Lasketaanko peruna myös siihen 500gr jota suositellaan kasvisten ym.päivän tarpeeseen ?, joissakin ohjeissa se on mainittu myös.

bataatti kelpaa, mutta onko peruna vain jotain huomaamatonta juuresta.

Avainsanat: peruna

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.04.2010 - 19:22

Ei lasketa tähän 500g kasvismäärään, vaan sen lisäksi. ks. yst.:

www.kasvikset.fi/Suomeksi/As...ta_perunat

Lähteet:
www.kasvikset.fi/Suomeksi/As...ta_perunat

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.04.2010 - 08:38

Ei se lihaakaan ole.
Makkarassakin on jauhoja iso osa. Minä olen melkein jo luovuttanut suositusten seuraamisen, kun niitä jatkuvasti muutellaan. Nyt pitäisi panna leivälle voita, eikä suinkaan margariinia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.04.2010 - 09:12

Peruna ja juurekset.Turvaavat polttoaineen saannin ja Eri vitamiinia.Suositus noin 2 annosta päivässä.Keitettynä ja raakoina.Fosforia,kalsiumia,rautaa,c,b,karotiinia,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.04.2010 - 09:16

ihan sama mihin ravintolohkoon sen lasket, kunhan muistat perunaa syödessäsi sen energiasisällön ja koostumuksen:

Kokonaisenergian jakautuminen
rasva ................ 2%
proteiini ................. 10%
hiilihydraatti imeytyvä ... 86%
orgaaniset hapot ... 2%

Lähteet:
www.fineli.fi/food.php?foodi...mp;lang=fi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.04.2010 - 09:20

Kyllä minä olen sitä mieltä, että kuuteen vihannes ja hedelmä annokseen ei kuulu peruna.
Olen aika paljon joutunut käymään ravintoterapeutilla ja jos minä sanosin, että syön kuusi
kourallista perunaa, ei se menisi läpi.En lue perunaa siihen kuuluvaksi.
Perunahan on hirveä hiilihydraatin kasa ja se ei ole tervellistä ylen määrin.Sanotaan, että noin kuusi kourallista vihanneksia ja hedelmiä tai tietysti noin 500 g.Mutta tämä totus voi palkaa tulessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.04.2010 - 09:30

Perunassa on kyllä paljon hiilareita,ja minä saan syödä sitä vähän diapeetikkona vaikka pidän perunasta paljon,ja inhoan riisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.04.2010 - 10:25

Suosituksia en seuraa, uskon sen olevan aika turhaa. Mitä missäkin suosituksessa on laskettu kasviksiin, vaikeata tietää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 09.04.2010 - 11:41

Perunaa ei mielestäni lasketa kasviksiin kuuluvaksi. Ovat sellaisia hiilihydraattipommeja, että vain kaksi pientä perunaa aterialla saisi syödä. Puoli lautasellista vihanneksia ja sitten se lihapala tai kana tai vastaava.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 10.04.2010 - 19:01

Ei taida peruna olla kasvis. Hiilidydraatteja siinä on paljon, joten sen syöntiä pitää rajoittaa.