Saako vanhemmalle ihmiselle huomauttaa , että se haisee?

Auttelen joskus vanhempaa ukkoa, joka on huono liikkumaan, annan esim. autokyytejä asioille ja takaisin. Ukko ei pääse kovin usein pesulle se haisee hielle ja lialle. Autonpenkillä käytän vanhaa vilttiä suojana. Nimimerkki "motivaatio koetuksella"

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.10.2009 - 15:22

Miepä nyt neuvon ammattini kautta. Jos me tapaamme tällaisen papparaisen alamme häntä jututtaa sillai kohteliaasti, että onko saunaa/saunavuoroa, vieläkös jaksatte itse selkänne pestä, tarvitsetteko kenties apua jne. Siitä se lähtee pikku hiljaa. Monesti on käynyt niin, että esim. kotipalvelu alkaa käydä pesemässä tällaista vanhusta kerran, pari viikossa, tai olemme tarjonneet esim. läheisen palvelutalon saunaa yms. Elikäs ei ehkä voi sanoa ihan suoraan hajuista vaan kiertoteitse.

Kysyjän kommentti

Kiitoksia hyvistä vastauksista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 08.10.2009 - 15:41

Ihan samaa mieltä olen Mariaanan kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2009 - 15:52

jos se todella haisee niin sitte kyllä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2009 - 15:59

Ei minusta sittenkään,täytyy yrittää jotenkin kukkaiskielellä esittää peseytymisasia,voihan se todella olla ongelma.Ajattele ööö,jos sullekin paiskattais päin pläsiä,että hyi hel...kuinka sä haiset paskoosille tai muuta.Tunteet ne on vanhallakin ihmisellä ja pitää käsitellä arvokkaasti,ihmisarvoisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2009 - 16:07

ÖÖÖ kaikki eivät esimerkiksi pdä pensan hajustasi.

Lisätty: 08.10.2009 - 17:07

Mummoni haisi kanferin tipoille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2009 - 17:25

Vaikea paikka. Hien ja lian haju tarttuu vaatteisiin. Kaikki pitäisi pestä, niin käyttäjä kuin tamineet.

Tiedän, että paikkakunnalla, jossa esim. äitini asustaa, on seurakunnalla sellaisia vapaaehtoistyöntekijöitä, iäkkäitä ihmisiä hekin, jotka avustavat vanhuksia huushollin kanssa. Nämä vapaaehtoiset käyvät pesemässä ikkunoita, mattoja yms, siivoamassa ylipäätään. Samalla ovat hoitaneet suihku- tai saunareissutkin vanhuksen kanssa. Jokin tämäntyyppinen palvelu olisi varmaankin hyvä saada myytyä tutullesi.

Jututtamisella se homma varmaan lähtisi menemään oikeaan suuntaan. Tietysti voisi kysyä sossusta, että onko heillä näitä vanhustyöntekijöitä ja voisiko joku käydä vilasemassa tilannetta.
Sossutädeillä on vaitiolovelvollisuus, joten edes nimesi ei tulisi julki, kun rynnistävät tuttavasi luo.

Mutta tuttavallesi olet varmasti erittäin tärkeä kaikin puolin. Hoidat juoksevia asioita hänen kanssaan ja samalla hän saa sosiaalisen kontaktin aidosti toiseen ihmiseen, joka tuntuu välittävän hänestä ja hänen hyvinvoinnistaan.

Kysele apuja seurakunnalta tai sossusta. Ja ajattele, että me kaikki voidaan olla tuossa samassa tilanteessa jonkin ajan kuluttua. Miten haluaisit itseäsi silloin kohdeltavan.

Tsemppiä sinulle ja hienolle työllesi!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 08.10.2009 - 18:36

Ei suoraan. Tässä taannoin oli häät joissa morsmaikun alkoholisti isälle oli päässeet ne kuuluisat tuhkat sinne housuun. Aikansa hääväki nyrpisteli nenäänsä kunnes eräs sitten fiksuna ja filmaattisena soitti taksin apelle ja tuuppasit hänet siihen ja antoivat kuskille osoitteen ja kyytirahan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2009 - 20:00

no jos on pakko, niin tosi hellävaraisesti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2009 - 21:40

Ihmisen hajut ja tuoksut muodostuvat monen eri asian yhteissummasta. Asunnon tuuletus ja ruoanvalmistuksen tuoksut saattavat jo haista asukkaan vaatteissa. Samoin rakennusmateriaalit, pahviset tai lastulevyseinät, kosteus ja ehkä home tai muu mikrobikasvusto saattavat tuottaa ominaishajun henkilön ympärille- Oletan kuitenkin, että kysymyksessä olisi mieshenkilön hien erityksestä johtuva pistävä haju, joka on kyllä melko etova tuoksu. Varsinkin jos kysymyksessä on ahkera tupakkimies, niin haju vain voimistuu. Silloin voisi henkilölle sanoa pari sanaa vaatteiden vaihdosta, saunavuoroista ja partavesistä. Niillähän voisi vaikka hurmata vielä jonkun vastakkaisen sukupuolen edustajan. Ehkä sellaisen hajupullon voisi ostaa vaikka lahjaksi ja sanoa, että tätä laitetaan sitte pesun jälkeen. Kukaan ei varmaan tahallaan halua haista pahalle, mutta omat aistit turtuvat omille hajuille, eikä siten ihminen tiedä itse hajuistaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 09.10.2009 - 01:15

en ehkä itse sanoisi, sen verran kohtelias olen aina

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2009 - 06:35

Rekkamies haisee paskalle ja hielle, hirvi älä tule tielle... vai miten se K. Tapion joiku menikään?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2009 - 13:28

Suoraan ei saa sanoa kenellekään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2009 - 22:06

Osta lahjaksi menneniä.
Varmaan pitää siitä katkusta sillä ei se juuri hien käryä kummempaa ole.