Martat Hoi! Kertokaas hyvät mausteet itse tehtyyn hernekeittoon?

Millä mausteilla saisi makuun vaihtelua. Mitä sinä laitat.

Avainsanat: hyvät mausteet hernekeittoon

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.04.2010 - 16:11

Ite vaihtelen makuni mukaan noita lihoja (siis sopassa):), en ole enää vuosiin liottanut herneitä vaan laitan ne kylmään veteen (1/2kg herneitä ja 1,5litraa noin vettä, kypsymisaika pitempi, muttei synny ainakaan kuoria sitten ite keiton pintaan), kokonaista kasleria tai savuluita/savupotkaa (jolloin ei tarvitse niin paljon suolaa), suosin kyllä hyvää kasleria. Maustan, kun herneet kiehuneet, Knorrin lihaliemikuutioilla, teelusikallisella sokeria (vie ns. veden makua pois muistakin ruuista), ripaus suolaa, ja jos käytän meiramia, niin se on sitten tuoreyrttinä ostettua 2-3 oksaa loppuvaiheessa sekaan, porkkanaa raastan/tai kuorimaveitsellä lastuja n.1-2 porkkanaa (riippuen teenkö "komppanialle" tätä soppaa), pidän ite hernekeitosta (se rokka on liian paksua miu mau mukkaan), eli tarpeeksi nestettä, muttei kuitenkaan "vesivelliä":) Joskus sitten lautasella saatan lisätä lorauksen sinappia, mut täähän on aina itelläkin fiiliksistä kiinni, milloin maistuu mikäkin minkäkin kans.... hyvää ruokahalua toivotellen....

Lisätty: 13.04.2010 - 17:01

Ne kokonaiset maustepippurit meinas unohtua tuosta maustesarjasta 6-8kpl, ei mustapippuria, mutta maustepippuria kokonaisina siis....

Lisätty: 13.04.2010 - 17:44

Tietty myös kaksi sipulia isohkoina lohkoina... nyt lupaan, ettei tää lista enää tästä jatku.... luultavasti:D

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.04.2010 - 14:32

Minä laitan vain suolaa ja meiramia, en ole edes ajatellut mitä muita mausteita siihen voisi laittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2010 - 14:42

Suolaa ja meiramia laitan minäkin. Hyvän hernekeiton juju on mielestäni lihassa, itse tykkään laittaa kunnon savukylkeä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2010 - 14:49

sinappia ja kermaa niinkuin Virenin Päivi mainosti joskus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2010 - 14:50

Minunkin hyvään hernekeittoni kuuluu aina suolaa ja meiramia,mutta (yllätys, yllätys?) näiden lisäksimyös sinappia(!). Uskon näet että hyvän lihan (esim. maarit3:n mainitseman savukyljen) lisäksi sinappi on se jokin joka tekee hernekeitosta arkinakin juhlaruokaa. Silloin tällöin laitan siihen myös kokonaisia maustepippureita ja porkkanoita mieluiten raasteena. Niistäkin tulee tähän keittoon oma pikantti makuvivahteensa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2010 - 15:50

Minen oo martta mutta noean keiton saan kun lisään kinkku tai pizzasuikaleita suolaa maun mukaan ja sinappia. Pikku vinkki mikäli ei ole tiedossa.Mikäli teette suoraan purkista niin avaajalla pkku reikä pohjaan, kansi pois sa reikään puhaltaen niin tulee kiko jööti kerralla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2010 - 16:12

minä olen janjaan kanssa samoilla linjoilla mutta lisään vielä tummaa chili rouhetta,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2010 - 16:35

Olen liottanut herneet yli yön,kypsyvät nopeammin..Mausteeksi merisuolaa,meiramia,lihaliemikuution,sipulia,pippuria ja 2-3 porkkanaa paloittelen pieniksi kuutioksi..Viimeksi keitin savupotkasta tuli todella maukasta..

Joka haluaa saa laittaa syödessä sinappia sekaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2010 - 17:35

Hernerokka se porisee minukin hellallani joskus talvella, kesällä ei maistu.Liotan herneet ja lisään ruskistetun jauhelijan ja vähän tuhdimpaa savukylkeä, suolaa ja rkl sinappia..
Syön hernekeiton maidon kanssa ja kylmiltään. Se on minun makuuni.Laitan tietysti liemikuution ja
ripauksen mustapippurirouhetta, Eiköhön jokainen saa jo mieleisensä hernekeiton näillä eväillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2010 - 17:36

Hyvää jauhelihaa, joka on ensin ruskistettu, suolaa sipulisilppua. Kypsennetään hitaalla lämmöllä.Ns.hautumalla. Nam. Hyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2010 - 18:36

Luomuherneet, krossattu porsaan liha, palvikylki, porkkana, sipuli (raakana), lihaliemi (jauheena), mustapippuri, valkopippuri, meiramia (vähän), suolaa (vähän lisätköön kukin itse). Sinappia lisätköön kukin makunsa mukaan (ei mukaan keittoon).

Reseptikin on. Nämä muistilokerosta.

Lähteet:
muistilokero

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.04.2010 - 19:23

Mausteista vain sipulia, suolaa ja lihaliemikuutio. Lautaselle joskus lisään sinappia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2010 - 20:01

Minä laitan kuivattua rakuunaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2010 - 21:34

hernekeittoon laitan merisuolaa,sipulia ja joskus myös porkkanaa,lautaselle laitan raakaa sipulisilppua,jos siltä tuntuu.Minäkään en liota herneitä enää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.04.2010 - 10:28

Suolaa, mustapippuria sekä sipulia tietenkin. Lopuksi sinappia ja meiramia. Lautaselle sitten Aromattia tarvittaessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2010 - 23:04

Hyvää hernekeittoa keitetään vaan itse, hyvistä raakaaineista.Porkkanakuutiot kuuluu rokkaan.
Suolaa sopivasti ei liikaa.Syödessä voi jokainen itse lisätä mitä haluaa ,minä lisään raakaa sipulia kuutioituna.