Kaulasin viikonloppuna kaksi poppeli?haapaa. Pyysin mielessäni niiltä anteeksi, että jouduin lopettamaan kaksi kaunista puuta.

Puut alkoivat kasVaa liian nopeaa vautia ja tehdä vesoja ympäri pihaa. Kaulasin ne , että saan tapettua ja kaadettua ne ilman lisääntyviä vesoja. Mutta pahaa teki. Minusta puilla ja kasveillakin on oikeus kasvaa täällä. Tunteiletteko te koskaan tällä tavalla ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.07.2009 - 11:22

No en minä, mutta meillä elämäntoverin sydän vuosi verta, kun kaulasi myös kolme suuren suurta haapaa. Nekin ovat versoneet ympäri pihaa ja mie keväällä ihmettelin miksi kaikki kasvaa niin huonosti sillä alueella. Tunteilen joskus, mutta yritän aina miettiä mikä on parasta kenenkin kannalta. Haapoja kasvaa lisää, joskus puutkin tulevat tiensä päähän.

Kysyjän kommentti

Yhden ison haavan jätin vielä pihalle, muuta jos tuo versoilu vaan jatkuu, niin senkin on lähdettävä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.07.2009 - 11:20

kyllä oli ankeeta ,kun kotikoivuni joka oli tuos ikkunan edessä jouduttiin kaataa, koska siihen rakennettiin terassi, olipas yllättävän valaiseva sen kaato, en huomannutkaan miten se pimensi olkkaria... kyllä siitä ikävästä äkkiä selvittiin, kun tillalla on kiva terassi ja aamikahvipaikka..sekä iltapäiväkahvitkin siell tulee usein hörpityksi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.07.2009 - 11:35

ei ole kokemusta tunteilusta luontoa kohtaan

Lisätty: 20.07.2009 - 13:39

www.iltalehti.fi/uutiset/200...1_uu.shtml

Lähteet:
iltalehti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.07.2009 - 11:36

Teit ihan oikein. Poppeli ei ole mikään pihapuu. Se valloittaa joka paikan ja tukkii salaojat ja menee viemäriputkien saumoista sisään tukkien viimein koko viemärin. Saa nähdä pystyitkö tuhoamaan koko puun, sillä se on kovapoika versomaan. Menee läpi jopa asvaltista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.07.2009 - 11:56

Samaan laitoin meidän isännäkin syyllistymään. Kaadatin yhden Terijokelaisen alun sekä puoleksi kuolleen vaahteran. En kadu yhtään. Piha siistiytyi kummasti. Kaadettujen kavereita jäi vielä tontille, joten ei edes sukupuuttoon kuolemisesta ole pelkoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 20.07.2009 - 14:28

Minä en kaada puita, minä kasvattelen niitä, nytkin kuusi kasvamassa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.07.2009 - 14:39

Meilläkin pitäisi kaadella noita vanhempia puita tästä pihasta. Kyllä uudet puut kasvavat suhteellisen nopeasti. Lahot puut eivät ole edes kauniitakaan meidän pihassa. Toivoisin vaan että isäntä älyäisi joskus kaataa ne pois, jolloin uusille tulokkaille olisi tilaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.07.2009 - 21:07

Puut ovat kuin kissanpentuja, söpöjä pieninä.
Isotkin menettelevät, kunhan eivät ole sataa metriä lähempänä taloa.
Minä nautin maiseman uudistamisesta ja uusien kasvien kasvun seuraamista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 19:16

näinkö teit, tiesitkö että kaulaamisestakin ollaan montaa mieltä:

"Yleisesti on tunnettua, että haavan kaulaaminen muutamaa vuotta ennen kaatamista estää vesakon muodostumista kannon ympäriltä. Asiaan liittyen kysyn: Mitä tapahtuu itse haavan puuaineelle. Onko se kaatamisen jälkeen kelvollista kuitupuuta/rakennuspuuta/polttopuuta."

keskustelu.suomi24.fi/node/5834388