Millainen paikka on Portofino?

Avainsanat: nähtävyys maisema luonto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.12.2010 - 09:46

Portofino on Italian Rivieralla, Ligurian hallinnollisella alueella sijaitseva pieni kaupunki. Sen pinta-ala on 2 km² ja asukasluku noin 530. Kaupunki on hyvin suosittu matkailukohde, ja sitä usein luonnehditaan yhdeksi kauneimmista kaupungeista Välimeren alueella. Kaupungin alun perin perustivat roomalaiset, jotka nimesivät sen Portus Delphiniksi, eli Delfiinien satamaksi.

Wikistä hain. En olisi muuten tiennyt. Oppia ikä kaikki.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Portofino

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.12.2010 - 08:12

Taitaapi sinun Italiaan mieli tehdä!

fi.wikipedia.org/wiki/Portofino

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 08:37

Upea kaupunki Pohjois-Italiassa, kallis myös eli jetsetin suosima lomapaikka. Kerran on siellä tullut käytyä Ranskasta käsin, yksi vurokausi siellä oltiin. Siellä on myös filmattu useita elokuvia, mahtavat maisemat luovat hienot puitteet elokuvalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.12.2010 - 14:15

Jälleen näkemätön kohde - kenties kerran....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 14:55

Rikkaiden suosima rantalomakohde Italian Rivieralla. En ole käynyt, mutta n. 100 km päässä sijaitsevassa Diano Marinassa v. 1983. Kummallisinta oli, että hintatasoltaan Italian Riviera oli huomattavasti kalliimpi Ranskan Rivieraan verrattuna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 19:36

Kuvista päätellen hieno kaupunki, sinnekin tekisi joskus mieli mennä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.12.2010 - 04:21

Yksi kauneimmista Välimeren paikoista.

Portofino sijaitsee viitisenkymmentä kilometriä Genovasta etelään lähellä Rapallon ja Santa Margaritan kaupunkeja Promontorio di Portofino -niemimaan kärjessä. Sinne pääsee vain yhtä tietä, joka kiemurtelee rantaviivaa pitkin jyrkkien kallioiden alla.
Tie on paikoittain niin kapea, etteivät turistibussit pääse ohittamaan toisiaan, vaan joutuvat peruuttamaan leveämpiin ohituspaikkoihin.
Joskus tie saattaa mennä aivan tukkoon, sillä varsinkin kesäviikonloppuisin kaupunki vetää niin turisteja kuin lähiseutujen asukkaitakin. Keväisin ja alkusyksystä turisteja on huomattavasti vähemmän, ja silloin kaupungin idyllisyys tulee parhaiten esille.
Hyvä vaihtoehto on matkustaa Portofinoon laivalla ja ihailla matkalla Välimeren rantamaisemia ja rantakallioita, joille on rakennettu kuvauksellisia huviloita.

Portofinosta tuli aikoinaan kalastajakylä sen suotuisan sijainnin takia. Jyrkkä kalliomäki suojaa satamapoukamaa Välimeren tyrskyiltä ja tuulilta. Kalastajien asunnot nousivat Calata Marconin rantakaistaleelle, ja vuosisatojen saatossa se täyttyi kapeista, parikymmentä metriä korkeista rakennuksista, jotka hallitsevat vieläkin Portofinon satamaa.
Vähitellen Portofinon kuvauksellisuus alkoi vetää sinne väkeä ulkomailta asti. Ensimmäisinä tulivat britit ja sen jälkeen boheemit taiteilijat. Sitten saapuivat amerikkalaiset loistoveneineen, ja kaupungista tuli 1900-luvun puolivälissä tunnettujen elokuvatähtien hengailupaikka. Monet rakennuttivat huvilansa kaupungin rinteille ja pitivät siellä aamuun asti kestäviä päivälliskutsuja VIP-vierailleen. Nyt massaturismi on karkottanut julkkikset rauhallisimmille rantakiville.

Portofino on outo sekoitus vanhaa ja uutta. Ulkoapäin kaupunki on säilynyt samanlaisena vuosisatoja, mutta lähempi tarkastelu osoittaa nykyajan saapuneen sinnekin. Kun aikoinaan kalastajat pitivät veneitään ja verkkojaan Calata Marconin varastoissa, on niissä nykyään muodikkaita ja kalliita designkauppoja.
Turistit tulevat Portofinoon keskimäärin viideksi tunniksi ja istahtavat parin tunnin sightseeingin jälkeen johonkin kaupungin useista ulkoilmaravintoloista.
Lopuksi kolutaan kaupungin kaupat ja etsitään tuliaisia. Halpaa turistikrääsää ei kaupungista löydä, kaikki on tyylikästä italialaista muotoilua parhaimmasta päästä.

Kaupungin keskipiste on noin sata metriä leveä satama-aukio, piazzetta. Sen reunoilla on designkauppojen lisäksi kahviloita ja ravintoloita. Ja kala on taatusti tuoretta!
Satama-aukiota vastapäätä näkyy korkealla mäellä kaupungin kirkko Chiesa Santuario di S. Giorgio, jonka hautausmaa on näkemisen arvoinen. Tilan puutteen takia haudat on sijoitettu toistensa päälle useampaan kerrokseen. Varakkaimmilla on omat ”hautahuvilansa”, tavalliset ihmiset joutuvat ”kerrostaloon”.