Tiedätkö mikä on meriampiainen? Missä päin maailmaa tällaisen voit nähdä, mutta toivottavasti et tuntea?

Avainsanat: meriampiainen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.04.2011 - 20:30

meriampiainen eli ampiaismeduusa löytyy mm. Australiasta

se elää Intian valtameressä ja Tyynessämeressä

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.04.2011 - 20:51

Australiankuutiomeduusa, meriampiainen tai ampiaismeduusa (Chironex fleckeri) on keskikokoinen kuutiomeduusa (Cubozoa). Se on hyvin myrkyllinen ja sen myrkky voi tappaa ihmisenkin muutamassa minuutissa, jos tämä sotkeutuu sen lonkeroihin. Vain yhden ihmisen, australialaisen Rachael Shardlown tiedetään selvinneen laajalle ihoalueelle kohdistuneesta Australiankuutiomeduusan pistosta. Australiankuutiomeduusoja elää Intian valtameressä ja Tyynessämeressä. Niiden uimakellot voivat olla halkaisijaltaan jopa 25-senttisiä ja polttiaislonkerot jopa kahden metrin pituisia. Ne ovat läpinäkyviä ja siksi niitä on hankala erottaa.

Australiankuutiomeduusa saalistaa katkarapuja ja pieniä kaloja. Se itse puolestaan kuuluu merikilpikonnien ruokalistalle, sillä merikilpikonnat ovat immuuneja sen myrkylle. Toisin kuin meduusat yleensä, australiankuutiomeduusa on aktiivinen uimari ja saattaa ajaa saalistaan takaa supistamalla kelloaan.

fi.wikipedia.org/wiki/Austra...tiomeduusa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.04.2011 - 21:22

Eilen sitä telkkarista katselin. En aio lähelle mennä, pysyköön vaan elinalueillaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.04.2011 - 21:28

Taidanpa kiertää kaukaa, jos kohdalle sattuu....

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.04.2011 - 21:54

Viime lomallani näin useammankin meduusan, sitä en tiedä mitä lajia ne olivat, vaaleanpunaisia olivat väriltään. Näin wiki kertoo tästä meriampiaisesta:
fi.wikipedia.org/wiki/Austra...tiomeduusa

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.04.2011 - 21:55

Tosi vaarallinen,voi ihmisen tappaa muutamassa minuutissa..En ole kaskaan tavannut meriampiasta,,,kiertäisin kaukaa jos näkisen otuksen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2011 - 08:32

Enpäs tiennyt, mutta nyt tiedän ja toivon etten törmää sellaiseen...ei kait Adrianmeressä ole niitä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2011 - 09:19

Meri-ampiaisen pistoksen olen kai saanut, kun mieli halajaa Turun saaristoon Airiston rannalle meren ääreen. Voihan se olla jotain muutakin, mutta näin minä olen sen kokenut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2011 - 11:43

Eipä ole vielä pistänyt sellainen meriampiainen, kun tulos on tässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2011 - 12:56

Wednesday, December 30, 2009
Maailman paras työpaikkako?
"Maailman parhaan työpaikan" saaneen Ben Southallin työ on päättynyt ikävällä tavalla. Southall nimittäin joutui irukandjimeduusan uhriksi.

Irukandji tai irukandzi on yksi maailman pirullisimpia otuksia. Sen myrkky on voimakkaampaa kuin aasialaisen kobran, ja eläin itse on suunnilleen sormustimen kokoinen. Australialaiset pitävät sitä vielä ikävämpänä otuksena kuin mitä meriampiainen (Chironex fleckeri) on; meriampiaisen pisto yleensä joko tappaa 15 minuutissa tai siitä selviää sen jälkeen. Irukandji aiheuttaa hirvittävät tuskat koko päiväksi, ja uhri toivoo että olisi oikeastaan kuollut.

Sekä irukandji että meriampiainen kuuluvat kuutiomeduusojen heimoon. Nuo otukset ovat ikävämpiä kuin tavalliset meduusat: niillä on silmät ja ne aktiivisesti ajavat saaliitaan takaa; muut meduusat vain tyytyvät passiivisesti lillimään ja odottamaan, että saalis ui lonkeroihin. Pahaksi onneksi kuutiomeduusat ovat vielä paljon myrkyllisempiä kuin tavalliset meduusat. Siinä, missä hiusmeduusan tai nokkosmeduusan pisto vain polttaa, kuutiomeduusoiden pisto voi aiheuttaa sydämenpysähdyksen tai shokin ja hukkumisen. Ja juuri tällaisen pikku pirulaisen uhriksi Ben Southall joutui. Hän tosin on selvinnyt siitä. Mutta ne 85 000 dollaria kyllä tulivat aivan aiheesta - hän olisi voinut kuolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2011 - 18:03

Meduusoja olen kyllä reissuilla nähnyt, mutta onneksi ei ole sattunut mitään ikävää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2011 - 02:38

Kaikki meduusat ovat petoja. Ne saalistavat pyyntilonkeroilla, joiden polttiaissolut laukeavat, kun planktoneläin, toinen meduusa, pieni kala tai äyriäinen on kosketuksessa niihin tai ui lonkeroiden läheltä.