mitä tarkottaa graavaus? graavattu LoHi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.12.2009 - 22:18

Graavattu lohi valmistetaan kypsentämällä lohi kuumentamatta. Sana graavi tulee ruotsin kielen sanasta grav, joka tarkoittaa hautaa.

Graavilohi valmistetaan laittamalla lohifileiden väliin karkeaa suolaa kymmenesosa kalan painosta, hiukan sokeria, valkopippuria ja tilliä...

Eli laitan ite kilon painoseen loheen noin 100g merisuolaa....

Lisätty: 28.12.2009 - 16:05

Eli Wikipediaan ei oo sit ilm. uskominen, mut ite teen/kypsennän kalan tuolla määrällä suolaa, se merisuolahan raaputetaan siitä pinnalta pois... ja ilman tuota määrää suolaa kala jäisi raa'aksi ja mauttomaksi...nooh....

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Graavilohi

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.12.2009 - 22:14

Suolausta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 27.12.2009 - 22:26

Graavilohi on suolattua lohta. Mutta minä en laittaisi noin paljoa suolaa kuin jonin13 mainitsee. Siitähän tulisi ihan tönkkösuolattua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.12.2009 - 22:59

Tässä Kotilieden selostus asiasta,
kotiliesi.fi/ruoka/arkiruoka...n-graavaus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.12.2009 - 23:09

kyllähän se on sitä suolausta tai maustamista, kuinka vaan asian ottaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.12.2009 - 23:32

Suolan kanssa siinä kalaa säilötään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 00:28

Suolausta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 01:23

Filepakettia täytyy myös käännellä suolan tasaantumisen vuoksi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 09:07

Graavaus on raakakypsennystä suolan avulla.

Lisätty: 28.12.2009 - 12:53

Jonin antama suolamäärä on kyllä hirveä...
Kantasana ruotsin kielessä ei ole hauta vaan grava ja ja tarkoittaa suolata tuoreena.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.12.2009 - 11:54

Tuoreen elintarvikkeen eli tässä tapauksessa kalan suolausta. Suola kypsentää kalan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2009 - 21:51

Sulaustahan se tarkoittaa..mitä kyllä teen aika paljon..kun on niin hyvää...