Onko näkynyt Hirviä tai Metsä kauriita , mitä muuta, kerro tarina.

Lisätty: 20.03.2010 - 12:07

Taitaa loppua sukupuutoon.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.03.2010 - 14:45

Hirven kanssa olen tehnyt lähietäisyydeltä tuttavuutta muutamin kerran elämässäni muuallakin kuin eläintarhassa, metsäkauriin en (valitettavasti). Ensimmäinen lähikontaktini hirveen sattui kun olin pieni neljäsluokkalainen. Tuolloin hirviemo tuli syömään vasansa kanssa kukkaset huoneeni ikkunan alta. Minä sain katsella niitä kaikessa rauhassa ikkunan takaa. Hirvet eivät paenneet paikalta vaikka kolkutin ikkunaan,lopulta avasin sen ja kosketin emon selkää. Vasta kun kaikki kukat penkistä olivat hirvien mahassa ne häipyivät paikalta. Toisen kerran törmäsin hirveen nelisen vuotta sitten sienestysreissullamme. Katselimme perheeni ukkojen kanssa komeasarvista urosta silmiin kun se juosta hölkytteli ohitsemme yhdellä paikallisella linkkitorninmäellä ja mölisi mennessään. Viimeisin lähikontakti hirveen sattui viime kesänä. Silloin pillastunut uroshirvi rynni perheemme isän lapsuudenkodin rajalla olevan huonokuntoisen piikkilana-aidan läpi ja jatkoi saamistaan haavoista huolimatta vieritsemme läheiselle maantielle. Siellä tuo hirviraasu jäi välittömästi auton alle sillä surauksella, että selvittiin ihnisuhreitta (onneksi!) vaikkan kolariauto menikin lunastukseen.

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 20.03.2010 - 11:56

Ei ole näkynyt, edes metsiemme hirvimiehet syksyllä eivät niitä nähneet vaikka päivätolkulla jahtasivat. On nuo metsäkauriit muuttaneet ilmeisesti Hämeen perukoille kun täältä asti käyvät niitä ampumassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.03.2010 - 13:29

Tässä viime viikolla istuin koneella ja satuin katsomaan ulos näin metsäkauriin juoksevan kovaa vauhtia tiellä,en tiennyt minne sillä oli niin kova kiire.Tuli mieleen jos vaikka ilves olis sitä takaa ajanut kun niitäkin on täällä päin ollut liikeellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.03.2010 - 13:57

En niitä lähiaikoina, mutta kettu juoksi yli tien torstaiaamuna kun ajelin töihinpäin metsätietä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.03.2010 - 15:28

Tänä talvena en ole hirveä nähnyt, välistä niitä näkee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.03.2010 - 19:23

Meilläpäin ei ole näkynyt koskaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.03.2010 - 09:18

Valkohäntäkauriit tulivat ennen pihaan syömään, mutta eivät enää. Liikenne on harventanut, ellei tappanut ne kokonaan tältä seudulta.
Hirviä oli ennen riesaksi asti. Isot laumat talloivat ja söivät kaiken kuin heinäsirkkalauma. Pihan poikki nekin oikoivat ja jäivät portilta tullessaan auton alle. Siinä mielessä hyvin vaarallisia otuksia, isoja kun ovat. Metsästys on vähentänyt niiden määrän siedettäväksi.
Aamun lehdessä oli juttu metsäkauriin leviämisestä. Mukavia pikku otuksia, mutta niin arkoja, että harva pääsee näkemään.
Maa- tai merikotkan näkee joskus pisteenä taivaalla.