Ovatko ihmiset muuttuneet hellämielisemmiksi?

Osuin eilen nettiä selaillessani sivulle, jossa oli aivan tavattoman hirveitä vanhoja venäläisiä kidutusvälineitä.
Niiden keksimisessä oli todella käyttetty mielikuvitusta.
Ihmiset kyllä tappavat toisiaan vieläkin, mutta haluaako kukaan koskaan ja missään enää aiheuttaa mahdollisimman suurta tuskaa?

Avainsanat: kidutus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.06.2009 - 11:12

Enpä tiedä, ovatko ihmiset sen hellämielisempiä kuin ennenkään, kun miettii esim. Ruandan murhia. Venäjällä ehkä lainsäädännöllä on saatu kidutus edes jotenkin kuriin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.06.2009 - 11:13

itse en ainaakaan vois , en kellekkään elävälle olennolle, on se sitten imisrotuun tai eläinrotuun kuuluva..ihan kauheaa ajatellakin jotain kidutusta hyi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 11:28

Eiköhän lie kidutus ym nykyisin lailla kiellettyä, ainakin nimellisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.06.2009 - 11:36

Ei ole kyse hellämielisyydestä vaan ihmisarvolle sopivimmista keinoista nykypäivään soveltaen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 02.06.2009 - 11:45

Tänä päivänä täällä maan päällä kulkee niin paljon tunnevammaisia ihmisiä joihin itseensä tappaminen ja kiduttamin ei vaikuta mitenkään. Tekeekö sen sitten itse tai toinen ihminen.
Meidänkin vankiloissa on nykyään niin hyvät olot ja oikeusjärjestelmässä niin paljon mätää etteivät nekään pelota tekijöitä. Jos jossain, niin nimenomaan tuolla oikeusjärjestelmässä niitä hellämielisiä istuu. Ei missään nimessä kannata kidutusta enkä kuolemantuomiota rangaistuksena, vaan sen pitäisi kuitenkin olla sellainen että tuomittu ymmärtää tekonsa ja oppii siitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 12:54

Yli puolessa maailman maista ihmisiä kidu­tetaan edelleen ja kidutusta harjoitetaan systemaattisesti myös useissa maissa, jotka ovat allekirjoittaneet YK:n kidutuksenvastaisen sopimuksen. Kidutusta käytetään vallan väli­neenä ja pelon ilmapiirin luomiseksi. Fyysisellä ja psyykkisellä kidutuksella pyritään tuottamaan uhrille mahdollisimman paljon kipua ja siten tuhoamaan hänen persoonallisuutensa.
Esimerkiksi vaikka Idi Amin ( kuoli elokuussa 2003 ), joka muistetaan parhaiten hallintokautensa aikana harjoittamastaan kansanmurhasta, jonka aikana murhien ja kidutusten uhreiksi joutui arvioiden mukaan noin puoli miljoonaa ugandalaista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 02.06.2009 - 13:04

Kyllä ne ainakin noissa rangaistusasioissa muuttuneet hellämielisemmiksi, muuten taas, eivät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 14:24

ei ole, on vaan uudet konstit, aina ei tarvita vehkeitäkään ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 15:04

Uudet konstit pahempia,ihminen tullut julmemmaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 15:05

Lainsäädäntö on muuttunut ja informaatio kulkee helposti nykyään yli maanrajojen ja maanosien.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 16:51

Minusta esim. sähkötuoli on aikamoista kidutusta, ja islamilaisissa maissa tapahtuu myös kivityksiä ja ruoskimistakin. Tuota kivitystä ainakin käytetään yleisesti uskottomuudesta tuomittujen naisten teloittamiseen. Ehkä lähinnä täällä Euroopan länsimaissa olot ovat parantuneet, muualla ei niin suurta muutosta ole tapahtunut. Täällä on onneksi viisastuttu. Saisivat ottaa muualla oppia meistä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 18:08

Eivät ihmiset ole yhtään hellämielisempiä. Ongelma on lakaistu vain maton alle, siitä ei puhuta ns. sivistyneissä maissa. Kiduttamisella ei päästä oikeisiin lopputuloksiin, jos kiduttajat ymmärtäisivät sen, maailma olisi silloin jo pikkuisen parempi paikka.