Toimiiko ihminen pohjimmiltaan aina itsekkäästi ?

Avainsanat: itsekäs ihminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.08.2009 - 09:00

Monet ihmiset ovat "kahmijoita", eli haluavat itselleen aina enemmän ja enemmän. Onhana tämä nähty. Mutta on paljon sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät toimi näin. Veikko Hursti oli esimerkki lähimmäisestä, joka halusi hyvää toisille. Moni hoitoalalla työtään tekevä ei todellakaan ajattele omaa etuaan työssään, eli tekisi vain välttämättömimmän, ettei väsyisi ja saisi kuitenkin palkkansa, ei ei. Muitakin ammatteja on, jossa työntekijä antaa kaikkensa palkkansa eteen. Jopa hädän hetkellä moni on uhrautuvasti auttanut kanssaihmisiään omaa henkeään uhaten. Valitettavasti kaikki eivät kuitenkaan pysty toimimaan näin eettisesti, vaan ajattelevat ainoastaan omaa ja perheensä etua.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 25.08.2009 - 22:30

Näin näppituntumalta sanoisin että toimii. Lähtökohtanahan on aina ensin miten minä, minulle, käy tai tapahtuu jos ja kun asiat menee niin tai näin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.08.2009 - 23:05

Kyllä se siellä taustalla tavalla tai toisella on. Emme vain aina tiedosta sitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 23:39

Ihminen on järkevä olento ja ajattelee järjellään ja pyrkii toimimaan aina omien etujensa mukaisesti. Meillä on täsmälleen ne samat aivot, samat tunteet, samat vietit, samat vaistot ja samat ajattelutavat, kuin esivanhemmillamme tuhat vuotta sitten, eikä ole mitään syytä olettaa, että me toimisimme yhtään eri tavoin kuin esivanhempamme tuhat vuotta sitten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 23:43

taitaa se niin olla. kuka itseään haluisi tahalleen satuttaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2009 - 01:45

Joo

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2009 - 02:29

Markkinavoimat varsinkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2009 - 02:52

Ei kaikki toimi itsekkäästi .Minä ainakin ajattelen hyvin paljon muita,välillä liiaksikin niin ettei voimavarat meinaa riittää..Ja pyrin auttamaan,jos jollain menee huonosti tai muuten tarvitsee apua.Ei ole itsekästä asettaa itsensä etusijalle määrätyissä asioissa.Täytyy myös osata rakastaa itseään,pystyäkseen rakastamaan kanssaihmisiä.Itsensä rakastaminen ei ole itsekästä,eikä itserakkautta.

  Ilmoita asiaton vastaus
fg
Vastattu: 26.08.2009 - 03:46

Yksi ihmislajin (kuten monien muidenkin sosiaalisten eläinten) vahvuuksista luonnon kovassa eloonjäämiskamppailussa on nimenomaan ollut kyky toimia epäitsekkäästi. Ilman epäitsekästä toimintaa lajiamme näillä fyysisillä heikkouksilla/vahvuuksilla tuskin olisi.
Syvällistäkin pohdiskelua aiheesta löytää kun laittaa esim googleen "altruism" hakusanaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2009 - 04:17

Saattaa riippua henkilöstä.
Itse toimin ainakin silloin erittäin epäitsekkäästi kun on kyse lapsesta ja hänen hyvinvoinnistaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2009 - 08:42

Oma suu on aina lähempänä kuin kontinsuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 26.08.2009 - 13:19

No en tiedä, useimmiten uskoisin, mutta sitten tulee mieleen monet vanhemmat jotka pistävät lapsensa itsensä edelle.