Te olette vielä nuoria,mutta kysyn kuitenkin, mikä on edunvalvontavaltakirja ja kenelle ja missä tarkoituksessa käytetään?

Harvemmin puhuttu asia, mutta tarpellinen voi joskus olla jokaisella ja joka vielä pystyy sen tekemään.

Avainsanat: edunvalvonta laitoin sen terveyteen voisihan se perheeseenkin liittyä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.04.2010 - 01:34

Kuka tahansa voi joutua tilanteeseen, jossa muuttuu oikeustoimikelpoisesta vajaavaltaiseksi vaikkapa onnettomuuden tai sairastumisen vuoksi. Siksi kannattaisi tehdä hyvissä ajoin virallinen edunvalvontavaltakirja.

Tekemällä edunvalvontavaltuutuksen henkilö voi jo etukäteisesti järjestää asioidensa hoidon myöhemmän sairauden, henkisen toiminnan häiriintymisen tai muun vastaavan syyn varalta, jonka vuoksi hän tulee kykenemättömäksi huolehtimaan asioistaan. Edunvalvontavaltuutus tulee voimaan maistraatin vahvistuksella vasta silloin, jos valtuuttajan toimintakyky on edellä mainituin tavoin heikentynyt.
Edunvalvontavaltuutus tehdään edunvalvontavaltakirjalla, jonka muoto ja tietyiltä osin sisältökin on hyvin tarkasti laissa säännelty.
Edunvalvontavaltakirja on tehtävä kirjallisesti. Lisäksi kahden esteettömän todistajan on oltava samanaikaisesti läsnä valtuuttajan allekirjoittaessa edunvalvontavaltakirjan ja todistettava se allekirjoituksillaan. Valtuuttajalta edellytetään täysi-ikäisyyttä ja sitä, että hän kykenee ymmärtämään valtuutuksen merkityksen.
Edunvalvontavaltakirjan on aina sisällettävä vähintään seuraavat asiat: 1) valtuuttamistarkoitus, 2) valtuutuksen sisältö eli asiat, joiden hoitamista valtuutus koskee, 3) valtuuttajan ja valtuutetun/valtuutettujen tiedot sekä 4) määräys, jonka mukaan valtuutus tulee voimaan siinä tapauksessa, että valtuuttaja tulee sairauden, henkisen toiminnan häiriintymisen, heikentyneen terveydentilan tai muun vastaavan syyn vuoksi kykenemättömäksi huolehtimaan asioistaan.
Muilta osin valtuuttaja voi hyvin pitkälti määritellä itse edunvalvontavaltuutuksen sisällön. Valtuutuksen sisältö voi kattaa valtuuttajan talouteen ja henkilöön liittyvät asiat yleisluontoisesti tai se voidaan tehdä esimerkiksi vain yksittäistä oikeustointa varten. Mikäli valtuutus on yleisluontoinen, se oikeuttaa valtuutetun huolehtimaan kaikista valtuuttajan asioista, paitsi kiinteän omaisuuden myymisestä tai panttaamisesta ja valtuuttajan omaisuuden lahjoittamisesta. Nämä edellyttävät erityistä mainintaa edunvalvontavaltakirjassa. Valtuuttaja valitsee itse henkilön tai henkilöt, jotka haluaa valtuuttaa tehtävään. Lisäksi valtuuttaja voi nimetä yhden tai useamman varavaltuutetun ja toissijaisen valtuutetun.

Edunvalvontavaltakirjan voit teettää esimerkiksi omassa pankissasi jossa asioit.

Kysyjän kommentti

Täydellisesti sanottu.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.04.2010 - 22:44

Edunvalvontavaltuutus on laissa erittäin tarkkaan säädetyssä muodossa laadittava kirjallinen valtakirja, jonka avulla henkilö etukäteen järjestää asioidensa hoidon sen varalta, että hän tulee sairauden, henkisen toiminnan häiriintymisen, heikentyneen terveydentilan tai muun vastaavan syyn vuoksi kykenemättömäksi huolehtimaan asioistaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2010 - 23:05

Henkilön tullessa niin huonoon kuntoon, ettei pysty itse huolehtimaan päivittäisistä asioistaan hänelle määrätään edunvalvoja. Valtakirja sinällään ei riitä vaan asianomainen viranomainen tekee päätöksen edunvalvojasta. Edunvalvoja joutuu vuosittain antamaan selvityksen tekemisistään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2010 - 00:11

Tuo viranomainen on Maistraatti. Edunvalvoja voi olla yös yksityishenkilö eikä ainoastaan kunnallinen eddunvslvoja.Edunvalvoja hoitaa päämiehen asiat parhaaksi näkemällään tavalla ja on tilivelvollinen vuosittain maistraatille

Lähteet:
Emtinen edunvalvoja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2010 - 06:51

Edellä on tullut selostetuksi jo hyvin. Työni puolesta olen edunvalvojan kanssa tekemisissä melkeinpä päivittäin. Koko prosessi on tuttu käytännössä ja erittäin tarpeellinen monellekin vanhukselle joilta muuten ahne suku / osa sukua putsaisi pikku hiljaa kaiken.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2010 - 17:21

Täytyy varmasti tehdä tälläinen edunvalvontavaltuutus,kovasti tärkeä asia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2010 - 08:21

Ei edunvalvojaa toki jokainen tarvitse, erittäin moni säilyy vireänä "pääkopastaan" koko elämänsä ja pystyy hoitamaan asiansa itse. Edunvalvoja määrätään usein (muita teitä en edes tunne) maistraatin kautta ja on siis eräänlainen virkahenkilö. Nimitys on virkaholhooja.