hautajaiset, millainen on säädyllinen tai toivottava pukeutuminen?

onko arkun kantajilla sama pukeutuminen?

Avainsanat: hautajaiset pukeutuminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 02.11.2009 - 19:20

Arkun kantaja pukeutuu mustaan pukuun ja kauluspaitaan. Itse hautajaiset ovat surutilaisuus, hillitty pukeutuminen eikä mitään räikeitä värejä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.11.2009 - 19:23

siisti ja tumma, on maan tapa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 19:24

Hautajaisiin sopii hillitty tummasävyinen pukeutuminen jossa mikään ei kiinitä liikaa huomiota. Esimerkiksi naisilla ei tulisi olla liian lyhyttä hametta. Myöskään risaiset farkut ja collegehuppari eivät ole sopiva hautajaiasu. Arkun kantajien tulisi pukeutua yhtenäisesti esim. tummiin pukuihin tai virka-asuihin (poliisin asu, sotilaan asu jne).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 19:28

Minä menetin veljeni alkuvuodesta, vainajan toivon mukaan polttohautaus, lyhyt pienin kukka osoituksin saattelimme hänet viimeiseen matkaan, tummiin oli kaikki pukeutuneet, arkunkantajille annetaan neuvo : pukeutumiseen, pituus järjestykseen, hautaustoimisto kertoo mitä pitää tehdä ja arvioitu muistotilaisuuteen henkilömäärä, neuvovat ruumiin hoidon omaisille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 19:30

Valitettavasti noita kantokeikkoja on ollut paljon.Tumma puku, valkoinen paita ja yksivärinen solmio.Mummoni kannoin ylpeänä ilmavoimien sinisessä juhla-asussa.Naisilla tietysti hillitty tumma tai hamaa pukeutuminen.

Lähteet:
Oma mielipiteeni

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 19:55

Maassa maan tavalla.Joissan etelän maissa on"hilpeitäkin" tapoja kulttuurista ja uskosta johtuen.Viikko sitten haudattiin naantalin palossa kuollut nuori ja siellä oli suuri joukko hänen kavereitaan pukeutunut yhteisestä sopimuksesta omalla tavallaan.Mutta ei siinä mitään kun asiat oli sovittu omaisten ym.kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.11.2009 - 20:04

www.kouvolansanomat.fi/Teema...172920/226

Tuossa linkissä aika paljon vinkkejä pukeutumiseen hautajaisissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 20:25

Kyllähän se on niin että hautajaisiin käy tumma-asu parhaiten, miksei ihan syvän sininenkin
kävisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.11.2009 - 20:31

Kyllä yleensä tumma pukeutuminen kuuluu hautajaisiin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 08:43

Arkunkantajilla tumma puku (musta) ja kauluksellinen valkoinen paita. Siunaustilaisuudessa ja muistotilaisuudessa tumma pukeutuminen kaikilla, myös "säädyllinen" eli ei mitään legginsejä ja muita vastaavia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2009 - 10:00

Arkunkantajilla on tumma puku ja muutkin hautajaisissa pukeutuvat mustaan tai johonkin tummmaan vaatteeseen. Ainakin näin on ollut kun olen ollut hautajaisissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 03.11.2009 - 13:34

tummiin vaatteisiin, siisteihin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2009 - 14:04

suomessa suositaan tummaa väriä - ehkä paita valkoinen.
siisti, ei liikaa huomiota kiinnittävä
ei rönsyile liikaa, ei liian lyhyt hame, ei liian korkeat kengät, räikeää meikkiä tms.
ei hajupilveä ympärillä
ajatus on että kunnioitetaan vainajaa ja omaisia. ilman että ollaan itse "esillä"