kun lapsi kärsii ummetuksesta mikä neuvoksi? lapseni on 2v 6kk

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.09.2009 - 15:31

Minunkin lapsella oli saman ikäisenä ummetus-ongelmaa. Niinkuin kissanainen sanoi niin kuitupitoisia tuotteita ja kun sitä ummetusta on juuri nyt niin rusinoita/luumuja kehiin. Ja vaikka maito on suositeltava ruokajuoma niin olen opettanut lapseni myös juomaan ihan vettä. Mehut vähemmälle. Apteekista saa kyllä ummetukseen apua, en nyt muista nimeä, mutta kokeile ensin ihan luumuilla tai rusinoilla.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 28.09.2009 - 14:55

Eikös sitä voi lapsellekin antaa kuitupitoista ruokaa, niin ei ole ummetusta. Esim. näkkileivässä on paljon kuitua. Hedelmät ja vihannekset auttavat myös.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2009 - 15:34

Rusinat. luumut, viinirypäleet, omenat, näkkileipä, puurot kokojyväviljasta, juomaksi vettä, niin eiköhän se siitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2009 - 15:35

Luumusosetta (Piltti, Bona tms), xylitol-pastilleja ja runsaasti vettä. Ja jos se ulostaminen pelottaa ja koskee, niin lämpimään kylpyyn istumaan. Tarpeeksi leikkikaluja mukaan, jotta jaksaa istuksia tarpeeksi pitkään. Nämä kotikonstit tiedän ensiapuna ja seuraavassa linkissä lisää jatkuvaan ummetukseen:

www.terveyskirjasto.fi/terve...i=pot00008

Lähteet:
oma tieto, netti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2009 - 15:44

Hyviä ohjeita nuo tuossa edellä. Luumua on saatavilla niin monessa muodossa ja se on turvallista. Itse käytän edelleenkin sillä ummetus vaivaa usein. Juon lasillisen luumunektaria (Marlin) joka aamu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2009 - 17:13

Muutamaan ateriaan päivässä käytin ruokaöljyä lusikallisen, silloin kun lapset olivat tuon ikäsii ja masu toimi hyvin ja saivat näin päivän hyvän rasvan tarpeensakin tyydytettyä...

Lisätty: 28.09.2009 - 17:36

Käytän tätä konstii myös kissoilleni ja toimii niillekin, vai pitäskö sanoo heillekin, heh...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2009 - 18:03

Kokeilepa vauvoille tarkoitettua Piltti/Bona-luumusosetta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2009 - 19:53

Pojan pojalla samoi ongelmia.

Suosittelen jotenkin lastasi juomaan aamulla vettä ihan ekaksi, ja sen opin, kun saat menemään perille, niin se on sitten aikuiseen asti voimassa ja aina aamu alka terveellisesti ja vatsa pelaa.

Pipsa10 neuvoi jo hyvän konstin, lämpimään veteen, vatiin tai ammeeseen istumaan.

Aamupuuroon kippaa lusikallinen pari luumusosetta-lasten, jos tykkää syödä.
Aamupuuro löysähköä kokojyvää jne. Puuroihinkin lapset kyllästyy, mutta kun sen vesilasin saisit juomaan aamulla, vaik ennen tarhaan-hoitoon jne menoa.

Roskaruokaa vain harvoin, sekä kaikki makarooni, karkit jne pannaan, eli vain harvoin tai siis viikonloppuisin:)

Omena voi kovettaa, myös banaani, viinirypäleet. Pitää ottaa huomioon, että kaikki ei siedä, eikä pidä kaikesta. Mitään ei kannata pakoittaa:)

Mehuna voit kokeilla päivisin veteen luumusosetta. Yöksi tällaista ei kannata antaa-voi tulla vatsa kipeeksi.

Ruokajuomana maitoa tai vettä.

Hankala sanoa, kun ei ole tietoa, onko lapsellasi mitään ruokaan liittyviä rajoitteita tai allergioita?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2009 - 12:26

Voi antaa hänelle luumusosetta tai jotai sellaista kuitupitoista joka auttaa kovaan vatsaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.10.2009 - 21:06

Luumusose on neuvona täälläkin: valkoinen sokeri ja valkoinen leipä pois ne ainakin tuntuu kovettavan vatsaa jos nyt ylipäänsä noita pikkuisellesi tarjoat.