Mikä on tärppästikku? Eiliseen,poukka on...

Tulisijasta lennähtävä kipinä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.03.2010 - 12:35

iski pien lukihärö ja luin kärppästikku .. jot ajatelin, et varmankin joku juttu joka laitetaan kukkamultaan joka tuhois nuo kukkakärpäset, joita nyt hiukka tääl on..mut käy se tuokin sit , eli tulitikku tai jokin muu .. no ihan uus assia minulle on koko nimitys ...

Kysyjän kommentti

Ihan hauska vastaus.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.03.2010 - 11:26

Äitini sanoo ihmistä joka nokkapitkänä ensimmäiseksi on asiassa kuin asiassa tärppästikuksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.03.2010 - 11:27

Olisiko tämä tärppästikku,tulitikku.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.03.2010 - 11:46

Varuillaan ja valmiina oleva henkilö.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.03.2010 - 12:57

Ei aavistustakaan.Johan tärppäs, saada jotain tms. mutta mitä se tikku on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.03.2010 - 13:23

Olen kuullut sanaa tärppästikkeli käytettävän ihmisestä (yleensä naispuolista), joka on aina suuna ja päänä, osin näsäviisaana, yrittäen puuttua kaikkiin asioihin, vaik ei ois tietoakaan, keskeyttää muitten puheet alvariinsa, jne. jne..:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2010 - 20:02

Sama tieto mullakin kuin joninilla,äitivainaa käytti teräväkielisestä hiukan ilkeästä naisihmisestä nimitystä tärppästikkeli,joskus sanoi minuukin,kun olin nenäkäs ;-( tai kiivassanainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2023 - 17:40

tärppästikkeli Lounais-Hämeen murteissa tarkoitti vikkelää ja nopsaa.

Lähteet:
1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa syntyneet paikalliset