En ymmärrä miten parhaat ansioni jätettin pois eläkettä kerryttämästä?

Yleinen yksityisalojen työeläkelaki, TEL, säädettiin 8. heinäkuuta 1961. Samaan aikaan säädettiin LEL, joka oli kynnyskysymys TEL:in läpimenolle.
Olen ollut jo työelämässä ennen lain voimaantuloa ja suurimmat ansioni sain ennen 23 ikävuottani. Ne on Kelan listassa indeksillä korjattuna ja maininnalla etteivät kerrytä eläkettä.
Kuka ne ansiot sosialisoi ennen kuin pääsin eläkkeelle 2005?

Avainsanat: eläkekertymä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.10.2009 - 15:27

Joo justiin niin 18v - 23v Juuri olin valtiolla töissä. Eikös valtiolta olisi juuri saanut isompaa eläkettä ?

Kysyjän kommentti

just niin!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.10.2009 - 13:48

En minäkään

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.10.2009 - 13:57

Et ole ainut, jolta ne on jätetty pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.10.2009 - 14:19

samoin on käynyt minullekin

Lisätty: 04.10.2009 - 17:05

tänään oli täällä tällaisten onnen paperipussien lähettäminen taivaalle,,toivoin että me saataisiin ne puuttuvat eläkerahat

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.10.2009 - 14:23

Demokraattisesti valitsemamme kansanedustuslaitoshan näitä 'sosialisointeja' on tehnyt ja tekee varmasti jatkossakin.

Tuo eläkekertymän alkamisen ikäraja on yksi muutos, monia muitakin on kerennyt työiän aikana tapahtumaan, eivätkä ne yleensä ole olleet parannuksia.

Joku tässä vuosi - pari sitten kyseli tosissaan, voisiko jonkun tahon vetää oikeuteen petoksesta, kun eläkesääntöjä muutetaan yksipuolisesti kesken 'sopimuskauden' . Oikeusoppineiden vastaus oli, etteivät eläkelait ole mitään sopimuksia vaan poliittisen tahdon ilmauksia ja jos niitä lainsäätämisjärjestyksessä muutetaan, ei ole perusteita muutoksenhakuprosessiin.

Itke, kiroile ja kärsi,
niin me muutkin tehdään
(ja kuitenkin ollaan ilmeisesti paljon paremmassa jamassa kuin tulevat eläkeläispolvet)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.10.2009 - 20:08

Tuolloin oli voimassa laki jolloin alle 23 v saadut tulot eivät kerryttäneet eläkettä. Laki koskee kaikkia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.10.2009 - 20:25

Olin jo 16-vuotiaana töissä kunnalla, ja joka kesä sen jälkeen 20-vuotiaaksi, jolloin oli päätoimisesti jo töissä. Sain ihan hyvää palkkaa, mutta siitä ei sitten tulkaan eläkettä, ei koskaan. Mutta en minä valita, totean vain.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2009 - 08:46

Alle 23-vuotiaana ennen vuotta 2005 ansaitut palakt eivät kerrytä eläkettä. Demokraattisesti kaikilla on niin. Sain eilen Eteralta kirjaan jossa taas kerran asia ilmoitettiin. No, ei niitä ansioita nini hirveästi ollut koska nuoruusaika on opiskeluaikaa. Toki kesätöissä olin ja myös omassa perheyrityksessä töissä. Osakkeenomistaja ei tietysti mitään eläkettä edes kartuttanut.