Mitä tarkoittaa tietokoneen formatointi ja miten se tapahtuu?

Avainsanat: formatointi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.07.2008 - 06:28

Pieni atk-sanasto
Seuraavaan sanastoon on kerätty jotain keskeisimpiä atk-sanoja, joihin voit törmätä. Tässä luettelossa mukana on erityisesti Helsingin yliopiston atk-ympäristössä esiintyviä käsitteitä.

Verkossa on olemassa myös lukuisia muita erilaisia atk-sanastoja, joita voit vertailun vuoksi myös tutkia.

A | C | D | E | F | H | I | K | L | M | N | P | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

A
Autentikointi
Käyttöoikeuden tarkastus eli käyttäjätunnistus. Tietokonejärjestelmän osa, esim. HY-PPP-sisäänsoittopalvelu tai WWW-sivu voi tarkastaa käyttäjän oikeuden käyttää ko. palvelua. Tarkastus tehdään kysymällä palveluun liittyvää käyttäjätunnusta ja salasanaa. Yliopistolla autentikointiin käytetään pääasiassa mikroverkon tai unix-järjestelmän käyttäjätunnusta ja salasanaa.
Ks. myös Sisäänkirjautuminen, Mappi-posti
Asiakasohjelma, Asiakas
Monet tietojärjestelmät on nykyään toteutettu ns. asiakas-palvelin-tekniikalla. Asiakas(ohjelma) tarkoittaa yleensä käyttäjän koneessa toimivaa ohjelmaa, joka pyytää ja saa palvelua palvelinkoneessa olevalta ohjelmalta. Esimerkiksi sähköpostiasiakas(ohjelma) kysyy posteja postipalvelimelta, joka lähettää halutut tiedot asiakkaalle. Asiakas-palvelin-liikennöintiin käytetään molempien päiden tuntemaa yhteyskäytäntöä eli protokollaa.
Ks. myös POP, IMAP
C
CDROM, "Romppu"
CD-äänilevyn näköinen ja kokoinen levy, jossa on musiikin/äänen sijasta tietokoneen ymmärtämää tietoa. CD-levylle mahtuu noin 650 megatavua eli noin 450 HD-levykkeellisen verran tietoa. CDROM-levyjä voi lukea tietokoneissa, joissa CDROM-asema.
Tavallisilta CDROM-levyilta voidaan vain lukea tietoa. Nykyään on olemassa myös CDR-levyjä, joille voidaan tallentaa tietoja yhden kerran erityisessä kirjoittavassa CDROM-asemassa. Vielä uudempia ovat CDRW-levyt, joille voidaan tallentaa tietoa ja joita voidaan tyhjentää useita kertoja. Nämäkin levyt vaativat oman erityisen CDROM-aseman. Sekä CDR- ja CDRW-levyjä voidaan toki lukea tavallisessa CDROM-asemassa.

D
Disketti
Ks. Levyke
Dokumentti, tiedosto
Dokumentti on jollain ohjelmalla luotu tiedosto, jota käsitellään kokonaisuutena. Esimerkkejä ovat esim. Wordillä kirjoitettu teksti, PhotoShopilla luotu kuvadokumentti tai Excelillä luotu laskentataulukko ja graafinen kuvaaja. Dokumentti-sanan ohella puhutaan myös usein tiedostoista, esim. Word-tiedosto, PageMaker-tiedosto jne. Kaikki dokumentit ovat talletettu tietokoneen levylle (tai levykkeelle) tiedostoiksi. Tietokonejärjestelmässä on dokumenttien lisäksi muitakin tiedostoja.
DOS
Ks. MSDOS
DVD, [Digital Versatile Disc, joskus myös Digital Video Disc]
CDROM-levyn näköinen, mutta suuremman tallennuskapasiteetin omaava levy. DVD-levyjä käytetään tällä hetkellä pääasiassa videokuvan tallentamiseen. Levyjä voidaan lukea erityisissä DVD-asemissa, jotka osaavat yleensä lukea myös vanhoja CDROM-levyjä.
E
Email
ks. Sähköposti
Etunimi.Sukunimi-posti
ks. Postinimi
F
Finger
Finger on tietoliikenneverkon yhteyskäytäntö, jolla voidaan tarkastaa tietokonejärjestelmässä olevien käyttäjätunnusten joitain ominaisuuksia, kuten edellisen yhteydenoton ja postintarkastuksen ajankohta. Fingeriä käytetään finger-nimisellä apuohjelmalla. Jotta tietokoneelta esim. unix-järjestelmästä voidaan saada tietoja, täytyy siellä olla tarjolla finger-palvelu.
Formaatti, -muoto
Käsitettä formaatti käytetään kahdesta erillisestä asiasta:
Levykeformaatti tarkoittaa, että levyke on alustettu käytettäväksi tietyntyyppisessä mikrotietokoneessa (esim. PC:ssä tai Macintoshissa). Näin ollen esim. Macintoshin levykeformaattia oleva levyke ei toimi PC:llä, vaikka PC-formaatissa oleva levyke toimiikin kaikissa uusissa Macintosh-koneissa. PC-koneillekin on olemassa apuohjelmia, joilla ne saadaan lukemaan muitakin kuin PC-formaatissa olevia levyjä.
Ks. myös Formatointi

Tiedostoformaatti tarkoittaa sitä, jokaisella ohjelmalla on oma tapansa tallettaa levylle sillä luodut dokumentit. Yleensä ohjelmat tallettavat tiedot itselleen sopivassa muodossa. Esimerkiksi sekä WordPerfectillä että Wordillä voi tehdä (teksti)dokumentteja, mutta ohjelmat tallettavat käyttäjän muokkaaman tekstin levylle eri muodossa eli tiedostoformaatissa. Eri ohjelmilla on erilainen kyky lukea toistensa tiedostomuotoja. Usein myös saman ohjelman eri versioilla on omat tiedostomuotonsa.

Formatointi, alustaminen
Levyke tai kiintolevy voidaan formatoida eli alustaa käytettäväksi tietokoneessa. Nykyisin kaupasta ostettavat levykkeet ovat usein jo valmiiksi formatoituja PC-koneissa käytettäväksi. Formatointi voidaan suorittaa myös jo aikaisemmin alustetulle levykkeelle/levylle. Toimenpide tuhoaa kaiken levyllä olevan vanhan informaation.

www.helsinki.fi/atk/neuvonta...nasto.html

Lisätty: 26.07.2008 - 06:29

Kopiointivirhe, tuli koko teksti, sorry.

Formatointi, alustaminen
Levyke tai kiintolevy voidaan formatoida eli alustaa käytettäväksi tietokoneessa. Nykyisin kaupasta ostettavat levykkeet ovat usein jo valmiiksi formatoituja PC-koneissa käytettäväksi. Formatointi voidaan suorittaa myös jo aikaisemmin alustetulle levykkeelle/levylle. Toimenpide tuhoaa kaiken levyllä olevan vanhan informaation. www.helsinki.fi/atk/neuvonta...nasto.html

Lisätty: 26.07.2008 - 06:32

support.microsoft.com/kb/313348/fi

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.07.2008 - 22:55

radikaali toimenpide jolla putsaat esim. kovalevysi (mahdollisesti muutkin muistiosat) koneestasi. Eennenkuin aloitat lueskele vähän että tiedät mitä olet tekemässä.

cc.oulu.fi/~jmt/alustus.htm

Lisätty: 25.07.2008 - 23:01

sorry, lipsahti vähän vanha linkki, etsitäämpä vähän parempi

Lisätty: 25.07.2008 - 23:03

keskustelu.afterdawn.com/thr...cfm/361529

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2008 - 00:17

Yläpuolinen vastaus jo ansaitsi parhaan vastauksen tittelin, mutta sanonpa nyt minäkin oman versioni:

Formatointi tuo koneellesi alkuperäiset asetukset.
Sillä ei välttämättä poisteta/putsata [b]kiinto[/b]levyjesi sisältöä vaan se voidaan päättää, kun aloitat formatoinin.
Ainoastaan windows kansiot poistetaan/putsataan ja korvataan alkuperäisillä.

Formatointi on kyllä radikaali toimenpide, mutta se jättää harvoin pysyviä viiltoja nykyisiin koneisiin (jokin menisi vikaan tjsp).

Formatointia voi siis sanoa käyttöjärjestelmän uudelleen asentamisena.