onko kellään berninpaimenkoiraa tai alaskanmalamuuttia?minkälaisia koiria ovat?onko vaikea kouluttaa?Ihmis- tai eläinystävällisiä?

Avainsanat: koirat alaskanmalamuutti berninpaimenkoira koulutus paimenkoirat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.09.2008 - 08:59

Ovat ihmisystävällisiä,mutta kuten nimikin sanoo,ne ovat "työkoiria",jotka tarvitsevat paljon tilaa ja virikkeitä.Ei mikään kaupunkikoira kumpikaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 07.09.2008 - 11:10

alaskanmalmuteista on kokemusta ja voin sanoa että lempeitä ja ihania hauvoja on.
koulutuksesta en osaa sanoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 07.09.2008 - 11:12

itellä on siperianhusky ja se tarvii paljon lenkkeilyä, mutta onneks on iso piha ja maaseutua ympärillä. :) en usko et alaskanmalmutti eroaa kamalasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.09.2008 - 15:33

Berninpaimenkoiran luonteen tulee olla varma, tarkkaavainen, valpas ja peloton. Rodulla ei saa ilmetä arkuutta, aggressiivisuutta eikä hermostuneisuutta. Berninpaimenkoira on ulkoilmarotu ja tarvitsee paljon liikuntaa. Se voi halutessaan liikkua kokoonsa nähden hämmästyttävän nopeasti. Luonteeltaan koira on uskollinen, kärsivällinen ja älykäs. Se kiintyy omistajaansa ja sopii hyvin lemmikiksi. Myös vieraisiin se suhtautuu ystävällisesti.

Koira on helppo kouluttaa, kunhan omistaja on kärsivällinen ja johdonmukainen. Paimennusvietin ilmeneminen on melko yleistä. Berninpaimenkoirat eivät sovi tarhakoiriksi, koska ne kaipaavat seuraa, rakkautta ja hellyyttä. Ne ovat ihanteellisia seurakoiria, rakastavat perhettään ja pitävät sitä omana laumanaan, jota pitää suojella. Berninpaimenkoira on älykäs koira ja sopii agilityesteidenkin ylittämiseen. Useimmat rakastavat uimista ja ovat yleensä ystävällisiä lapsia kohtaan.

[muokkaa] Harrasteet

Berninpaimenkoira on nykyään käyttötarkoitukseltaan pääasiassa perhe- ja seurakoira, mutta yhä lisääntyvässä määrin näkee berninpaimenkoiria myös erilaisilla kilpakentillä. Berninpaimenkoirilla on kilpailuoikeus palveluskoiralajeissa (vuodesta 1995 eteenpäin). Berninpaimenkoirat ovat saaneet tuloksia myös esimerkiksi vesipelastuksessa, agilityssä ja tokossa. Muutama berninpaimenkoira on läpäissyt myös palveluskoirien käyttäytymiskokeen hyväksytysti.

Lähteet:
berninpaimenkoira wiki