Nuoruus on seikkailu suunnaton... lauletaan?

Mitä se vanhuus sitten on?

Avainsanat: nuoruus seikkailu vanhuus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.01.2011 - 14:48

Tämä vanhuus on kuules sellaista Tuppuraisen Ellin elämää. Jalat tahtoo mennä aina välillä kahdeksikoksi kun kiirettä pitää. Kun käy terveyskeskuksessa tapaa siellä entisen koulukaverin ja tervehtisi kädestä, mutta ei
voi, kun kummallakin on laboratorion koeputkia kädet täynnä. Siis käsityötä ei voi tehdä.
Ja ihmetellään kaljabaarin edustalla minkä moinen meno siellä, vaikka 50 vuotta sitten siellä
heiluimme tuopit kädessä ja yläkerrassa aina valomerkkiin asti. Parjaamme nuorisoa, kuinka ovat joutilaina ja pahanteossa ja kulkevat ilman pipoa pakkasella.
Elämässäni on kaikki ne luvut. jotka S a a r n a a j a kirjassaan luettelee.
Naurusta itkuun, kivien heittelemisestä, ilosta ja rauhasta. Ikänaisen kalenterissa on viikko mennyt joskus
kokonaan pois. Elämä on kutistunut käytössä.Pitenevä vanhuus ei ole korvannut lyhenevää lapsuutta.
Turhaan yritän jäljitellä nuoruutta, olen vanhus harmaahapsi ja minä olen jo saanut aikaan 4 polvea maailmaan itseni mukaan lukien.
En tee toiminta-ja taloussuunnitelmaa. Tunnen kuinka aikani kuluu hukkaan kun soitan vammaispalveluun tai terveyskeskukseen ja korvaani paukutetaan kattilankansia jonotusmusiikiksi.
Elämäni on jakojäännös, pienin sellainen.aika on ollut ilmaista laiskalle sielulleni, mutta sieluni edustaa
sitä NYT.
Tiedän oman arvoni ja vastuuni itseäni kohtaan ja lähimmäistäni. Ei vanhan vuodet kulu, niitä tulee koko ajan lisää.Vain minä kulun, tiiivistyn ajan kanssa lyhyeksi historiaksi. Minusta puhutaan monenmoista. Jotkut asiat elävät negatiivistä elämäni muistoissa, voi olla positiivisiä ja arvaa iloitsen siitä, että lähimmäiseni, jotka myös ovat jo osaksi vanhuksia, muistavat minut juuri niin kauan kuin heidän muistinsa pelaa. Olen elänyt, vanhentunut olen siis ollut olemassa. VANHUUS se vasta oikea härdelli on.

Lähteet:
oman kynän jälkeä

Kysyjän kommentti

Vanhuus on oikea härdelli... siinä se on lyhyesti ja ytimekkäästi, kiitos.
Kiitos myös kaikkille muillekin hyville vastauksille. Jokainen mietti ja löysi omannäköisensä näkökannan asiaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.01.2011 - 21:57

Se on vielä suurempi seikkailu joka muodostuu suorastaan hupailuksi aina välleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.01.2011 - 22:52

ollaan vaan ja nautitaan .. unohtamati räväkkäitä hetkiä , jotka antaa särmää iltapuolen eloon .. elo tää on yhtä juhlaa....lauloi joku joskus .. :) katsoin tänään ohjelman , jossa 102 v ajeli autollaan nuoruuden innolla ja muutkin mummelit ja ukkelit elivät eläämänsä täysin rinnoin ... ei kyllä heti heistä ois uskonut , et olivat 100v ... niin pirteää oli elo heillä .. aika ruuhka oli myöskin, kun he olivat sokkotreffeillä ... tutustumassa siihen oikeaan ...oli myöskin pariskunta , jossa oli nainen 100v mies 94 v ... heilläkin rakkaus kukoisti .. niin jotta täysillä vaan läpi tään elämän hyvällä asenteella ... positiivisin mielin ... sattaa olla sata kyntilää kakussa jokaisella :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2011 - 12:10

Ihmisen elämä on kuin viinipuu,
se vanhetessaan vain parantuu.

Itse uskon sen menevän näin,
matkamme kulkee eteenpäin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2011 - 15:45

Ainakin keski-ikä on yhtä seikkailua....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2011 - 16:42

Mulla on ollut lapsuus, Nuoruus seikkailut, keskiikä ihana ja vanhuus edesä vielä .Toivottavasti.Neljä vuoden aikaa toimii tässäkin kuin salaa.Lapsuus päättyi 15vsiitä alkoi villi nuoruus kesti 35.Siitä alkoi keskikikä se toivonmukaan on tuonne 70 -75.Siitä mennään paratiisin puolelle ja alkaa tuo loppuosa joka saa kestää 100.Hyvissä voimissa ja terveenä. Sitten olen vasta valmis.
Tässä tämä minun osuuteni tavoitteesta. Kiteytettynä.Mutta mitähän mahtaa yläkrran herra minulle antaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2011 - 17:35

Toivottavasti tämä skenaario ei toteudu vanhduudessa: jalat vie, mutta pää ei pidä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2011 - 21:30

Se minkä pian pääsen kokeilemaan jossain vaiheessa...