MISSÄ ja milloin aku ankka munittiin?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.09.2009 - 18:15

oiskos tuo ollut 1930 , kun Walt Disney alkoi piirtää Aku Ankkaa , no voi olla et muna syntyi piirokseen jo Mikki Hiiren ajoilata ....jossain hänen työhuoneessaan... uskoisin.. :))

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.09.2009 - 18:18

ankkalinnassa tietysti,vuonna 0

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 18:34

Lisätty: 15.09.2009 - 18:36

ja hän kuoriutui munasta saman vuoden kesäkuun 9. päivänä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2009 - 18:39

Akun äiti Hortensia MacAnkka muni hänet 13.3.1934 ja Aku sitten kuoriutui kesäkuun 9. päivänä samana vuonna ankkalinnassa ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2009 - 02:13

Tässä vähän tietoa Akusta: Aku Ankka

Aku Ankka (Donald Duck) on Walt Disneyn vuonna 1934 keksimä ja hahmottelema sekä animaattori Richard Dick Lundyn luoma animaatio- ja sarjakuvahahmo, joka asuu Ankkalinnassa kuvitellussa Calisotan (Kalifornian ja Minnesotan yhteensulautuma) osavaltiossa. Akun ensiesiintyminen oli sivuosassa lyhytelokuvassa Viisas Kana Kananen(Little Wise Hen). Aku on todella laiska. Hän ei ikinä halua jättää uniaan väliin. Akun kotiosoite on vaihdellut usein, mutta se on lähes aina Paratiisitie 13. Akulla on ollut monia työpaikkoja mutta usein hänet nähdään kiillottamassa Roopen kolikoita ja Kattivaaran margariinitehtaalla. Akulla on suurikokoinen bernhardinkoira, Pulivari. Akun toinen nimi on Fauntleroy, mutta jostain syystä tätä nimeä ei ole koskaan suomennettu. Akun munintapäivä on 13.3.1934, ja hän kuoriutui munasta saman vuoden kesäkuun 9. päivänä. Akun auton rekisterinumero 313 tulee Akun munintapäivästä. Amerikkalaiseen tyyliin 13. maaliskuuta kirjoitetaan 3/13 eli ensin kuukausi ja sitten päivämäärä. Tämä on siirtynyt kaikkien tuntemaan rekisterinumeroon 313.

Akulla on kolme holhokkia Tupu, Hupu ja Lupu, jotka kuuluvat Sudenpentujen partiolaisjärjestöön. He Tulivat Akun luokse räjäytettyään raketin isänsä tuolin alla. Sudenpentujen käsikirja sisältää kaiken tiedon, paitsi ei sen tekijää jota kukaan ei tiedä. Akulla on myös salainen minä, Taikaviitta, jonka oikean henkilöllisyyden tietää vain [[Pelle Peloton]] joka tosin otti UhKa-pillerin (Unohda Kaikki) jonka takia hän ei muista sitä. Taikaviitalla on paljon salaisia aseita, jotka kaikki on keksinyt Pelle-keksijä. Touho on joskus tiennyt Akun olevan [[Taikaviitta]], mutta Aku käytti Unohda Kaikki (UhKa)-pillereitä ja sai Touhon unohtamaan Taikaviitta-tiedon. Myös Tupu, Hupu, ja Lupu tuntuvat tietävän että Taikaviitta on oikeasti Aku. Akun mielitietty on Iines Ankka, ja Akun serkku Hannu Hanhi on hänen "vihollisensa" Iineksen suhteen. Iineksen mielestä Akun pahin luonnepiirre on tämän kiivaus. Hannu ja Aku usein kiistelevät Iineksestä, ja vaikka Hannu onkin käsittämättömän onnekas, Aku taitaa yleensä voittaa, ja joskus he jopa jäävät tappelemaan ja jättävät Iineksen sikseen...

Aku on myös suuri jalkapallofani. Usein, kun Roope passittaa tämän johonkin maailman kolkkaan Ankkalinna vs. Hanhivaara ottelun (tai jonkin muun ottelun) aikana, Aku valittaa, että vasta pelin jälkeen! Todella usein Akulta jää pelin kohokohta näkemättä, kun joku häiritsee häntä (esim ovikello, puhelin jne...). Akukin kuuluu jalkapalloseuroihin. Välillä FC Ankkikseen, ja välillä jopa Ankkalinnan Palloseuran varustehuoltajaksi. Joskus hän on ollut jopa tähtipelaaja joukkueessaan, mutta usein vain huoltaja. Aku on myös kehuskellut häne "hyvillä" taidoillaan, ja joutunut sitä kautta ongelmiin esim. Rami Hiipiän kanssa.

Aku on yleensä töissä Ankkalinnan margariinitehtaalla. Hän on ollut siellä kylmiön (tehtaalla tunnettu "siperia"-nimellä) kuuraajana, normaalina siivoajana, pursottimen käyttäjänä, muotin käyttäjänä sekä pakkaajana. Akun työsarka on niin laaja, että se ei tälle sivulle mahtuisi! Omituisin Akun ammatti lienee vahinko-astronautti. Aku on ollut erittäin monessa ammatissa (Ainaki yli 200).

Akulla on merimiespuku, koska ensiesiintymisessään Aku oli jokilautturi ja siihen aikaan oli myös tapana pukea lapsia merimiesasuihin. Fauntleroy -nimi tuleekin merimiesasusta. Ankoilla ei ole housuja, koska Disney-studion mukaan ankat ilmaisevat tunteitaan pyrstöllään, ja silti Aku käyttää uimahousuja. Akun kolme sisarenpoikaa Tupu, Hupu ja Lupu keppostelevat paljon Akun kustannuksella.

Akua on kutsuttu Disneyn animaatioperheen pahaksi pojaksi. Hänellä on tapana purnata liikaa ja hänen suosikkilauseensa on: "Haluatko tapella?" Hän on ahne, pahansuopa, kiukkuinen, synnynäinen hankaluuksien aiheuttaja ja silti äärimmäisen rakastettava. Hän on ainoa lajissaan. Aku ei lopetaa yrittämästä tekosissaan ainoastaan älyttömän kriittisissä tilanteissa. KÄÄK!

Aku Ankan serkkuja on Hannu Hanhi, Touho Ankka ja Into Ankka (joissakin sarjoissa myös Sisuvius Ankka). Akun siskon nimi on Della. Heidän vanhempansa ovat Aaron Ankka ja Hortensia McAnkka ja hän taas oli Roopen pikkusisko. Akun isä taas oli Mummon vanhempi poika. Roope on Akun eno vaikka häntä sanotaankin usein Roope-sedäksi.

Alkuaikoina Suomessa Aku tunnettiin nimellä Ankka Lampinen ja Setä Aaron. Aku on esiintynyt monissa animaatioissa. Aku on käynyt armeijan, vaikka sitä ei välttämättä uskoisi. Akun naapurina on yleensä Teppo Tulppu, jonka kanssa hänellä syntyy lähes aina riitaa.

Akun lemmikkejä: Akulla on ollut monia lemmikkejä mutta hänen omikseen osoittautuu vain Pulivari ja Kisumisu.Pulivari on tunnettu Akun pennusta asti kasvatettu laiskanpulskea koira jota Aku yrittää saada liikkeelle hinnalla millä hyvänsä. Pulivari on tunnetuin Akun lemmikki ja Kisumisu on jäänyt varjoon.Kisumisu on valkoinen kissa jonka käyttäytimesen laatu on laiskuus ja mukavuuden haluisuus. Kisumisu esiintyi ensi kerran vuonna 1964 tarinassa Touho- serkun toilauksia. Kisumisu ei pidä lainkaan Touhon läsnäolosta koska se tietää vain ikäviä tapahtumia. Mutta Kisumisu ei esiintynyt 1960 luvulla juuri muissa kuin sarjoissa, joissa Touho oli mukana.

Aku Ankka täyttää tänä vuonna 75-vuotta. Vaikka sitä ei uskoisikaan, hänhän on niin nuorekkaan näköinen. Sarjoissa hän saattaa olla tosin hieman nuorempi, sillä miten Aku jaksaisi edes olla niin tarmokas, jos olisi 75? Syntymäpäiviään edeltävällä viikolla Aku katosi Pellen koneen takia. Aku painoi nimittäin koneen väärää nappulaa.

VARHAISET ESIINTYMISET

Aku Ankka teki ensiesiintymisensä Bert Gillettin ohjaamassa piirroselokuvassa Viisas Kana Kananen (Wise Little Hen), joka ilmestyi 9. kesäkuuta 1934. Piirretyssä Aku yritti ystävänsä Petteri Possun kanssa vältellä rouva Kanan antamia työtehtäviä. Akusta tehtiin merimiespukuinen siksi, että ensiesiintymisessään hän asui asuntolaivassa keskellä lampea.

Akun syntymäpäivästä tuli epätietoisuutta, kun myöhemmin elokuvassa Sedän syntymäpäivä (Donald's Happy Birthday) oli seinäkalenterissa päivämäärä 13. maaliskuuta 1934. Tästä lähtien Disney-yhtiö on kertonut, että Aku munittiin tuona päivänä ja hän kuoriutui kesäkuussa.

Aku sai yleisön keskuudessa sen verran suosiota, että hän palasi 11. elokuuta 1934 julkaistussa piirroselokuvassa Orpojen hyväksi (Orphan's Benefit). Tässä Aku esiintyi ensimmäistä kertaa Mikki Hiiren kanssa. Elokuva oli myös sikäli merkittävä, että Polle Koninkaulus ja Heluna Ammu tekivät siinä ensiesiintymisensä.

SUOSIO KASVAA

1930-luvulta 1960-luvulle tehtyjä Aku Ankka -animaatioita pidetään nykyään lähes taiteena. Aku olikin alun perin nimenomaan animaatiohahmo. Aku Ankka -piirretyt ovat lyhyitä ja toiminnallisia. Välillä niissä koetaan seikkailuja, mutta useimmiten liikutaan jonkin arkiaskareen ympärillä. Toisinaan Aku Ankalla on vastustaja, kuten Tiku ja Taku tai muita eläimiä, mutta usein Akun vaikeudet seuraavat kenenkään järjestämättä. Varsinaisia Aku-piirrettyjä tehtiin 128.

Vuonna 1936 amerikkalaisissa sanomalehdissä alettiin julkaista Al Taliaferron piirtämiä sarjakuvastrippejä, joiden päähenkilönä oli Aku. Taliaferro ja käsikirjoittaja Bob Karp kehittelivät Akun tulista luonnetta ja loivat Mummo Ankan, Hansu Hanhen, Pulivarin sekä Tupun, Hupun ja Lupun. He myös keksivät Aku Ankan auton.

Vuoteen 1941 mennessä Aku oli ehtinyt esiintyä jo viidessäkymmenessä piirretyssä, ja vuonna 1965 hän oli esiintynyt jo sadassa piirroselokuvassa. Muutama piirroselokuva tehtiin CinemaScope-koossa ja yksi jopa kolmiulotteisena (Working for Peanuts, 1953).

CARL BARKS
Vuonna 1942 amerikkalainen Western Publishing Company -kustannusyhtiö alkoi julkaista Disneyn sarjakuvamaailmaan sijoittuvia sarjakuvia. Myöhemmin samana vuonna kustantamolle alkoi työskennellä Carl Barks, joka aikaisemmin oli toiminut muiden muassa pilapiirtäjänä ja Disney-studioiden animaattorina. Barks kehittyi nopeasti sekä piirtäjänä että käsikirjoittajana ja alkoi kehitellä Akun hahmoa. Hän loi aikaisemmin ärhäkästä ja äkkipikaisesta Akusta päättäväisen ja itsevarman hahmon. Hän myös käytti ja kehitti Taliaferron ja Karpin keksimiä hahmoja, erityisesti Tupua, Hupua ja Lupua.

Barks sijoitti Akun asumaan Ankkalinnan kaupunkiin, ja kansoitti sen keksimillään hahmoilla, kuten Roope Ankalla, Hannu Hanhella, Pelle Pelottomalla, Karhukoplalla, Teppo Tulpulla, Kulta-Into Piillä ja Milla Magialla. Hän myös piirsi ja käsikirjoitti joukon legendaarisia ankkatarinoita, joista maineikkaimpia ovat Vanhan linnan salaisuus (The Old Castle's Secret, kesäkuu 1948), Kulmikkaat munat (Lost in the Andes, huhtikuu 1949), Aku Ankka pelastaa Tyhjälän joulun (A Christmas for Shacktown, tammikuu 1952), Kultainen kypärä (The Golden Helmet, heinäkuu 1952) sekä Takaisin Klondikeen (Back to the Klondike, maaliskuu 1953).

NYKY AKU
Vuosina 19871990 esitetyssä piirrossarjassa Ankronikka Aku liittyy Yhdysvaltain laivastoon ja jättää Tupun, Hupun ja Lupun Roope-setänsä huollettaviksi. Sarja kuvasi Roopen ja ankanpoikien seikkailuja, ja Aku itse esiintyi vain muutaman kerran. Akun poissaoloon on monia syitä: sarjan alkaessa Clarance Nash oli äskettäin kuollut, ja Ankronikan tuottajat pelkäsivät Akun saattavan jättää päähahmoksi tarkoitetun Roopen varjoonsa. Sarjan tapahtumien edetessä tuottajat huomasivat, että Roope ja ankanpojat tarvitsisivat apulaisen, mutta koska Akua ei uskallettu käyttää, he keksivät tälle eräänlaiseksi sijaiseksi lentäjä Heimo Huiman.

Akun tähti Hollywood Walk of Fame -kävelykadulla.Sarjakuvien Aku on säilyttänyt suosionsa Euroopassa aina nykyaikaan saakka. Erityisen suosittu Aku on Italiassa, Norjassa ja Suomessa. Italialaiset sarjakuvataiteilijat, kuten Giorgio Cavazzano, Massimo De Vita ja edesmennyt Romano Scarpa, ovat luoneet oman ankkamaailmansa, jonka luomuksia ovat muiden muassa Kuuno Kaakkuri, Riitta Hanhi ja Akun alter ego Taikaviitta.

Nykyisistä Aku Ankka -piirtäjistä yksi tunnetuimmista on kuitenkin yksityiskohtaisesta piirrosjäljestään tunnettu amerikkalainen Don Rosa, jonka koko tuotanto sisältää valtaisasti viittauksia Barksin tarinoihin. Tuotteliain Aku Ankka -taiteilija on chileläinen Vicar, jolla on ikioma studio, jossa hänelle työskentelee useita piirtäjiä ja käsikirjoittajia.

Vuonna 2004 Aku Ankka sai oman tähtensä Hollywood Walk of Famelle.

AKUN AUTO
Aku ajaa punaista pientä avoautoa rekisterinumeroltaan 313. Auton takaosassa on avattava kahden hengen takapenkki (johon kuitenkin kolmikko Tupu, Hupu ja Lupu mahtuvat hyvin).

Tarinassa "Monikäyttöauto", jonka on piirtänyt Don Rosa, Aku kuvailee autoaan näin; siinä on Mixwell-moottori vuodelta 1920, 1922-mallinen Dudge-runko ja Paclacin akselit vuodelta 1923. Osien nimet ja vuosiluvut ovat keksittyjä. Mixwell on muunnos Maxwell-merkistä, jota on valmistettu kauan aikaa sitten. Dudge on peräisin Dodgesta ja Paclac on nimiväännösyhdistelmä automerkeistä Packard ja Cadillac.

Eräissä tarinoissa Aku on sanonut auton olevan American Bantam. Sitä on myös virheellisesti kutsuttu Topolinoksi, joka on Fiatin malli (ja tarkoittaa italiaksi Mikki Hiirtä).

Aku Ankan munintapäivä, 13. maaliskuuta, näkyy myös Akun auton rekisterinumerossa. Amerikkalaiseen tyyliin 13. maaliskuuta kirjoitetaan 3/13 eli ensin kuukausi ja sitten päivämäärä. Tämä on siirtynyt kaikkien tuntemaan rekisterinumeroon 313.

Don Rosa esittää tarinassaan Monikäyttöauto ajatuksen, että Aku kokosi auton itse ja on siksi suuresti kiintynyt siihen.

Aku Ankan auto on ollut myös keräilyharvinaisuus jaksossa Keräilyharvinaisuus 313. Kaiken lisäksi se on oikeastikin maailman yksi harvinaisimmista autoista.

313 on myös Taikaviitan ajoneuvo salarekisterillä X. Auto muuntuu Taikaviitan autoksi, kun Taikaviitta käyttää sitä. Auton erityisominaisuuksia ovat mm. lentokyky.

AKUN SUKULAISET
Aku Ankka on Hortensia MacAnkan ja Aaron Ankan lapsi. Akulla on kaksoissisko Della, jonka lapsia ovat Tupu, Hupu ja Lupu. Hortensia on Roope Ankan (sukunimi vaihtui jossain vaiheessa MacAnkasta Ankaksi,) sisko, eli Roope on Akun eno. Iines Ankka taas ei ole Akulle mitään sukua. Akulla on neljä serkkua, Into, Touho, Hannu ja Sisuvius. Kaikki serkut ovat Mummo Ankan lapsenlapsia. '

AKUN AMMATIT
Aku on toiminut lukuisissa työpaikoissa. Roope-sedässä numeron 300 eli elokuun 2004 numeron Roope-sedän tietotoimistossa selvitettiin Akun ammatteja. Siinä mainittiin Akun olleen töissä Kattivaaran margariinitehtaalla, Roope Ankalla kolikonkiillottajana ja kymmenissä muissakin paikoissa. Tietotoimiston selvityksen mukaan Aku saa luonteensa vuoksi potkut aina säännöllisin väliajoin ja on tämän takia työskennellyt niin monessa paikassa.

AKUN LEMMIKIT
Akun lemmikkejä ovat olleet Kisumisu ja Pulivari. Kisumisu on valkoinen kissa, jonka käyttäytymiselle ovat leimallista laiskuus ja mukavuudenhaluisuus. Kisumisu esiintyi ensi kerran vuonna 1964 Dick Kinneyn ja Al Hubbardin tarinassa Touho-serkun toilauksia. Älykkäänä kissana Kisumisu ei lainkaan pidä Touhon läsnäolosta, koska tietää siitä seuraavan vain ikäviä kommelluksia. Kisumisun hahmo esiintyi useimmin juuri 60-luvuilla ja samoissa tarinoissa kuin Touho Ankka. Nykyään Kisumisu tekee vain silloin tällöin cameo-rooleja Aku Ankka -tarinoissa.

Pulivari (engl. Bolivar) on suurikokoinen bernhardilaiskoira, joka on Kisumisun tapaan melkoisen laiska. Pulivari esiintyi ensimmäisen kerran Homer Brightmanin kirjoittamassa ja Al Taliaferron piirtämässä tarinassa vuonna 1938. Pulivari on lähtöisin Kanervakukkulan Koirakodista ja on Akun hoidossa ollessaan jo melko vanha ja väsyneen oloinen. Suurikokoisena ja voimakkaana koirana Pulivarista on kuitenkin Akulle monissa tilanteissa suurta apua. Se on esimerkiksi vetänyt Akun sammunutta autoa ja toiminut pelastuskoirana. Pulivari on hyvin kiintynyt Akuun ja viihtyy hyvin myös Akun veljenpoikien seurassa. Pulivari esiintyy yleensä Akun veljenpoikien seurassa.

Lähteet:
akupedia

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 16.09.2009 - 02:15

ankkalinnassa, en tiedä milloin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2009 - 16:03

Ei Akun syntymäpaikka ole mitenkään voinut olla Ankkalinnassa, sillä eihän koko Ankkalinnaa ole edes ollut olemassa ennen Aku Ankkaa. Kyllä sen munimisen on täytynyt tapahtua ihan jossain tavallisessa rapakossa rapakon takana, sieltä Aku sitten muutti aikoinaan Ankkalinnaan, joka sijaitsee salatussa paikassa Kaliforniasta poispäin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.09.2009 - 19:27

Amerikassa vuosikymmenet sitten.