Onko täällä eniten kyselijöitä idästä, ja kannataako kieli vaihtaa savoksi ?

Ei yhden heimon kielen osaaminen ja sanojen arvailu voi olla koko napsun vastailijoiden mieleen, ei pahalla mutta aiheita voi vaihtaa.

Lisätty: 17.07.2009 - 14:08

ASETIN KYSYMYKSENI RAJOITTESUUTEN , JONKA VASTAAJAT JULKI TOIVAT, ELÄMÄÄ EHKÄ ON PONTTOVUOREN JA KEHÄ TIEN ULKOPUOLELLA. VÄHÄN AINAKIN VASTAUKSIEN MÄÄRÄSTÄ PÄÄTELLEN.

Avainsanat: savon kieli

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.07.2009 - 09:43

Ei minuakaan erityisemmin kiinnosta arvata murresanojen merkityksiä, varsinkin kun niitä arvoituksia on niin paljon. Eihän niitä tietysti ole pakko avata/lukea.
Toisaalta onhan siinä sellainen etu, että "kielitaito" karttuu.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.07.2009 - 09:20

Et sit uskalla kommenttia heittää kuin anonyyminä !? Jokainen täällä saa mielestäni käyttää omaa murrettaan, eikä heti olla vaatimassa murteen osaamista eikä vaihtamista.
Jos mikä ei miellytä, hyppää kysymyksen yli. Älä lue sellaista mikä ärsyttää noin suunnattomasti!!
Tee valitus ylläpidolle !!
Suurin osa Napsulaisista on ottanut murreosion aivan hyvin vastaan, kiitos heille siitä.
Olet varmaan kehäkolmosen sisäpuolelta ja kuvittelet, että sen ulkopuolella ei ole elämää, on vain outoja heimoja. Pikkusieluista ajattelua.
Ei pahalla, mutta tämä on miun mielipide ja uskon hengenheimolaisia löytyvän =)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 09:39

mitä mitä ihmet, et oikke anonyymi alkoi valittaa... sanon nyt siul hyvä anonyymi, et mitäs teet täällä napsus jos sinuu ahistaa savonkiel ! otappa siekii nimimerkki niin voitas täst assiast ihan kahenkesken keskustel, nimmittäs , kun mie en ossoo savoo, en laisinkas, niin tykkään just noist savolaisten sutjauksist, jot antakaa vaan tulla savokx, karjalax, virox,tamperex,raumax,lapix, ihan mil kielel vaan arvauksii, mie tykkään ainakii.. :))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 09:41

Hyvä Matilda! Itse en vastaa kysymykseen jos se ärsyttää jotenkin tai sitten en yksinkertaisesti tiedä.Yleensä EN vastaa anonyymim kysymyksiin ollenkaan, nyt teen poikkeuksen. Jokainen saa käyttää murrettaan tai kirjakieltä taikka vaikka siansaksaa. On sananvapaus nääs. Tarkoitus lienee elävöittää kommentteja taikka ilahduttaa niitä ei tiukkapipoisia. Ei sentään vaihdeta savon murteelle, sillä pidemmän päälle siihen kyllästyy. Ripaus murteita sinne tänne piristää kummasti. En tiedä asuvatko savolaiset nykyisin idässä? Itse olen taatusti savolainen, mutta asumme melkein Keski-Suomessa vaikka Pohjois-Savoahan tämä on. Rajamailla siis joten lienee sitä rajatietoutta mitä täältä päin napsutellaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 10:04

Minusta on ihan sama, mitä ihmiset täällä kysyvät. Joko murteella tai ilman. Arvoituksiakin on kiva katsella. Ei haittaa. Tämähän on vain Napsu, ei koko elämää. Jollekin oman kielen esilletuominen saattaa olla osa identiteetin säilyttämistä, siitä vaan ! Napsuillaan siinä missä jaksetaan ja hypätään yli ne mitkä ei kiinnosta. Onhan täällä sellaisiakin kysymyksiä, mihin juuri kukaan ei ole vastannut. Se kertoo kysyjällekin jotain.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 17.07.2009 - 10:06

Voihan hevon kakka, en paremmin sano. Sinä joka suojaudut anonyymiyden taakse, voit ihan hyvin olla pois näiltä sivuilta, jos kysymykset eivät miellytä. Jopa ohjeissa sanotaan, että kaikkea voi kysyä, kunhan se pysyy hyvän maun puitteissa. Ja murrekysymykset taatusti pysyvät. Murteet ovat kansamme rikkaus, joten älä sinä loukkaa meitä kaikkia, jotka eri murteita puhumme ja kirjoitamme. Lisää vaan murteita tänne, niin kaikki opimme uutta. Ei tietenkään ole itsetarkoitus, että pelkkiä murresanakysymyksiä olisi, mutta näinhän ei ole ollutkaan. Napsu on hyvä, ja toivon että kysyjäkin saa jotain täältä itselleen. Jos et, niin ei ole pakko täällä olla. Jokainenhan sen tietää itsekin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 10:23

kuules kysyjä otappa tavaras ja muuta kiinaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 11:00

Murteet ovat kielemme rikkaus, murteella esitetty kysymys on ihan piristävä.
En myöskään yleensä ala arvailemaan murresanoja jos niitä kysellään.
Usein ne tuntuvat olevan vain kysyjän tiedossa, joskus tuntuu siltä että jopa
itsekeksittyjä ja tarkoittavat muualla jotain ihan muuta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 17.07.2009 - 12:00

Murteiden erilaisuushan on vain rikkaus. Ainoa mitä minä toivoisin olisi sanakirja niille täällä Napsussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 12:39

Murteiden ja muiden epämuodollisuuksien vapaa käyttö tällaisella palstalla mahdollistaa ajatustenvaihdon eri ikäisten ja muutenkin erilaiset taustat omaavien ihmisten kesken. Ajatus ei huku miettiessä miten tämä nyt ihan oikein kirjoitettaisiin. Kyllä savo sopii siihen joukkoon.

Arvuutelukysymykset ovat sitten toinen juttu, koskivatpa ne murresanoja tai mitä muuta tahansa. Aina välillä ne voivat olla ihan piristävä välipala, jopa toimia ihan tiedon lisääjinäkin, mutta uskon että aika moni kyllästyy suht nopeasti 'tietokilpailuun' jossa ei ole palkintoja eikä oikeasta vastauksestakaan tule kovinkaan usein yksimielisyyttä. Eli ei suinkaan tarvitse lopettaa, mutta pientä harkintaa siihen mitä arvuutellaan. Näissä arvuutteluissa kysyjän vastuu on korostetun suuri.

Kysyjälle erikseen voisi kommentoida että idästä löytyy ihan jotain muuta kuin savon murrealue, jopa Suomen rajojen sisällä. Ja toisekseen on aika turha kysellä anonyyminä, jos pysyy tyylilleen niin uskollisena, että tuskin kellään on vaikeuksia tunnistaa nimimerkkiä sen takana.

Ja sitten teille muille, vaikka tämä kysyjä onkin ilmottautunut Helsingissä asuvaksi ( niitä junalla tulleita), näin aitona stadilaisena tuntuu aika epikseltä tulla tuomituksi johonkin kehä III sisäpiiriin ja leimatuksi mielipiteiltään jotenkin samanlaiseksi tämän ison A:n kanssa.
(aito ei muuta edes Kehä I ja Kehä III väliselle tundralle : D )

Minunkin elinaikanani Helsingin asukasluku on kasvanut neljännesmiljoonan, vaikka ahkeria ollaankin, kaikkia uusia stadilaisia ei olla itse tehty vaan ympäri Suomea ja vähän muualtakin tänne on saanut muuttaa, ja ovat muuttaneetkin. Eli se nuija johon ja jonka mielipiteisiin olette tympääntyneet, saatta ihan hyvin olla kotoisin teidän kyliltänne.

- Erilaisuuksien ymmärtäminen ja kyky sietää niitä on lähes ainoa sivistyksen mittari jonka varauksetta hyväksyn -

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 13:04

Mie oon ollu poissa täältä kaks viikkoo, joten onko sinä aikana ollu paljo näit murrekysymyksii? Ennen sitä ei ainakaa miun mielest ollu paljookaa. Siun ei oo pakko lukkee niitä jos ne noin ärsyttää.

Mie asun Etelä-Savossa, en oo syntyjäin täältä, mut ku olin kaupas töis, oli kiva vähä yrittää puhhuu ku savolaaset noille etelän immeisille. Hyvälle tuulelle aina tulivat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 17.07.2009 - 14:14

Aivan sama minulle vaikka täällä puhuttaisiin saamea, minä sitten oviisn jutustella ihan itsekseni ittelleni :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 14:22

että kysyjän pitää oikein huutamaan ruveta, ottaapa koville ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 20:14

Arvostelet jatkuvasti muita, aikaisemmin yleensä anonyymisti, mutta joskus ilmeisesti vahingossa nimimerkilläsi. Sääntöuudistus ettei voi vastata anonyyminä oli sinulle varmaan myrkkyä, olit ilmeisesti yksi suurimmista syistä siihen, "työssäkäyvä ylempi toimihenkilö". Pidät itseäsi muita parempana, mutta taitaa loppujen lopuksi olla kaverit aika vähissä. Voin kertoa näille muutamalle jotka eivät jostain syystä tajua nimimerkkiäsi että se alkaa a-kirjaimella ja lopussa on numero. Jatkossa voisit siirtyä suomi24 keskustelupalstalla olevalle "stadin friidut" foorumille, olisi varmaan kaikille parempi niin?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.07.2009 - 12:30

Vaehahn tok, nii hoksataan ,mittee et tiiä.