Nasta vai kitkarenkaat talvisaikaan? Kumpia käytätte ja mitkä kokemukset?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.10.2009 - 20:02

Maan korvessa kulkevi nastoilla ajelevan tie. Ojaan pääsee molemmilla. Kokemusta on. Ainoa asia, mikä tuohon auttaa on kevyt kaasujalka. Onneksi sakottavat nyt niin helposti!! Pintakaasua ja siinä se;)))

Kysyjän kommentti

Tässä hyvä neuvo kaikille että oikeaan jalkaan kevyempi kenkä olkoo reksaat sitten kummat vaan

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.10.2009 - 22:37

etelä-suomes pärjää kitkoilla...mutta esim. itä-suomessa nastat!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2009 - 22:42

Nykyisessä autossa on nastat , edellisessä oli kitkat. tottumiskysymys.

Lisätty: 13.10.2009 - 08:17

on jopa paikkakuntakohtaisia eroja.
Ei voi yleistää 'Etelä -Suomessa'
Esim. kaupunkia / alueita missä kadut on sulat tai lumisia, kun taas kaupunkeja, missä on usein tiet jäässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2009 - 22:47

Joku nimeltä mainitsematon lehti kirjoitti että Lapissa on kitkarengas hyvä sillä siellä on kokotalven tasalaatuinen keli.
Etelässä ehdottomasti nastat koska keli vaihtelee pääkallokelistä lumisohjoon ja sulaan asfalttiin ja pöllöjen määrä liikenteessä suurempi.

Esim märällä jäällä kitkaa on pyörän ja jään välillä olematon määrä varsinkin kitkarenkaita käytettäessä.

Lähteet:
Kokenut kaikki tietää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2009 - 22:51

nastat.. ei valittamista

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2009 - 23:16

vanhasta tottumuksesta nastat, niillä pärjäilty

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2009 - 00:59

nastoilla rapsutellaan sitkeesti, ajot Hesan ympäristössä joten taitais pärjätä melkein millä vaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.10.2009 - 01:05

Koin tuossa viimeiset kolmetuntiset vastarenkaiden pidon kun tulin Lahdesta. Oli oikein mukava talvinen keli. Mikkelistä itäänpäin ei oltu suolattua ja lunta oli ihan kiitettävästi tiellä. Hyvin tuntui purevan kun jouduin jarruttelemaan ulosajon kohdilla. Omassani on kitkat, ja tyytyväinen olin niihin viimetalvena.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2009 - 03:11

Minulla on niin painava auto, että siinä on pakko olla nastarenkaat, kitkoilla loppuu matkanteko tietyillä talvikeleillä kokonaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2009 - 06:09

Molempi parempi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2009 - 09:18

Piikit ne olla pitää.
Ennen sitä tuli tosin taiteiltua kesärenkailla läpi vuoden.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2009 - 10:25

nastat ovat aina ne olleet autoissani joilla olen ajellut talvella , jot en osaa noist kitkoist sanoa muuta , kuin et tyräni on niitä käyttänyt ja hän kyllä sanoi, et nastat ois oleet paremmat jääkelillä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2009 - 10:28

olen ajellut kummillakin eri talvina. Tällä hetekllä on nastat, johtuen siitä että ne tuli auton mukana. Molemmilla pärjää ne on eritavalla hyvät ja eri tilanteissa.Toiset lumessa ja toiset jäässä

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 13.10.2009 - 13:46

nastat

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2009 - 14:04

Täällä korvessa ajellessa on hyvä jos nastoilla pärjää, siis ne.
Espoossa ollessani tuli firman kitka-autolla ajeltua ja joka päivä pääsi perille ilman ongelmia. Tosin useimpana päivänä olisi tammikuussakin päässyt perille ihan kesärenkaillakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2009 - 15:39

Nastarenkaita käytän, kitkarenkaista ei ole kokemusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2009 - 15:58

Minua inhottaa talvella autojen luistaminen liukkaalla. Painostin miestäni hankkimaan kunnon nastarenkaat. On kuitenkin turvallisempaa vanhan miehenkin ajella.Meillä on ollut kitkat. Huonot.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2009 - 21:08

Nastat on alla. Ei kokemusta kitkoista. Mies ei nastoja enään itselleen huoli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2009 - 16:44

Olen ajanut todella paljon molemmilla. Aivan varmasti selviää myös nastattomilla, jos ketkään muut tielläliikkujat eivät hölmöile.Tarkoitan sitä että jos ei tule ns. ennalta arvaamattomia äkkitilanteita, pärjää myös nastattomilla. Nastattoman pysähtyminen juuri kriittisellä kelillä 0 - 8 pakkasta on selvästi huonompi kuin nastallisen. Tilanne korostuu esim. liikennevaloissa kiillottuneissa risteyksissä. Väistössä nastattoman renkaan pito menetetään väistön toisessa ohjauksessa, eli paluussa omalle ajokaistalle. Uudet, juuri alle asennetut nastattomat renkaat pitävät lumisella tiellä erinomaisesti, jäälläkin kohtuullisesti, jos ennakoidaan ja tehdään varovaisia (mutta päättäväisiä) ohjausliikkeitä. Kun renkaan lamellien väliin jää suola, piki yms.epäpuhtauksia, liimautuvat lamellit toisiinsa, ja pitokyky pienenee merkittävästi. Pese renkaat tehopesuaineilla, ja huuhtele sen jälkeen rengas hyvin tai aja puhtaassa lumessa, pito palautuu. Lämpö on myrkkyä nastattomalle, pohjolan oloihin valmistetulle renkaalle. Pehmeämpi kumiseos kovettuu ja pito häviää sen sileän tien. Ei liian aikaisi autoon syksyllä ja keväällä riittävän ajoissa pois alta. Kaiken a ja o on oikea rengaspaine. Talvirenkaat ovat nykyisin erittäin veteliä runkorakeenteensa ansiosta. Osa pidosta rakennetaan erityisesti nastattomalla juuri sillä elastisuudella. Älä tuijota auton ohjekirjaa vaan ota selvää renkaan valmistajan suosituksista. Yleensä eturenkaisiin autosi suurimman kuorman huippunopeuksiin tarkoitettu paine on hyvä. Takarenkaisiin etupään paineisiin vähintää 0.2 baria nemmän. Joissain autotyypeissä jopa 0,5 baria. Nastan erinomaisuus on siinä, että nasta tasoittaa pitoa. Ohjaaminen hätätilanteissa on varmempaa ja pitävämpää. Joidenkin mielestä ääntä tulee liikaa. Mutta se lienee vain autokohtainen kysymys. Äänieristykset kun ovat kovien eritasoisia.Ja ainakin itse kuuntelen mieluumminpientä rapinaa kuin kertarysäystä.
Nasta säästää myös kääntyvän pyörän rengasta, varsinkin jos etupyörä on myös vetävä.

Lähteet:
Eri rengasvalmistajien luennot ja testeissä kokeilut, itse testannut samanlaisella autolla erilaisissa olosuhteissa paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2009 - 10:16

Olen aina talvisaikaan käyttänyt autossani nastarenkaita. Näyttää myös siltä, että erilaiset testituloksetkin osoittavat nastarenkaat kitkarenkaita paremmiksi Suomen talvikeleillä.

www.hs.fi/autot/artikkeli/Na...5250090996