Mikähän pihasiilejä vaivaa vai onko se vaiva ollenkaan, kenties ilo ja riemu?

Tässä männäviikolla huomasin, että vielä viime kesänä kukkinut ja kukoistanut Mirrinminttupuska voi huonosti, siis niin huonosti, että oli vain muutama ranka jäljellä, pari pientä kukkaa ja hyvin vähän lehtiä. Asia selvisi parin päivän päästä, kun ikkunasta huomasimme ison siilin peuhaavan siinä kissanmintussa. Se maisteli, haisteli ja lopulta kieri siinä niiden muutaman vaivaisen oksan päällä. Sitten se siili rapsutti ja kyhnytti itseään, taas pyöri ja ihan selvästi sillä oli hyvin vinkeä ilme naamallaan. Lopulta se oli "kylpenyt" tarpeekseen ja lähti lyllertämään pois, mutta oi kuinka huojuvaa ja horjuvaa sen meno olikaan. Tämä rituaali on toistunut nyt useampana päivänä ja me olemme ihmeissämme moisesta touhusta. Miksi siili tekee niin??

Avainsanat: outo mirrinminttu siili käytös

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.08.2009 - 17:13

Kissanminttu on huumetta. Aito kissanminttu voi aiheuttaa harha aistimuksia ainakin ihmiselle, niin miksipä ei pikku siilille.
Eläinkaupasta saatava kissanminttusuihke ei aiheuta vastaavia oireita. Kissojen pitäisi tästä suihkeesta tykätä, mutta ei ainakaan miun kissa ole koskaan siitä hekumoinut =))
Tämä puskassa peuhaava siili taitaa olla jäänyt koukkuun.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksistanne. Täytyy laittaa uusi minttupuska kasvamaan ensi keväänä..näkyy olevan niin suosittua.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.08.2009 - 17:07

tais siili olla ihan pilvissä, niin ihanan tuntee tarjosi se sinun minttupuskasi.. tulee varman uudemmankin kerran.. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2009 - 19:03

Meillä siili sekosi kerran humalan kukinnoista juopuneista kärpäsistä. Niitä se napsi maasta nautinnollisesti. Sekin viis veisasi, vaikka hyvin läheltä seurasimme sen touhuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2009 - 21:44

taitavat olla melkoisia pilviveikkoja nämä piikikkäät ystävämme ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2009 - 21:55

Voi siili ressua,on raukka jääny koukkuu....pitäs vierotuksee viiä =). Kerra ostin omalle kissalleni kissanminttu lelun,siitähä tuli ihan kaheli.Kissanminttu napit ei kyl kelvanneet.Toisaaltaa huvittaa ja toiseeltaa tuntuu pahalta ku pienest siili ressusta on tullu minttuholisti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2009 - 22:31

Kissanminttu on saanut nimensä siitä, että siinä on aromiainetta, joka sisältää huumaavia aineita eläimmille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 06.08.2009 - 23:04

Oivoi, varmasti ollut söpöä :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.08.2009 - 16:19

meillä ei ole näkynyt enää kesäisin siilejä. En tiedä mikä ne on täältä hävittänyt. Muutama vuosi sitten niitä oli mutta nyt ei enää kyllä ole näkynyt yhtään siiliä täällä Jämsänkoskella.