Mistä tulee lyhenne PS, jota käytetään esim. kirjeen lopussa oman allekirjoituksen jälkeen?

Avainsanat: ps

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 31.12.2010 - 18:53

Post scriptum alias jälikirjoitus. Mutta voisihan se olla myös: pari sanaa

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.12.2010 - 14:27

Muistaakseni post scriptum, suomeksi jälkikirjoitus.

Lähteet:
oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2010 - 15:23

Ennen muinoin kirjoitettiin oikein mustekynällä, sellaisella kostutettavalla. Korjaus tehtiin myöhemmin liitteenä PS. Post scriptum on tullut sen eteen "lontoon" kielestä.
Nykyäänhän meillä on "tietsarissa" "eiku" näppäin.
Näpytelkää ja napsutelkaa runsaasti, eiku hillittömästi ja hyvä tulee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2010 - 17:53

PS latinan sanoista post.scriptum, kirjeen loppun lisätty kirjoitus.
Mutta latinaa minulle on papan "eiku" näppäin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2010 - 18:27

PS :llä, niinkuin monella muullakin lyhenteellä, on monta merkitystä ja käyttötarkoitusta

kirjeen lopussa sen merkitys tulikin jo yllä kerrotuksi (jotkut enkut virheellisesti väittävät sen tulevan sanoista "past sentence", mutta kyllä se oikeasti latinaa on)

muita merkityksiä :

Ps tarkoittaa seuraavia asioita:

* polystyreeni, PS, muovilaji
* petasekunti, tunnus Ps, ajan yksikkö
* pikosekunti, tunnus ps, ajan yksikkö
* petasiemens, tunnus PS, konduktanssin yksikkö
* pikosiemens, tunnus pS, konduktanssin yksikkö
* Palestiina, ISO 3166-1 -koodi PS, valtio tai muu maantieteellinen alue
* paštu, ISO 639-1 -koodi ps, kieli
* Ukraine International Airlines, IATA-koodi PS, lentoyhtiö
* Pacific Southwest Airlines, IATA-koodi PS, lentoyhtiö
* Perussuomalaiset, puolueen lyhenne PS tai Ps, jäsenen lyhenne ps., suomalainen puolue
* Parti socialiste, PS, ranskalainen puolue
* Parti socialiste, PS, belgialainen puolue
* PlayStation, PS, Sonyn valmistama pelikonsoli
* PostScript, PS, sivunkuvauskieli
* Adobe PhotoShop, PS, Adobe Systemsin kuvankäsittelyohjelma
* jälkikirjoitus, PS, latinan sanoista post scriptum, kirjeen loppuun lisätty kirjoitus
* pussi, ps, säilytyspakkaus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2010 - 19:00

jälkikirjoitus PS ( ja käytän myös jos on jotain erikoista huomautettavaa erikseen)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.12.2010 - 19:14

Post scriptum se tietty oikeasti on, mutta me lapsina arvelimme tarkoittavan "piti sanoa".