Onko Suomi oikeusvaltio? Tapahtuuko kaikki aina oikeudenmukaisesti. Omat kokemuksesi asiasta?

Oikeusvaltio on valtiosääntöoikeuden keskeisimpiä lähtökohtia. Valtiosääntö ja perustuslaki ovat systemaattiselta kannalta oikeusvaltioperiaatteen johdannaisia. Antero Jyrängin määritelmän mukaan oikeusvaltion määritelmään sisältyy kuusi ainesosaa:

valtio on organisoitu oikeussäännöin;
sekä valtioelinten ja viranomaisten että kansalaisten on toimittava näiden oikeussääntöjen mukaisesti (laillisuusperiaate);
valtioelimet ja viranomaiset ovat sidottuja erityiseen, vaikeutetuin menettelyin säädettyyn perustuslakiin;
yksilön oikeusasemasta (oikeuksista ja velvollisuuksista) voidaan määrätä vain sellaisen elimen päätöksin, jonka asettamiseen yksilö voi itse vaikuttaa;
oikeussääntöjä soveltavat yksittäistapauksiin riippumattomat tuomioistuimet; ja
yksilön asemaa suojaavat suhteessa sekä valtioon että muihin yksityisiin perustuslaissa säädetyt perusoikeudet.

Lähteet
1,0 1,1 Jyränki, Antero: Valta ja vapaus, s. 249. Helsinki: Talentum, 2003.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.06.2009 - 13:15

Olen jo muistaakseni kertonut esimerkin:
Isäntä halusi rengin ulos talosta ja manasi hänet käräjille hiehoon sekaantumisesta, silloin kun tuollainen oli rikos. Rengillä ei ollut aasinajajaa ja istuva tuomari kysyi onko syytetyllä mitään kerrottavaa puolustuksekseen. Renki aloitti; ja kattia kans... eikä päässyt pitemmälle kun tuomari keskeytti. Se onkin pahempi juttu ja tuli tuplatuomio. Tapahtuiko oikeus?

Kysyjän kommentti

Juttuhan eteni sitten niin, että poliisi kuulusteli myös kateellista naapuria tapauksen johdosta. Naapuri sanoi: En tiedä oliko harkittu teko, mutta viikon se tellinkiäkin siellä itselleen rakensi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.06.2009 - 12:34

Säännöt ovat nämä ja niillä mennään.
Kaikki eivät osaa järjestellä asioitaan niin kuin heille olisi parasta ja joutuvat sen takia maksamaan muita kalliimman hinnan. Noin pääpiirteittäin kaikki toiminta perustuu rahaan ja sen hankkimiseen. Myös valtion.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 13:07

luulen lähes kaiken tapahtuvan oikeuden mukaan, kun viranomaisten toiminnasta puhutaan. Vaan valitettavia poikkeuksiakin varmasti on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 16.06.2009 - 13:11

Pääosittain on, poikkeuksia löytyy kuitenkin aika kiitettävästi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.06.2009 - 13:47

Luin juuri tänään jutun hometalosta ja ihmisen vuosia kestäneestä taistelusta perua kaupankohde. Ja kuten arvata saattaa, tämä ihminen menetti lastensa kanssa terveytensä, rahansa, luottotietonsa ja loppujen lopuksi sen talonkin. Vain velka jäi maksettavaksi ja sen hän pystyi hoitamaan ainoastaan lapsilisistään. Kaikki viranomaiset jonka puoleen hän kääntyi joko pettivät tai pitkittävät asioita jotta tilanne saatiin siihen pisteeseen että kaikki valitusoikeus oli mennyt umpeen. Tässä meillä tapaus oikeusvaltiosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 14:02

Mikähän tuo aasinajaja jumppiksen jutussa olisi tai olisi ollut???

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 14:47

Oikeus on aina kompromissi kaikista vääryyksistä. Yleensä rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät. Siten on Suomen oikeuslaitos rakennettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 15:07

Tasa-arvossa puutteita

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 15:55

Missään ei kaikki aina tapahdu oikeudenmukaisesti, ei Suomessakaan, mutta määritelmän puitteissa Suomi hyvin täyttää oikeusvaltion tunnusmerkistön.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.06.2009 - 16:02

Jos Suomi olisi oikeusvaltio, ei noita raiskaajia ja murhamiehiä juoksentelisi täällä vapaana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 17:24

Vähäviisaan kanssa samoilla linjoilla. Valitettavasti pahoja puutteita/ylilyöntejä tulee esiin liian usein.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2009 - 10:06

ei käy oikeus aina tälläkään, kuten ihmettelen , kun ystäväni sairastui ja lääkäri laittoi hänelle sairaseläkepaperit, niin vakutusyht.lääkäri, joka ei koskaan ollut häntä nähnytkään niin hylkäs eläkehakemuksen ja niin siinä kävi, että hän kuoli melkein työnsä viereen..hänellä oli paha sydänsairaus ,joten olen ajatellut et ei täällä oikeus toimi ei laisinkaan..