Tiedätkö mansikan olevan MARJA?Vai luuletko?Ehkä ei olekaan marja vaan...?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.03.2010 - 09:43

Mansikat (Fragaria) on ruusukasveihin (Rosaceae) kuuluva kasvisuku. Mansikoitten hedelmä on hedelmöittymisen jälkeen paisunut kukkapohjus eli pohjusmarja. Mansikoitten varsinaiset hedelmät ovat pähkylät eli pienet siemenet pohjusmarjan ulkopinnalla. Mansikat leviävät myös rönsyjen kautta. Kypsät mansikat ovat punaisia ja raakoina ne ovat valkoisia/vihreitä.

Lisätty: 11.03.2010 - 09:43

Itsekin ajattelin aivan muuta.

Lähteet:
wikipedia

Kysyjän kommentti

Noinhan se on vaikka ei sillä väliä vaikka kutsuttaisiin punaiseksi finniksi...Pääasia,että on makiaa ja maistuvaa oli sitten epähedelmä tai marja.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.03.2010 - 09:46

Mansikka on hedelmä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2010 - 09:57

koulussa meille opetettiin että mansikka on epähedelmä,
enpä tiedä mitä tänä direktiiviaikana opetetaan ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2010 - 10:20

Olen oppinut että mansikka on epähedelmä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2010 - 10:26

näin asiasta lukee wikissä :

"Epähedelmällä tarkoitetaan useilla kasveilla esiintyvää hedelmän tapaista muodostumaa, joka kuitenkaan ei ole varsinainen hedelmä, koska se ei ole muodostunut emin sikiäimestä. Nimitys perustuu tulkintaan, jossa hedelmään katsotaan kuuluvan vain sikiäimestä peräisin olevat solukot.

Epähedelmän voi muodostaa paisunut kukkapohjus, kuten pohjushedelmillä (mansikka, banaani). Hedelmämäisen rakenteen voi muodostaa myös mehevöitynyt latvakukinto (ananas) tai mehevän kukinnon lapakko (viikuna)."

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.03.2010 - 11:14

Marja tai kasvi - suut makiaks.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2010 - 12:03

marja on kasvi ja hedelmä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.03.2010 - 15:36

Marja se on kansan suussa. Olkoon tieteellisesti miten epähedelmä tahansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2010 - 18:51

Sanoisin että on iso marja..mitä on ihana mansikkapellolla kerätä..itse käyn keräämässä mansikat talveksi pakastimeen..ja saa syödä samalla niin paljon ,kun vatsa vetää..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2010 - 20:19

Herkkumarjana olen pitänyt.