Onko kyyn tappaminen pihalta rangaistava(sakko)teko?

Avainsanat: kyy

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.05.2010 - 11:40

meitin pihasta kuolee laakist ja tieltä kans , tänään meni tieltä kahdelta lierolta henki ja jos isäntä ei tapa , niin ottokisuli kyllä ... hän on niin hyvä siinä hommassa on jo muutaman tappanut melkein rappusten kuppeseen...itse en pysty moista tekemään .. kerran poikasen teilasin ja konjakkia meni sen jäjkeen yx jos toinenkin lasillinen , ennen kuin rauhoituin ...enoni oli kalassa soutupaatilla kaverinsa kans ja kummaltakin puolelta airoja tuli kyyt paattiin , siinä oli pojilla kiirus saada ne hengiltä .. mitä lie ne sieltä paatist oisivat halunneet , mut väärään paikkaan ja aikaan sinne yrittivät ....kerran taas olin uimaan menossa niin kolme käärmest uiskenteli uimatikkaiden alla .. jot isäntä niit tuhoamaan ja minulta jäi virkistävä uinti tekemäti ... et mä pelkään, inhoon ja kammoksun niin paljon noit kyit ... hyi :(

Lisätty: 17.05.2010 - 14:02

ja tuohon listaan en nimeäni pistä... tuolla saaristossa on jo ogelma kotieläinten kanssa , kun kyyt tulee pihapiiriin ja puree koiria ja kissoja ... ja korppoostakin on pitkä matka viikonloppuna ajaa raisioon , jossa oli lähin päivystys .. kaverin tuttu joutui koiraansa kuskaan eilen , kun sitä pisti kyy niin sinne klinikalle , en nyt tiedä onko koiruus enään hengissä , mutta voin kuvitella sen kivut ...jot kaik kyyt saa ajaa siperiaan mun puolesta ...

Kysyjän kommentti

Hauskaa tekstiä.Kiitos!
Kyllä minäkin tapan kyyt pihalta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.05.2010 - 10:53

Kyyn saa tappaa. Kyytä ei Suomessa ole rauhoitettu. Euroopan luonnonsuojelusopimus edellyttää kaikkien matelijoiden rauhoittamista, mutta Suomi on tehnyt varauman liittyessään sopimukseen.
Mutta jos kyyn tappaa, se on tehtävä tuottamatta tarpeetonta kärsimystä kyylle; ei pidä ruveta hommaan, ellei osaa tehdä sitä oikein. Luonnonsuojelulaki ei estä kyyn tappamista, mutta eläinsuojelulain säädökset koskevat rauhoittamattomiakin eläimiä; sen 32 § säätää: "Eläimen lopettaminen on suoritettava mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti".
www.cs.tut.fi/~jkorpela/lait/suoj.html

Lisätty: 17.05.2010 - 13:43

ps. Kaikissa Länsi-Euroopan maissa Kyy (Vipera berus) on rauhoitettu. Laki siis kieltää sen tappamisen/vahingoittamisen. Suomessa näin ei ole.
Mutta jos haluat addressiin nimesi kirjoittaa kyiden puolesta, tässä osoite:
www.adressit.com/lainsuojaton_kyy

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2010 - 11:01

Ei todellakaan ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2010 - 11:15

En yleensä tapa, mutta eilen meinasi tulla sisälle. Ei onnistunut. Tähän aikaan ne vaeltelevat ja hakevat paikkaansa. Tuokin eksynyt oli ties mistä. Kolme kyytä olen mökin pihalla tavannut 20- vuoden aikana. On lainsuojaton, kuten myös räkättirastas.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 17.05.2010 - 11:50

Ei ole rangaistavaa. Jopa suositeltavaa, sillä jos et niitä tapa, niin kohta on piha täynnä niitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2010 - 12:06

Ei kyyn tappaminen ole rangaistava teko, ja ei se kyy ihmiseen kohdista tappamisen haluja jollei ihminen sitä uhkaa, talvehtimisesta on kyiden elämä kiinni, myyrä vuosi on ollut huono nyt, ja kyyt kuolevat nälkään ja voimakkaat jää eloon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2010 - 13:33

Kyy on nykyään rauhoitettu eläin ja suositellaan, että se laitettaisiin pussiin ja vietäisiin 3- 4 km:n päähän kotipihasta. Mutta jos omalle kohdalleni kyy sattuisi, tapan sen armotta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2010 - 13:49

Ei todellakaan, kyyt on tapettava asuinympäristön alueelta jos ne pihalle asti tulevat. Nirhaa ihmeessä jos näät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2010 - 14:45

Sakkoja tulee vain rauhoitetun eläimen tappamisesta. vastoin yleistä käsitystä kyy ei kuulu rauhoitettuihin eläimiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2010 - 15:30

Monet sakot olisi mummolla ulosotossa, jos kyyn tappamisesta sakot saisi.
Kyllä ne on pihapiiristä hävitettävä, varsinkin kun on pieniä lapsia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2010 - 21:02

Olin siinä uskossa, ettei kyitä saa tappaa ja tätä olen noudattanut ja noudatan edelleen. Poikkeuksena mökin pihaan eksyvät kyyt, jotka saavat kyytiä taivaaseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2010 - 03:14

Kyy ei ole enää rauhoitettu

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.05.2010 - 15:05

Älä ammu - se on rauhoitettu eläin... tottahan kyyn saa tappaa, vielä ei vihreät ole ottaneet sitä suojelukseensa.