Käräjäoikeudessa on lautamiehiä, millä toisella nimellä näitä kutsutaan?

Avainsanat: käräjäoikeuden lautamiehet

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.04.2010 - 18:12

maallikkotuomareiksihan heitä myös sanotaan ja sellaisia itse asiassa ovatkin

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.04.2010 - 18:11

Lautamies on suomalaisen käräjäoikeuden maallikkotuomari.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2010 - 19:41

Maallikotkin ovat päässeet tuomaroimaan. Ovat joskus olleet äänestystuomiossa ratkaisevassa asemassa. Mahtaakohan olla hyvä käytäntö??

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 27.04.2010 - 20:13

Hieman faktaa:
www.om.fi/Etusivu/Julkaisut/...oikeudessa

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2010 - 21:25

Lautamies on suomalaisen käräjäoikeuden maallikkotuomari, Lautamiehet valitsee kunnanvaltuusto niin, että edustavat kunnan väestön ikä- ja ammattirakennetta.

Lähteet:
Olisin voinut vastata kait mene googleen ja näpytä lautamies ,saat kaiken tiedon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2010 - 08:56

Paha juttu kun maallikkotuomarit (poliittisesti nimetyt) ovat päässeet tuomaroimaan käräjillä. Määrää on vähennetty, ihan oikein. En kannata koko asiaa, etenkään sitä poliittista puolta. Itseäni hommaan on pyydetty, kieltäydyin kohetliaasti koska ei ole tarvittavaa koulutusta.
Ikä- ja ammattirakenne ei ole riittävä vaatimus, puolueet esittävät keskuudestaan ehdokkaat.

Lisätty: 28.04.2010 - 11:07

Puolueettomuus joutuu koetukselle jos lautamies on demari ja syytettynä on demari... tapauksia on ollut. Ja jos vielä tunnetaan henkilökohtaisesti ne ihmiset joiden asiasta on kyse ( onko jotain kehittyvien maakuntien juttuja tässäkin kyseessä... leikkimielisesti sanottuna). Kokemusta ei ole tuomituksi tulemisesta enkä sitä aio hankkiakaan mutta juridisen koulutuksen puuttuessa en ainakaan minä halua tuomioita jaella, sen tehkööt ammattilaiset. Maallikkotuomarikäytäntö on huono, aikansa elänyt.

Lisätty: 28.04.2010 - 11:53

Käräjäoikeuden maallikkojäsen on oikea nimitys lautamiehelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2010 - 10:28

Kyllä, puolueet esittävät, mutta lautamiehen on toimessaan oltava puolueestaan riippumaton. Puolueet eivät saa periä lautamiehen palkkiosta luottamustoimimaksua eli puolueveroa, kuten muista kunnallisista luottamustoimista peritään.

"Riittävä koulutus" on itse asiassa este valinnalle, tarvitaan vain tavallista lautamiesjärkeä ja paikallistuntemuksestakin on apua.

Jos lautamiehet äänestävät ammattituomarin kumoon, sitä pidetään usein osoituksena lautamiesten kykenemättömyydesta ja asiantuntemattomuudesta. Miksi sitten hovioikeudet ja Korkein oikeus päätyvät äänestystuomioon hyvin monissa tapauksissa?

Olen istunut Lapin käräjäoikeudessa yli 10 vuotta ja koen toiminnan hyvin mielekkääksi. Ilman meitä moni tuomio olisi ollut varmasti huonompi, koska suljettujen ovien takana juttua pohtiessa useamman ihmisen voimin tuli usein esiin seikkoja, joita yksi ihminen ei olisi tullut ajatelleeksi.