Jos ruokasi on tuimaa niin onko siinä suolaa liikaa vai liian vähän?

Tiedän, että tällaista ilmausta jotkut käyttävät, mutta itse en edes tiedä, kumpaa todella tarkoitetaan.

Avainsanat: ruoka suola suolaton

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.07.2009 - 13:46

juu.. tiedän jotta savossa tuima on liian vähän, meilläpäin se on liian paljon :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.07.2009 - 13:31

minusta ruoassa on silloin vahvat mausteet jos se on tuimaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 13:41

Liian paljon suolaa jos ruoka on tuimasuolaista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 13:46

Se ruoka on silloin tosi voimakkaasti maustettua,eli tuimaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 13:46

Liian vähän. Tuima on suolatonta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 01.07.2009 - 13:52

Tuimaa on jos liian vähän on suolaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 13:53

Mausteista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 13:56

mausteista, liian suolaista, etelä-pohjanmaalla.
mutta savossapäin se on suolatonta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 14:16

Savolax, suolaton. liian mausteinen on äitelää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 14:17

Mun ruoka ei ole koskaan tuimaa,koska en tiedä kumpaa se on,jotenkin voisin kuvitella liian suolaista,mausteista sanan tuima(vihainen) mukaan,mutta en tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 14:19

Itä-Suomessa se on suolatonta ja länsi-Suomessa liian suolaista. Vastaajan vastaus riippuu ainakin minun tapauksessani myös vanhempien ja isovanhempien asuinsijoista; liikaa suolaa.

Muistan lukiosta erään äidinkielen tunnin, jolla käsiteltiin sanojen eri merkityksiä asuinpaikkakunnan mukaan. Opettaja kysyi itäisessä Suomessa sijaitsevan lukion luokaltani, että kenen mielestä tuima ruoka on liian suolaista. Olin ainoa, joka viittasi.

Lisätty: 01.07.2009 - 14:22

Ja äitelä taas minun mielestäni on liian makeaa eli synonyymi imelälle. Suomen kieli on rikasta!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 15:08

liikaa suolaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 15:37

Karjalasta lähtöisin olevat ihmiset käyttävät suolattomasta ruuasta nimitystä "tuima", kuten äitini, joka on syntyjään Karjalan Elisenvaarasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 16:15

Tuttuni valmistaa tosi hotteja ruokia mutta kuitenkaan ei käytä suolaa lainkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 18:33

tuolta länsi-siperiasta kotoisin olevat tuttavani haukkuvat suolatonta ruokaa tuimaksi, itse kyllä käytän tuima sanaa, mutta ihan muussa merkityksessä enkä koskaan ruuan yhteydessä ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.07.2009 - 19:16

Mäntsälässä se oli suolaista, täällä Etelä-Savossa suolatonta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 19:55

Karjalas se on vähä suolaista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 20:43

Tiälä savossa ruassa on silloin aivan liian vähän suolaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 21:57

Liian vähän suolaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 23:25

itse olettaisin sen olevan vahvasti maustettua, siis paprikal, chillil, pipureilla ja suolalla sellainen ruoka ois minusta tuimaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 23:28

Tuima on kainuulaisittain ja savolaisittain liian vähän suolaa sisältävä ruoka. Muualla Suomessa sillä tarkoitettaneen suolaista.
Tampereelta tulen ja tuima on tulinen tai vahva, eikä pelkästään ruoissa käytetty vaan ihan yleisestikkin voimakasta kuvaavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2009 - 00:50

suolatonta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 02.07.2009 - 01:11

Mausteista, veikkaisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2009 - 01:52

liikaa