Mistä johtuu, kun kovalla pakkasella varsinkin puurakennukset saattavat paukkua?

Avainsanat: pakkanen paukuttaa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.12.2010 - 17:32

Meillä on tämä vanha hirsirakennus ja paukkuu omia aikojaan pakkasella, ja liittyy supistumiseen ja laajenemiseen, eli kuivaa tai kosteaa on ilmat silloin, ulko-ovetkin ovat toisinaan niin pantteessa ja toisinaan ovat väljät että melkein lokki voisi sisään lentää, heh. Kattopaneelit olohuoneessa vähän irvistää talvisin ja kesäisin ovat ihan paikallaan. Se on aikamoinen lämpötila ero jos sisällä talossa on 20 lämpöastetta ja ulkona -20 pakkasta ja puu siinä välissä elää sitä omaa elämäänsä.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.12.2010 - 17:18

Meillä ainakin pakkanen paukku .Milloin missäkin paikassa.Nurkista välillä .Isot puut pamahtelee ,yhtenä vuonna pamahti ihan kamalan kova piha koivu 100 vuotta vanha. Sitten keväällä mahla juokisi . Se meni halki.Elossa vieläkin siitä huolimatta.Aikaa jännää liikkua pimeessä kun paukahtelee ympäristössä pakkanen.Jotenkin mystistä.Siinä tapahtuu jäätymistä ja liikettä milloin missäkin. Siitä ääni lähtee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2010 - 18:39

Kyllä todella pakkanen paukkuu puutaloissa..en kyllä tiedä miksi paukkuu...epäilen että suuri lämpöero sisällä ja ulkona..aiheuttaa paukkumiset..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2010 - 19:46

Pakkanen todella paukkuu ja se pistää puun paukahtelemaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2010 - 22:41

Kesällä ilma on kosteaa ja puukin kerää kosteutta ja turpoaa, talvella pakkasella on kuiva ilma ja puu kuivuu ja kutistuu. Vanhoissa rakennuksissa paukkuminen on varmaan pääasiassa puutavaran kutistumisesta johtuvaa liikahtamisia.
Varsinkin uudet hirret voi kyllä paukkua ja kovaa, kun niihin tulee uusia halkeamia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 00:13

Puun vesipitoisuus on monisäikeinen juttu. Rakennuspuun kosteusmäärä on ympäröivästä ilmasta kiinni. 1/2 m pätkään uunikuivaan pattinkia sitoutuu pian ilmasta 100g vettä. Syksyllä kun kosteutta on lähes 100%, siinä on vettä tuplasti. Vaikka olisi kuinka vanhaa puuta, se elää. Puun kutistuminen on käänteinen sen turpoamiselle. Näin lyhyesti tästä se paukkuminen lähtee, puun solukko elää ja kuivuessa kutistuu ja vuosirengas katkeaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.12.2010 - 01:43

Puu elää - siitä syystä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 07:24

No höh. Ettekö tiedä, että se on Herra Pakkasherra joka nurkissa paukuttelee...tämähän on nyt päivänselevä asia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 08:29

Oletan että johtuu siitä kun puu elää lämpötilan mukaan. Ilmeisesti myös puu kuivuu pakkasella, kun taas lämpötilan ollessa korkeampi ,on puu kosteampaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2010 - 15:54

Tietoa on jo edellisillä puheenvuoroilla, joten uskallan laittaa nyt vähän kevyemmän version puurakennuksen paukkeesta. Kun minä olin pieni, kyseltiin tietenkin mikä se paukahtelee noin.
Vanhemmat selvittivät, että siellä pakkasukko on lähettänyt poikiansa lyömään talon nurkkiin, että lapset
pysyisivät kilttinä.
Mariaanahan tuon jutun on jo näemmä hoksannut tuolla aiemmin. Joten ollaan me vain sitä mieltä, otetaan bongarikin vielä mukaan, sillä hänkin näkee jotakin mystistä asiassa.
Aina pitää olla toinenkin mahdollisuus varsinkin näin joulun aikoihin, kun ei oikein tiedä kuka siellä
topsuttelee ja kolkuttelee tähän aikaan vuodesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.12.2010 - 17:02

Monesti olen tätä kyssäriä miettinyt, mistä moinen johtuu. Meilläkin paukuttaa.