Miten oikeaoppisesti poljetaan vaihdepyörää? Tämä kysymys ei ole pilaa, selitän...

Minulle sanoi yksi sukulainen, että poljen väärin kun käytän lähinnä raskaimpia vaihteita. Milloin siis pitäisi käyttää raskaita vaihteita ja milloin kevyempiä? Minusta tuntuu että en pääse mihinkään jos käytän 3-4 vaihteita saatika vielä kevyempiä.

Lisätty: 27.07.2009 - 12:20

Pyöräni on 7-vaihteinen ja käytän yleensä 7 ja nimenomaan kun ajan mäkeä niin kevennän. Hyvin harvoin käytän 1-3 vaihteita. Lähinnä silloin kun kuljen lapseni kanssa joka menee vielä sen verran hitaammin...

Lisätty: 27.07.2009 - 12:30

Kyllä minäkin ihmettelin mitä tämä kaiken tietävä sukulaismieheni oikein vaahtosi kun nauroi etten minä osaa käyttää vaihteita pyörässäni. Hänen mukaansa pitää mahdollisimman kevyillä vaihteilla mennä... en ymmärrä minäkään... mutta HÄN ON SIIS VÄÄRÄSSÄ :-)

Avainsanat: vaihdepyörä pyörä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.07.2009 - 13:25

Aktiivipyöräilijät pyrkivät pitämään pulssin (sydämensykkeen) tasaisena eli rasitustason vakiona. Rasitustasoon vaikuttaa polkemisen raskaus ja polkimien (kampien) pyörintänopeus. Samalla rasitustasolla pysytään muuttelemalla joko polkemisnopeutta (pidetään sama vaihde, mutta vaihdellaan nopeutta maaston mukaan) tai raskautta (vaihdetaan isommalle tai pienemmälle maaston mukaan, mutta polkemisnopeus pysyy samana).
Tavallisissa city-pyörissä, joissa on esim. 7-portainen kappavaihde, kokenut pyöräilijä käyttää eniten yläpään vaiheita (6-7), koska rattaiden koot on valittu turhan kevyiksi.
Kunnon kehittymisen kannalta on suotavaakin käyttää isoja vaihteita. Mutta jos tarkoituksena on selvitä esim. pitkästä matkasta liikoja rasittumatta, parempi vaihtoehto on pudottaa normaalivaihteesta yksi pykälä alaspäin ja lisätä pyörintänopeutta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.07.2009 - 12:12

suoraa tietä kun päästelet pyörällä isompi vaihde käytössä, ja kun menet mäkeä ylös, pieni vaihde käytössä.
maaston mukaan isoa tai pientä vaihdetta. ainakin mä käytän ajaessani, tiedä häntä sitten teenkö oikeaoppisesti.

Lisätty: 27.07.2009 - 12:14

Montako vaihdetta tarvitset?
" lyhyillä matkoilla ja tasaisilla seuduilla saattaa riittää yksi
mäkisissä maisemissa ja pidemmillä matkoilla useampi vaihde helpottavat menoa "
sanottiin täälläkin:
www.poljin.fi/pyorailijoille..._ostaminen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.07.2009 - 12:24

:D

ei, et kai kysy tosissasi?

tilanteen mukaan säätelet vaihteita. jos tuntuu raskaalta laita pienempi vaihde

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.07.2009 - 12:24

Minä ajan tasaisella ja alamäessä yleensä isoimmalla vaihteella. Mäessä pienennän vaihdetta sen mukaan, kuinka pitkä ja jyrkkä ylämäki on. Yleensä vaihtelen vaihteita niin, että koko ajan pysyy vauhti jokseenkin samana eikä polkeminen ole liian raskasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.07.2009 - 16:41

Mulla on 2kesäävanha Nishiki,vaihteita kait 3x7;onks ne välityksiä 1-3,käytän yleensä kakkosta ja siitä vaihteita 5-7,poljen luonnon menetelmässä mitä tuntuu,mäessä pienempää silmään ja tasamaalla isompaa,ihan miltä ittestä tuntuu. Sano sille sukulaismiehelle vaan "Joo joo"ja polje kuin itse haluat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.07.2009 - 17:17

Minäkin aina vaihtelen ihan miten sattuu niitä vaihteita, ryskyy ja paukkuu, mutta en anna sen häiritä. Vaihdepyörä on mukava menopeli, kunhan se on kunnossa ja vaihteet toimivat. Vaihda ihan miten lystäät, mitä se muille kuuluu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.07.2009 - 19:17

Jos on takana rattaat vaihda vaihdetta samalla kun poljet kevyesti,
jos fillari on 3-vaihteinen, älä polje silloin kun vaihdat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.07.2009 - 09:07

Mutkaista tietä näkymättömiin. Eiköhän sen persauksissaan ja kintuissaan tunne milloin ajetaan oiken ja milloin väärin. Opeista huolimatta hyvin on kilometrit minulla vaihtuneet seiskavaihteisen kanssa. Eikä tuo lapsenlapsikaan ihan reporanka ollut kun teki pari 14 km:n lenkkiä sillä samaisella pässillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2009 - 20:25

ideana on se että pystyt pitämään polkemisnopeuden vakiona, käytät vaihteita niin että se onnistuu ..