-m-
Kysytty: 10.03.2011 - 15:33

Pihallemme ilmestyi komea metso.

Metso lienee kovin aggressiivinen soidin aikaan, joten mitähän se tuumii ihmisistä ja varsinkin niistä pienistä?

Avainsanat: metso

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.03.2011 - 17:34

Kokemusta on tuollaisesta tapauksesta vuosien takaa. Useana päivänä se meuhkasi pihallamme ja yritti hyökätä ihmisten päälle joten jouduimme olemaan sisätiloissa. Lapset olivat pieniä ja ikkunasta vaan katselimme. Vihdoin rohkea mummo avasi jyväaitan oven ja siellä metso tyydytti ainakin nälkäänsä. Lopulta se häipyi omia aikojaan meidän pihapiiristä.

Kysyjän kommentti

Samanlainen tilanne täälläkin menossa. Metso siirtyi onneksi naapurin pihapuuhun joten pihalla on taasen turvallista tallustaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.03.2011 - 15:46

www.martinselkonen.fi/index....&la=fi

Soidinaikaan ei anakaan edes aikuisen kannata olla lähettyvillä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 10.03.2011 - 15:59

Varmasti on komea lintu. Ei ehkä isojen eikä pienien kannata juuri silloin mennä ulos kun siellä tepastelee. Kyllä se sieltä ajan kanssa lähtee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2011 - 16:14

Monet pitävät metsoa metsiemme upeimpana lintuna.Yleesä metso karttaa asuttuja seutuja.Metsien pirstoutumisen ja puolison puutteen takia erakoituneita ns. hulluja metsoja ilmaantuu kyliin ja taajamiin.On keski-suomen maakuntalintu ylväs uljas komea.Nautinnollisia hetkiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2011 - 16:46

K yllä se käy isompienkin päälle eli en päästäs pienempiä ulos.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2011 - 17:05

jotkut yksinäiset metsot saattavat käyttäytyä agressiivisesti ihmistä kohtaan. parempi pysytellä etäällä komeasta linnusta.
joskus niitä näkee pellolla soidinaikaan kisailemassa sekä myös metsästien varrella yksinäisiä uroksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2011 - 17:23

Metsohan ei ole muuttolintu, elää Suomen metsissä.
Harvoin tulee pihapiiriin. Urosmetso voi kasvaa noin yhden metrin pituiseksi ja
painaa noin 4 kg. Naaraspuoli eli koppelo on paljon pienempi.
Urosmetso esittää keväällä pyrstöään,joka on suuri ja värikäs, ukkometson silmänympärykset ovat punaiset.Metso on ollut useiden taidemaalarien kohde.
Esim.suomalainen Ferninand von Wright on maalannut kuulauisan teoksen "Taistelevat metsot"
1800-luvulla.
Rauhoitustoimenpiteiden ansiosta maakuntani Keski-Suomen komean nimikkolinnun säilyminen
näyttää turvatulta.
Kysyit turvallisuudesta, kyllä pienten ainakin kannattaa isoa metsoa karttaa, olen itse nähnyt ison miehen pelkäävän varista sen puolustaessa poikastaan.

Lähteet:
Lintukirja ja Ylen elävä arkisto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2011 - 17:42

Ei kai se hän ollut? www.napsu.fi/matkailu/matkak...-Raasepori

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2011 - 18:06

Ärhäkkä kaveri kun sille päälle sattuu. Kannattaa silloin kiertää kaukaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2011 - 19:11

Tuollahan tulikin jo varoituksia,että kannattaa olla varovainen Metson suhteen..
Varmaan oli komea näky pihalla,kun Metsoa katseli..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2011 - 09:00

Lähelle ei todellakaan kannata mennä, ei edes aikuisen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2011 - 11:09

pysytään pois edestä kuule vaan. tulee silmille ku ärsyyntyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2011 - 11:43

Saattavat olla arvaamattomia, älä päästä pientä väkeä lähelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2011 - 12:01

Totta,metson lähelle ei ihmisen kannata mennä,kun se on soitimella.