mikä autaa masennukseen ?

ei lääkkeitä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.10.2009 - 12:54

Tuohon varmuudella osaa vastata vain lääkäri (jos on siis kyse ihan todellisesta masentumisesta, ei tilapäisestä tunteesta " ei oikein tunnut kivalta")..

Lisätty: 23.10.2009 - 14:34

Sanaa masennus ei mielestäni edes saa käyttää silloin kun tilanne on niin ettei mikään huvita ja surkuttelee koko ajan. Masennus on vakava asia ja siihen ei ulkoilu tai terveellisesti ruokailu todellakaan auta, tarvitsee ehdottomasti apua.
Mutta jos vaan yleisesti ottaen "laiskottaa" eikä saa itsestään irti mitään, siihen on neuvo: menkää ulos, reipastukaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 23.10.2009 - 12:31

Positiivisten asioiden ajattelu ja tekeminen. Ulkoilu maastossa, vaikkapa joku uusi harrastus, ystävien ja kavereiden kanssa seurustelu ja yleensäkin kaikki mikä tuo mielihyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2009 - 12:54

Tuossa Idalla nuo tärkeimmät tulikin, mutta kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen mitä syö.

Lähteet:
www.nicehouse.fi/terveys/mie...avalio.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.10.2009 - 13:10

Ensimmäinen ja tärkein on se, että älä jää kotiin makaamaan ja märehtimään sitä masennusta. Ulkoilu, muut harrastukset, ystävät, hyvä ruoka, ovat avainasemassa tässäkin asiassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2009 - 13:26

uudet virikkeet, uutta jateltavaa ja uutta tekemistä, ihan mitä vaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2009 - 14:13

Ensteks sun pitää ottaa selvää minkä asteista sun masennus on,onko kyseessä "tylsää,kurjaa,ei ole mitää tekemistä" tai mitä taustalla,pohjalla on?Mistä johtuu sekä syyt siihen.Tietysti kaikki yllämainitut mukaanlukien auttaa parantamaan mielialaa lääkityksen sijaan,mikä turruttaa entisestään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2009 - 14:47

muuta pois suomesta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2009 - 16:23

ei tähän kai mikään auta

  Ilmoita asiaton vastaus
X
Vastattu: 23.10.2009 - 16:39

- Suklaa väliaikaisesti..
- Komedioiden katseleminen säännöllisesti.
- Haaveilu ( sanat www.youtube.com/watch?v=IJM0yT-lkHE )
- Itseensä tutustuminen, vahvuuksien etsiminen; rohkeus..
- Elämänkumppani/oikeat ystävät
- Raha...
- Koira/Kotieläin
- Asioiden tekeminen itsensä eteen ja niissä onnistuminen

Jne.. Paras lääkäri masennuksen hoitoon olet sinä itse. =) Tsemppiä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2009 - 18:18

Poistamalla masennuksen aiheuttajat. Piste. Mutta miten tietää, mikä on masennuksen aiheuttanut ? Syyt voivat olla itsemme ulkopuolella, kiire, ahdistavat ja epätyydyttävät ihmissuhteet, työttömyys ja sen uhka, taloudellinen epävarmuus jne. luetteloa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään. Ilmasto ja pimeyskin ovat masentavia elementtejä. Syitä voi hakea myös itsestä: epärealistiset elämänodotukset, kateus, ahneus, laiskuus, saamattomuus, syyttely, alkoholi, tupakointi, tämäkin lista on melko pitkä.
Masentuntut on myös väsynyt, mutta sillä tavalla, että siihen ei autakaan normaali lepo ja nukkuminen, vaan joku muu levollisuutta lisäävä toiminto. Liikunta ulkoilmassa luonnon keskellä antaa jokaiselle jotakin, sitä kannattaa kokeilla, muutama kerta saattaa jo tehdä ihmeitä. Ja kun on alkuun päässyt, ei maltakaan lopettaa.
Innostuminen jostakin erilaisesta, uudesta, auttaa pahimman yli. Korvienvälin putsaaminen turhasta painolastista keventää oloa kummasti. Itsetunnon nostaminen ihan vain hyväksymällä tosiasiat ja antamalla itselleen anteeksi pienet ja isotkin puutteet helpottaa merkittävästi. Jokainen meistä on yksilö, erilainen ja mielenkiintoinen tapaus, ainakin suurimman osan ihmisistä mielestä. Tutustu uusiin ihmisiin, he eivät vielä tiedä sinusta mitään ja voit paljastaa heille parhaat puolesi. Olemalla rohkea, sellainen, joka haluaisi oikeastikin olla, voi päästä eroon masennuksestaan ja , ilman lääkkeitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2009 - 18:48

Hyviä ideoita tulikin jo monta.
Totta kai siihen auttaa monikin asia.
Ja Itse en ymmärrä mikä täällä suomessa mättää ,että pitää muuttaa pois?
ONko muualla paremmin?
Tai no mikäs siinä vaihtelua sekin on ja niitä virikkeitä.
Tilapäinen maisemanvaihto voi olla hyväksikin.

Mutta olen huomannut, että ihmiset jotka eivät ole tyytyväisiä ja haluavat jotain muuta ovat sitä uudellakin paikkakunnalla.

Lisätty: 23.10.2009 - 19:25

Kaamosmasennuksesta;Joidenkuiden mielen pimeä talvi vetää matalaksi. ”Hyvin herkästi tunnen vuodenaikojen ja ilmaston vaihtelut”, kirjoitti aikoinaan Jean Sibelius. ”Talvisaikana, jolloin päivä on lyhyt, minulla aina on depressiokausi.” Hän ei suinkaan ollut ensimmäinen tai ainoa, joka on potenut niin sanottua kaamosmasennusta. Jo Hippokrates (n. 460–377 eaa.) oli sitä mieltä, että vuodenajat vaikuttavat ihmisten mielialaan.
Kuitenkin vasta 1980-luvulla kaamosmasennus määriteltiin omaksi oireyhtymäkseen. Pohjoisissa kansoissa vuodenaikamasennuksesta kärsii tutkimusten mukaan muutama prosentti väestöstä. Lisäksi lievemmästä, niin sanotusta kaamosrasituksesta, kärsii kolme neljä kertaa useampi. Kyse on sadoistatuhansista ihmisistä.
Eräs henkilö joka oli masentunut ja oli kohdannut surua, oli kohdannut mm hänen miehensä kuoleman , kertoi; ”Kun minut valtaa surun tunne, etsin sille jonkin rakentavan purkautumistien. Pakotan itseni kävelylle, soittamaan hyvälle ystävälle, kuuntelemaan musiikkia tai tekemään jotakin muuta, minkä kokemuksesta tiedän lievittävän masennusta. Koetan kohdella itseäni yhtä myötätuntoisesti kuin kohtelisin hyvää ystävääni.”

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2009 - 21:00

kannattaa jutella jonkun kanssa.. ite käyn psykologilla ja kyllä se helpottaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.10.2009 - 11:09

Vitamiinit. Hyvä ruoka. Ystävät.Ulkoilu. Lukeminen.Keskustelu ammatti-ihmisen kanssa. Kokeile seurakuntasi diakoniahenkilökuntaa näin aluksi. Sitten vaan rohkeasti psykiatrille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.10.2009 - 14:30

Ihan ensimmäiseksi on syytä miettiä,onko kyseessäjopidempään jatkunut masennus vai vain esim. jostain tietystä asiasta johtuva paha ja alakuloinen mieli.
Jos kyse tuosta ekasta, löytyy apu varmasti parhaiten hakeutumalla mielenterveystoimistoon. Jos taas kyseessä jälkimmäinen, niin tuola edellä onkin jo tedella runsaasti hyviä neuvoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 27.10.2009 - 02:43

Psykiatri, mahdollisesti lääkitys