Kannattaisko muuten erota kirkosta?Tuli vaan mieleen ed.kysymyksestä,että mitä kirkko minulle antaa ja mitä ottaa.Pohditaampa??

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.07.2009 - 01:01

Henkilökohtainen päätös.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.07.2009 - 17:13

vähän liian teoreettinen kysymys mulle kun olen syntymäpakana enkä koskaan kirkkoon kuulunutkaan ...

(en myöskään ole keksinyt syytä liittyä kirkkoon)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 17:16

Minä olen jo aikoja sitten pohtinut, että ei mitään ainakaan minulle enää ja olen eronnut kirkosta muutamia vuosia sitten. Joillekkin nuoremmille henkilöille sillä voi vielä olla jotain annettavaa ja tämähän on tietysti aivan jokaisen oma asia, niinkuin vapaassa maassa on myös politiikka ja puolueet joihin haluaa kuulua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 17:58

Minä pohdin asiaa pitkään ja tarkkaan ja viime syksynä erosin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 18:19

Jos ajatellaan rahallisesti ainoastaan, niin kannattaa erota, muihin jutskiin sitten en otakaan kantaa:), ite kävin rippiksen, ja siitä kului muutama kuukausi, niin erosin kirkosta, oisko isävainajani ollunna esikuvanain kun hän eros kirkosta just kirkollisverotuksen vuoksi (yksityisyrittäjä kun oli), ja sitten muutamaa vuotta ennen kuolemaansa (57v kuoli) liittyi takasin kirkkoon, jotta ei sukulaisille tulis harmia/vaikeuksia hänen hautaamisestaan kun hänestä aika jättää, näin hän sanoi meille... jokaisen kait ite pitää näit miettiä tykönään, jotta mitä se antaa ja mitä ottaa ite kultakin...hmmm.. se on niin henkilökohtanen asia, eikös jookos?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 18:47

Pistipä muuten miettimään tosissaan!Erota vai ei?!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 18:55

Erosin kirkosta jo noin 10 vuotta sitten. Kirkossa saa käydä vaikka veroa ei maksakkaan.
Joskus kuulemma kirkosta eronneet haudattiin eri paikkaan hautausmaalla, ei siunattuun maahan, nykyisin ei tapahdu näin. Ja on pappeja jotka tulevat siunaamaan, jos se on vainajan tahto.
Jokainen voi itse miettiä ja pähkäillä onko tarpeellista kuulua kirkkoon.
Aivan kuin jonin13 tuossa sanoi, että henkilökohtainen asia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 19:50

Jos rahallisesti ajattelen, niin eroa kannatan.
Mutta on elämän tosi asiat joista en pääse nauttimaan eronneena, esim. häät, kummius ja siunaus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 20:21

Itseäni ei nuo uskon asiat kiinnosta pätkääkään.Jos tässä joskus naimisiin pääsisi ni sen jälkee vois erota.Ei tuolla kirkossa tuu käytyä ku hyvin harvoin,häät hautajaiset jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 20:42

onneksi suomessa aikuiset voi itse asian päättää

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 22:09

olen eronnut jo 30 v sitten ja mitään en ole menettänyt

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 22:19

Olin eronneena n. 10 vuotta, koska siten sain paikattua sen aukon tuloissani, minkä lapsilisän loppuminen siihen sai. Liityin takaisin, kun huomasin seurakunnassani olevan mukavia ja järkeviä pappeja , jotka osasivat puhua ihminen ihmiselle. Siis saarna oli koskettava. Kuulun nyt kirkkoon sen vuoksi, että sitä kautta koen auttavani huonompiosaisia. Muuten en juuri keräyksiin osallistu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 23:20

Ei tulisi mieleenkään erota kirkosta.
Kirkollisvero on halpa vakuutus sielulle. Sen voi kyllä tyriä, vaikka kuuluisikin kirkkoon.
Lisäksi seurakunta ja hiippakunta ovat asiakkaitani. Eivät välttämättä jatkaisi asiakassuhdetta, jos eroaisin kirkosta. Minun siis kannattaa ehdottomasti kuulua kirkkoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2009 - 01:11

Eipäs ole pohdittavaa,erosin kirkosta -60luvun lopulla,silloin joutui marssimaan kirkkoherran puheille ja perustelemaan päätöstä,vaikka kuinka oli henkilökohtainen päätös.Lapsihan seurasi minua pakosti(kun kirkollislaki sanoo näin)mutta liittyi riparin takia,erosi muistaakseni jälkeenpäin,mutta liittyi taas kirkkohäiden takia;nykyistä tilannetta en tiedä.Itsellä ei ole ollut tarvetta liittyä,enää aikoihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2009 - 08:30

Nykyään on menty aivan liian pitkälle solidaarisuudessa kirkossa eronneita kohtaan eli haudataan kait samaan siunattuun maahan jonka ovat kuitenkin itse kieltäneet. Vapaamatkustajia on aina, on vähän sellaista sosiaaliluukkuajattelua... eli maksakoot muut, minä otan hyödyn.
Ei kirkko minulta ainakaan mitä ole koskaan ottanut. Kirkollisveroja maksan myös omaisuudestani mutta raha on maallista.
Tuntisin itse kommariksi jos eroaisian kirkosta ja sitä en todellakaan ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2009 - 09:37

Tympäännyin paikallisen ev.lut.srk:n kansliassa tapahtuneeseen jatkuneeseen, todistettuun työpaikkakiusaamiseen ja pakottamiseen. Siellä oli töissä joku nuori ihminen, joka eli avoliitossa. Häntä uhattiin potkuilla, jos ei mene naimisiin. Tilanne tulehtui (lehtien mukaan) niin pahaksi, että tarvittiin 2 konsulttifirmaa rauhoittamaan tilanne koulutuksen avulla.... Lisäksi asiaa käsiteltiin myös tuomiokapitulissa. Minun puolestani kirkolliset piirit saavat vapaasti kouluttautua miten haluavat, mutta eivät (enää) minun rahoillani.
Tietysti me kaikki joudumme maksamaan jonkin verran kirkolle esim. ihan tavallisten arkipäivän ostosten yms. kautta, koska kirkko saa pienen osan yrityksiltä perityistä veroista, (ns. yhteisveroa) riippumatta yritysten omistuspohjista. Tai onko se nyt niin "pieni osa" , oli v. 2008 yli 100 miljoonaa EUR....

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 10.07.2009 - 13:23

No itse en ole koskaan kirkkoon kuulunutkaan. eli ehkä juu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2009 - 15:14

Mun mies on ollut eronneena kirkosta jo kauan. ja syy oli korkea kirkollis vero että ,oli turhaa maksaa sellaista veroa kun ei mitään vastaavaa hyötyä siitä meille ollut vaan päin vastoin kylläkin.Ehdottaisin sinulle että eroa kirkosta. pääset takaisin myöhemmin jos tarviaa olla kirkossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2009 - 20:08

Ei kyllä ole tullut mieleen..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2009 - 21:35

Kuulun kirkkoon, mutta kuulin,että kirkot ja seurakuntasalit sekä kirkkoherran virastot on rakennettu ainakin osittain kirkkoverorahoilla. Olen miettinyt, että kannattaako erota vai ei. Ainakin olen päässyt kirkossa naimisiin,eikä tarvinnut mennä erikseen maistraattiin. Lapseni ovat myös saaneet sen myötä kasteensa ja käyneet ripikoulunsa.