuttelu aikana olen hyvien ystävien kera oppinut, kaikkein eniten.Sitä kun ei ole tarvinnut, kun omaksi iloksi ja ajankuluksi. Toisten harmiksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2011 - 19:21

Vanhankin koira uusia temppuja oppii. Kyllä ne vanhat jutut ovat päässä, mutta niiden muistaminen on välillä tosi vaikeaa, vaatii välillä aivonystyröiden työstämistä oikein kunnolla.