Miksi taivas on sininen?

Avainsanat: värit taivas sininen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.12.2009 - 14:52

Tuolla sivulla on vastaus moneen muuhunkin kysymykseen.
www.fmi.fi/kysymyksia/index_8.html
Miksi taivas on sininen?
Auringon valossa on kaikkia spektrin värejä. Ilman ilmakehää aurinko näyttäisi vaalealta ja taivas pikimustalta. Ilmakehän molekyylit sirottavat auringon valoa siten, että sininen ja ultravioletti poikkeavat auringon säteiden suunnalta eniten, punainen vähiten. Näin sironnutta valoa nähdään ...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 06.12.2009 - 17:16

www.astro.utu.fi/zubi/atphen...m/blue.htm

Tuossa linkissä asiaa selitetään.

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2009 - 17:33

Kun valo tulee suoraan ylhäältä niin sininen aallonpituus on vallitseva ja siksi taivas näyttää siniseltä, mutta ilttaruskon aikaan kun valo tulee sivulta päin, ei enää sininen ole vallitseva vaan oranssi ym voittaa sen:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2009 - 20:57

Edellisten lisäksi: laulussa sanotaan että taivas on sininen ja valkoinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2009 - 21:11

Putte_46 sanoikin tuon asian selvästi, lisäksi hän oli laittalut
linkin mistä voi tarkemminasioita katsella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.12.2009 - 03:04

Ei aavistustakaan. ... mutta tulipa tuo nyt mullekin selväsi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.12.2009 - 01:48

Nuo tuossa yllä tietää....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.12.2009 - 03:32

Koska ihmisen näköaisti on rakentunut siten, että se näkee sinisenä tietyn aallonpituuden valon tai jotain. En nyt enää muista kun alkaa olla koulusta jo aika pitkä aika. :P