Autos kun laturista kyse. Lataako ylläpitävä laturi akun täyteen vai pitääkö se yllä sen mikä siellä on?eli voinko talven jälkeen

ladata sillä akun täyteen, On uusi ja ollut talven lämpimässä säilytyksessä vai pitääkö olla kunnon laturi.

Lisätty: 16.04.2010 - 17:39

Ulkoinen lakunlaturi

Avainsanat: matkailuvaunun akusta kyse 12v 62ah

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.04.2010 - 17:42

Kyllä lataa täyteen, esim. arvoon 12.8 V ja alkaa uudelleen ladata, jos jännite laskee esim. alle 12.1 V. Noissa ylläpitävissä latureissa on yleensä pienempi virrananto (ampeerimäärä) kuin isommissa latureissa, joten "tyhjän" akun lataamisen menee vähän kauemmin aikaa. Siis voit käyttää ylläpitävää laturia, jos akku on uudehko ja ollut sisällä säilytyksessä.

Kysyjän kommentti

Taas tuo valinnan vaikeus.Paljon hyviä ja hauskasti viriteltyjä vastauksia

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.04.2010 - 16:57

No mie en niin kauhiast` ymmärrä tän assiin päälle, mutta sellainen virtaa ylläpitävä laturi on hyvä. Kait se lataa akun täyteen jossa siitä on virrat kadonnu, mutta jos se akku on ollut lämpimässä niin luulisin siinä olevan virtaa tai enpäs tiedäkään...jos sitä ei ole käytetty. Joka tapauksessa aikoinaan asuntovaunussamme oli sellainen virtaa ylläpitävä laturi.
Jaa-a, kumpikos sulla nyt olikaan ollut lämpimässä. Akku vai laturi? Taisin pudota kyydistä viimesessä mutkassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2010 - 19:40

Timppa taitaa olla insinöörejä kun tuollaisia aprikoi?
Minä etsin akkulaturiani autotallista, mutta löytyi veneestä ja oli kiinni akussa mutta ilman roikkaa. Oli viime kesänä unohtunut sinne kun jäi purjehduskauden päättäjäiset väliin!
Ei tuollaiset laturit paljon virtaa työnnä, Kyllä auton oma laturi on tehokas, kunnossa oleva akku on muutaman kilometrin ajolla täynnä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2010 - 23:12

Navoissa lyilya ja liemenä rikkihapposeosta, joka aiheuttaa kemiallisen reaktion. Siihen ei kannata syventyä.
Akkuhan on kuin ihminen.
Elämän virta on kaikkein tärkein. Kun se loppu niin aika on. Ihan loppuvauheilla tarvitsee pienen herätyksen ja latauksen. Välillä tarvitsee pienen virkistyksen ja kulkee kohti elämän lakea. Purkaa huolensa ja murheensa odottaen uutta kevättä kuin villivarsa. Efedriiniä tarpeellinen määrä (laturi) ja elämä jatkuu. Loppuaan ei voi kukaan tietää. Yhteistä on myös "umpinaisuus" ja salaaminen.
Luoja yksin ties minne on matkalla reissumies.

Lähteet:
muistilokero