Tiedättekö millainen oli tietokone ennen?

Entisellä miehellä oli: otti paljon tietoa vastaan ja käsitteli sitä kaun, mitään ei antanut ulos, piti kaiken itsellään.
Nykyisin ovat huonontuneet NASAnkin koneet; Nasa sählää kiintolevyillä – salaisia tietoja karkasi, www.tietokone.fi/uutiset/nas...mpaign=rss

Avainsanat: internet tietokoneet

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.12.2010 - 01:46

Jokin yli suuri iso ongelma laitos, veikkaisin.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.12.2010 - 17:18

Kysymyksesi pisti nostalgisesti muistelemaan nuoruutta:
Minun ensimmäinen tietokoneeni oli vuonna 1983 Oric 1, siinä ohjelmat oli ainoastaan C-kasetilla. Tein sillä jopa monimutkaisia laskentaohjelmia.
www.tdubel.com/laitteet/oric1tekn.html tai www.48katmos.freeuk.com/oric1.htm

Vuosia myöhemmin sain käytetyn Apple IIc jossa oli jo lerppuasema, ja kantokahva vaikka monitori oli erikseen. oldcomputers.net/appleiic.html tai applemuseum.bott.org/section...s/IIc.html tai www.obsoletecomputermuseum.o.../appleiic/
Molemmat on vieläkin tallessa, jos tuosta Suomen museosta joskus tulee mitään ?
suomentietokonemuseo.fi/?lang=fi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2010 - 17:35

Ensimäisessä tietokoneessa, jota pääsin joskus -80 -luvun puolivälissä käyttämään, on todella pieni näyttö, kovaa napsutusta pitävä näppis ja jättikokoinen keskusyksikkö.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2010 - 18:32

Pääartikkeli: Tietokonetekniikan historia

Tietokoneen kehitys vuosikymmenittäin

* 1940-luvulla tietokone kehitetään ja niitä käyttävät vain valtiot, käyttötarkoituksena oli lähinnä sotilaskäyttö.
* 1950-luku oli tietokoneen perustekniikan ja teorian kehityskautta, IBM julkistaa ensimmäisen sarjavalmisteisen tietokoneen.
* 1960-luvulla puolijohteet alkoivat pienentää ja nopeuttaa tietokonetta Mooren lain mukaan.
* 1970-luvulla tietokonetta käytetään lähinnä tekniseen laskentaan, tietokone vaati vielä kokonaisen oman huoneen.
* 1980-luvulla Commodore-64, Apple ja IBM PC aloittivat mikrotietokoneiden yleistymisen ja tietokoneiden huvikäytön. Isotkin tietokoneet olivat enää huonekalun kokoisia ja kirjoituskone korvautuu henkilökohtaisella tietokoneella.
* 1990-luvulla tietokone muuttuu jokaisen pienyrityksen päivittäiseksi apuvälineeksi ja tietoliikenteen kehitys laajentaa käyttötapoja. Tietokone siirtyy myös osaksi autoja ja kodinkoneita.
* 2000-luvulla tietokoneita käytetään työssä ja kotona päivittäin, kannettavat tietokoneet riittävät vaativiinkin työtehtäviin ja tietokoneen rikkoutuminen estää työnteon konttoritöissä.

fi.wikipedia.org/wiki/Tietokone

Muistan ensimmäisen tietokoneeni, oli sellainen rousku että luulin että se syö joka kirjaimen erikseen... kyllä niinpaljon ääntä tuli näppäisitöstä ja kone hurisi kuin viimeistään infulenssaa sillä olisi...

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 13.12.2010 - 09:02

Minun ensimmäinen koneeni oli Commodore 64 kasettiasemalla. Kaverilla oli muuten sama mutta jostain syystä hänen kasettiasemansa käytti hieman eri taajuutta joten pelit ei aina olleet yhteensopivia. Siinä sitten käänneltiin viritysruuvia puolelta toiselle ja kun viimein peli saatiin ladattua laitettiin äidin kynsilakkaa ruuvin päälle lukitteeksi.

Jossain vaiheessa samaisen kadun varrella asuva 'se hiljainen poika' sai Amiga 500:n ja yhtäkkiä olikin koko kylän suosituin poika. Amigahan ei käyttänyt edes lerppuja vaan siinä oli käytössä oikein korppuasema ja ne pelithän olivat siis aivan huippuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.12.2010 - 11:18

Muistoista löytyy ensimmäinen koneeni VIC 20. Sen avulla tuli ensimmäiset "bitit" murskattua. C-kasettia siinäkin käytettiin.
Uteliaisuuttani kerran käytin kovalevyn palautusohjelmaa, jon avulla löytyi myös ns. "poistetut ja tuhotut ohjelmat" lähes kaikki. Hirvittävä määrä tuota tietoa oli. Ei ne tiedot sieltä kovalevyltä kovin herkästi häviä, vaikka siltä näyttääkin. Ainoa luotettava tapa on poistaa vanhasta tietokoneesta kovalevy ja tuhouttaa se erikseen.