Onko talven selkä nyt taittunut?

Lappeenrannassa enää pakkasta -6C,lunta on hieman satanut yön aikana.Mite muualla Suomessa?

Avainsanat: sää lämpenee

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.02.2011 - 09:05

huomenta vaan, samoissa lukemissa ollaan pääkaupunkiseudullakin

perimätiedon mukaan talven selkä taittui jo kuukausi sitten :

14. tammikuuta: Talvenselkä

"Vilkunan mukaan "A. Hirsijärvi on vakuuttavasti osoittanut, että 13. tai 14 päivä tammikuuta on ollut sellainen keskitalven päivä, jolloin ´talven selkä katkesi´. ..Pudasjärveläinen kalenteri- sauvojen tulkitsija, talonisäntä Taneli Väätäjä (s. 178 on lausunut: ´Tammikuun 14. päivän sujuva kaarimerkki osoittaa, että Talvenselkä katkiaa, ja Pimein aika on ohitse´."

Lähteet:
www.ksml.fi/mielipide/keskus...t/8766.htm

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 26.02.2011 - 09:33

Saman verran täälläkin ja lunta sataa. Mutta olettaisin tämän olevan vain tilapäisen notkahduksen, kyllä se vielä koettelee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 09:50

Kyllä se on taittunut ,valoa tulee jo huomattavasti pidempään.Hyvin näkee jo ulkona 12 tuntia.Aikaisemmin valoa oli vaan 6tuntia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 10:08

Nyt Turku huomattavasti eilistä lämpimämpi siis taidetaan alkaa kevättä saada alulle...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 10:11

kyllä ainakin toivon, että olisi selkä taittunut, siis talven. Kyllä sitä jo odotinkin. Täällä länsisuomessa nyt -0,6

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 10:50

Toivotaan että on, sillä minä ainakin kaipaan jo kesää ja kärpäsiä vaikka en kaikista uhkauksistani huolimatta haluaisi maamme ilmaston muuttuvan ikuiseksi helteeksi. Liika vain on liikaa pakkasissa ja lumissakin. Näistä syistä nautin suunnattomasti siitä, että täällä meilläpäin on nyt vain -2 astetta pakkasta eikä taivaalta tupruta hiutaleen hiutaletta kiusaksemme. Olen tästä niin onnellinen, että en tahdo löytää oikeita sanoja kuvaamaan lauhtuneen sään aiheuttamaa hyvää oloani

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 10:52

Toivottavasti on taittunut, mutta taitaa vielä olla vain tilapäistä. Savonlinnassa -4 ja taas yön seutuun lumityön arvoisesti lunta tullut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 12:42

Ei oo enää ku jotai -3!!:) jeee!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 12:53

Saisi lumet sulaa ja kevät tulla.Maailma lumen alta herätä eloon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 15:15

Täällä lounais-suomessa on jo plussan puolella 0,3 astetta. Kyllä se sinnekin tulee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 17:28

Taittunut on ja toivotaan ettei hirmu pakkaset enää tule tälle talvelle. Meillä mittari näyttää juuri nyt -2,3 astetta joten lenkille pääsin töiden jälkeen ja se tuntui upealle. Nilkkakaan ei änkyröinyt yhtään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 18:03

Lumen valtakunnassa Keuruulla oli aamullla 3 astetta plussaa, mutta kylä tuuli kävi.
Toivossa eletään, muttei nyt viimeisiä villatumppuja pakata naftaliiniin.

Näin me sen kestimme, keksinän Joonaskin, kun tupa paloi hän muutti kamariin asumaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 22:43

tällähetkellä -1C, päivällä oli jopa +/- 0, mutta vinkka tuuli puhallellut koko päivän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2011 - 08:33

"lämpöstä" on juu. en vielä uskalla nuolasta - ehkä se selkä on ainakin notkolla ja pahemman kerran. toivon mukaan taittuu napsahtaen ja pian ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2011 - 04:08

-5 näytti eilen mittari, odotellaan innolla kevättä. Jospa se tästä rupeaisi lämpenemään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2011 - 18:03

Aivan varmasti on. Tänään kevään ensimmäinen päivä ja aurinko lämmittää suloisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2011 - 21:58

Kyllä on talven selkä taittunut..Ihanasti on aurinko jo lämmittänny. Alkaisi vaan lumet sulamaan ja kevät koittamaan..Ihanaa sitten taas seurata luonnon heräämistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2011 - 11:58

Ainakin osittain on, sillä onhan jo huomattavan valoisaa eli päivä on pidentynyt. Kyllä kylmää tulee vielä olemaan ainkin öisin, sehän on tyypillistä kevätsäätä.