Milloin helsinkiläinen sanomalehti mainosti ensimmäisen kerran monivärisiä hyasintteja?

Lisätty: 20.12.2010 - 11:38

Sorry, tarkoitin tietenkin värillisiä hyasintteja...no onhan niitä monivärisiä.

Lisätty: 21.12.2010 - 07:56

Ensimmäisen kerran kukkivia ja monivärisiä hyasintteja mainostettiin helsinkiläisessä sanomalehdessä maaliskuussa v.1820.

Avainsanat: kukka hyasintti joulu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.12.2010 - 14:28

Kylläpä Mariaana kinkkisen hyasintin laitoit kysmyksen.
Tarina Suomen ensimmäisesä hyasintistä elää sitkeästi.
Yksinäinen vaaleanpunainen joulukuva keräsi jouluna 1879 jopa yleisön
eduskuntatalon paikalla olleen kukkakaupan eteen.

Herätti ihmestystä ja ihastusta, mutta ensimmäinen se ei ollut.
Äveriäiden sukujen himoitsemaa kukkaa kerrotaan kasvanneen Turun
seudulla jo 1600-luvulla.

Helsingiläistä päivälehteä, jota kysyit en onnistu löytämään.
Laitan kolme -Päivälehti, Helsingin Sanomat ja Kirkko ja kaupunki, vaikkei se sanomalehti tavallaan ole.

Lisätty: 21.12.2010 - 15:58

Oikein kun pinnistää, niin löytää tiedon. Se oli vuonna 1820 kun Helsinkiläinen sanomalehti julkaisi
ensimmäisen kerra monivärisiä hyasittejä. Lehden nimeä en löytänyt kiireessa katsellessa.
Mutta Koti Puutarhalehti marras-joulukuulta 2010 juölkaisi tämän tiedon. Siinä oli pitkä luku
hyasinteistä, mutta aika tuli vastaan en kerennyt lukea kun tuon tiedon.Mutta Mariaanahan ei kysynytkään lehden nimeä vaan aikaa.

Lähteet:
googlea luettu ainakin tunti.ja kirjastossa Puutarhalehti vilahti silmiini josta vuosiluku 1820

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.12.2010 - 09:52

Hyasintti on Suomen vanhin joulukukka. Ensimmäinen hyasintti oli esillä Helsinkiläisessä kukkakaupassa vuonna 1879.

www.nicehouse.fi/puutarha/hu...yasint.htm

www.suomela.fi/hyasintti-on-...kkija.aspx

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2010 - 14:30

Veikkaan Hesaria.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 10:53

Onko hyasintteja olemassa myös monivärisinä? Olen nähnyt vain joko valkoista, vaaleanpunaista tai sinistä ja myös kirkkaamman punaisena näkee torilla olevan myynnissä.
Aikoinaan on ilmestynyt lehti nimeltä Päivälehti.
Kirkko ja kaupunki on seurakuntien lehti, eikä se kovin vanha voi olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.12.2010 - 21:23

On sillä ihanalla ja ainakin minun rakastamallani joulun tuoksuttajalla pitkät perinteen. Miksi ihmeessä kaupoissa on useimmiten vain vaaleanpunaisia myynnissä?