Onko sattunut vastaavaa liikenteessä?

1984 jouduimme hirvi kolariin ,autoilija joka pysähtyi avuksemme ,
kertoi että yhdeksän autoa ajoi ohitsemme pysähtymättä ,ennen kun hän pääsi paikalle.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.07.2009 - 10:58

Tapani on aina pysähtyä jos jollakin ongelmia.Ihan pistää vihaks kun pysähtyy auttamaan ja siihen sitten hiljennellään kohdalle ja ollaan tien tukkona ja aiheutetaan vaaratilanteita.Jos ei aikomus auttaa niin jatkaisvat matkaa reilusti!!!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.07.2009 - 10:37

En ole ollut hirvikolarissa, mutta muuten olen saanut aina pikaista apua maantiellä joutuessani ongelmiin. Kiitokset kaikille auttajille !

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 11:01

en ole ollut tuollaisessa kolarissa, mutta toivottavsti en joutuiskaan, no kerran hajos entisestä asuntoautostamme rengas ja kuinka ollakkaan myöskin se rengasavain, nii siinä kyllä meni tosiaankin autoja ohitse jos jonkinlaisin naamailmein ja piippauksin, ketään ei pysähtynyt ja kysynyt tarviskos jotain apua, mut heti huoltikselle päästyämme rengas jotenkuten paikalla , niin tuli kohtelias mies sanoon , et hänel on rengasliike ja pitää tuohon kunnon rengas saada, olimme tyytyväisiä, kun oli lauantai ilta , eikä mikään paikka auki , rengas oli isokokoinen joten onhan noita kohteliaitakin, meillä oli montasataa kilsaa kotiinkin vielä ajettavana.. jot kiitoksia sinne..jonnekkin oulun korkeudelle...paikkakuntaa en nyt muista..siitäkin jo toistakymmentä vuotta aikaa kulunut..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 09.07.2009 - 11:11

Kohdalleni ei ole sattunut mitään tuollaista, mutta pienempiä haavereita kylläkin. Apu on pitänyt melkein aina etsiä itse. Kanssa-autoilijat ovat kauhean välinpitämättömiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 11:38

Taannoin kolaripaikalle saattoi ainakin täälläpäin pysähtyä jopa kymmeniä pällistelijöitä, josita rohkeimmat sitten kurkkivat auton sisään ja saattoivat hälyttää apua.
Kovin moni ei osannut/halunnut auttaa konkreettisesti.
Nykyään ajellaan ohi, kun on tarpeeksi haukuttu uteliaita viranomaisten ja yleisönosastojen kautta.
Pysähdyn kyllä kolaripaikalle tarkistamaan, onko joku mahdollisesti avun tarpeessa, jos muita ei ole ehtinyt paikalle.
Autan kyllä mielelläni, jos jonkun auto on sammunut tien poskeen, mutta yritän ensin katsoa jonkinlaista merkkiä avuntarpeesta, etten pysähdy puhelimeen puhujan viereen.
Erään mallin kanssa rämmimme nevassa puoli tuntia etsien hänen ajoneuvostaan irronnutta rengasta. Sen löydyttyä kävin pihistämässä ex-appiukon autosta yhden pultin joka pyörästä, että kaunotar pääsi jatkamaan matkaansa. (Appiukolle hankin uudet pultit viemieni tilalle)
Jos olet avun tarpessa tien poskessa, niin nosta konepelti ylös.
Nykyisenä kännykkäaikana on käynyt useimmiten niin, että apu on jo tulossa, mutta kaikki eivät joudu pulaan omilla kotikulmillaan, joten rohkeasti pelti pystyyn, niin apua kyllä tulee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 14:01

Ennen avun tarvitsija sai apua helpommin kuin nykyään. Tänä päivänä saattaa auttamaan pysähtynyt joutua jopa ryöstöyrityksen kohteeksi. On tapauksia joissa avun tarjoajaa on metsästä lähestynyt joukko miehiä, ei auttaakseen "korjauksessa", vaan tyhjentääkseen auttajan auton.
Eli, tänä päivänä kannattaa tarkkaan valita missä tilanteessa pysähtyy. Apua saa paikalle myös soittamalla Autoliiton tiepalveluun tai pahimmassa tapauksessa hätäkeskukseen. Onnettomuus on tietysti kokonaan toinen juttu, silloin jo lakikin velvoittaa auttamaan hätään joutunutta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 14:32

Vieläkö teillä oli siinä vaiheessa hirvi sylissä?
Villien nopeuksien aikaan 60-70 lukujen vaihteessa olin menossa Pyhäinpäivän aikaan illalla 5-tietä pohjoiseen Mäntyharjun kohdilla. Olin viidentenä jonon poikasessa ja vauhti ei minua miellyttänyt joten tien tuntien odottelin ohituspaikka mutta vähän ennen sitä edessä olevat autot levisi tielle kuin varpusparvi. Toisena ajanut meni oikealle ojaan, pysähdyin katsomaan, miksi?
Siellä cortinan alla oli komia kruunupää ja vihaisena kun kuuma putki tietysti poltti kuvetta.
Jonon ensimmäinen auto osui hirven takajalkoihin ja kaatoi sen ja cortina kiipesi sen päälle sekä liukui hirvi allaan ojaan.
Miehet ehdotti että nostetaan auto pois sen päältä. Jos kellään ei ole köyttä millä sen sitoo ensin sarvista puuhun niin ei, se on niin vihainen että tulee päälle. Metsään jos päästetään niin virkavallaalla on kova työ hakea sitä syyssateisesta metsästä ja yöllä.
Siitä muutama kilometri Mikkeliin suuntaan oli huoltimo jonka kassalle kävin kertomassa missä tarvitaan vikavaltaa lopettamaan hirvi. Silloin ei ollut juorukelloja autoissa mukana vielä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 16:08

Kerran oli lähelläpiti tilanne, kun ohitin pitkällä suoralla rekan 100 km rajoitusalueella ja rekan vauhti oli n. 80 km. Pääsin hyvin ohitse ja samassa huomasin hirven suoran päässä keskellä tietä kävelemässä. Onneksi ehdin jarrutella ja rekkakuskikin huomasi myös ajoissa eläimmen, että ei tullut hijentäessäni vauhtia päälleni. Lopuksi pysähdyimme molemmat vähän matkan päähän hirvestä, joka käveli kaikessa rauhassa takaisin metsään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 16:58

Tuttu likka pääsi Tampere-Pori tiellä kiipeämään kuplavollkarilla Laukonpeuran selkään. Seitsemän avuliasta kuskia ohitti paikan ennen kuin rekkakuski pysähtyi ja lopetti rengasraudalla kuplan alla sätkivän peuran. Kun tilanne oli ohi, uteliaita tolloja oli kuulemma puolen kilometrin mittainen jono töllistelemässä ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 10.07.2009 - 13:28

Kyllä vain, omassa kolarissani tosin e3i pysähtynyt kukaan. vasta kun hälytysajoneuvot saapuivat,