Kysyn nyt Teiltä paakari-ihmiset, kuinka saan kananmunan valkuaisen kovaksi vaahdoksi. En ole onnistunut koskaan. Mikä kikka?

Olen lukenut monia ohjeita, mutta ei onnistu, vaikka olen kova leipuri, niin sitä taitoa ei minulla ole. Valkuainen ei vatkaudu, vaan on valkoista litkua.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.05.2010 - 20:34

muistelisn myöskin , en varma muististain , et liian tuoreet munat vaikuttais vatkaukseen .. ja kyllä sähkövatkaimella olen tehnyt marenkia joskus vuosi ja papu .. eli muutamia vuosikym .. no aikoja sitten.. tilasin joskus työelämäs munat suoraan tuottajalat viikottain , niin aina jätin niitä syrjään leivontaa varten .. ja huomasin, jotta täs asias " vanhat munat , olivat parhaita " mut ei mitkään vuosikerta munat vaan mielummin viikon tai runsaan sen...... olivat hyviä leipomiseen.. :)

Kysyjän kommentti

Kiitos Kokeilen heti kun tarvis

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.05.2010 - 19:31

Muistelisin näin, et ainakin astiat pitää olla kuivia, kananmunat huoneenlämpösiä (ite pidän kananmunat huoneenlämmös), ja yhtään keltuaist (pisaraakaan) ei saa mennä siihen valkuaisjutskaan. Samoin kun alkaa vatkata, niin vatkausta ei saa lopettaa hetkekskään, ennen kuin se vaahto on valmista, käsin vispauksessa tulee paras vaahto (mut ei sitä ite erkkikään jaksa (sori erkit), koneel saa helpommin:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 19:37

erottelet keltuaiset valkuaisista,
käsinvatkauskin onnistuu, mutta helpompi koneella.

olisikohan munissa vika, nääs monesti on majoneesinteko epäonnistunut vaikka on ollut tasalämpöisiä öljy ja keltuaiset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 19:58

Todella ei saa mennä yhtään keltuaista sekaan..ja hyvä olla todella huoneen lämpöisiä...Minä olen ainakin saanut sähkövatkaimella..ei saa välillä vatkainta pysäyttää..sitten vasta kun on vaahtoa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 20:59

Tämä ei nyt sinua auta, mutta itse olen päättänyt, että jos leivontaohjeessa käsketään erottamaan munankeltuaiset valkuaisesta, minähän en sitä paakelsia leivo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 23:12

Tämäkään vastaus ei auta, mutta kerron kuitenkin että tuo temppu ei onnistu minultakaan. En erottele keltuaisia enkä valkuaisia, sellaiset paakelsit jätän minäkin leipasematta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.05.2010 - 07:58

Ohjeita saitkin ja lisäisiköhön tuo antamani blogi hieman enemmän vatkaamaan:
openkahvila.com/blog/category/Marengit

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 09:24

Älä sure sirkkaliisa en minäkään ole onnistunut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 15:33

kulho ja vispain pitää olla puhtaat ja kuivat.
valkuaiseen lisätään ripaus sokeria. tuo sokerin kanssa vispaus kovettaa vaahdon. se on siis kovaa kun jää törröttään vispilää nostettaessa ja pysyy kulhossa on muotoiltavissa. ei fyysisesti kivikovaa.
en ole ilman sokeria vispannut eli en osaa sanoa kuinka "kovaa" siitä ilman sokeria tulee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 18:58

Olen vatkannut valkuaisista kovaa vaahtoa ilman sokeria, käsin., eikä ole ollut vaikeaa.