missä maassa tehtiin ensimmäiset sarjavalmisteiset mikrotietokoneet,vuonna 1973

tapahtui 2 vuotta ennen BILL GATESIN mits altairia

Lisätty: 26.04.2009 - 09:59

ylitarkka,lisätiedoissa mainitsen 2v ennen altaria,,tutkippa lisää

Lisätty: 26.04.2009 - 10:02

nuo linkit on hienoja,mutta tieto on väärää

Lisätty: 26.04.2009 - 10:26

täytyy hyväksyä MATVEIN vastaus ,,minä hukkasin linkin minkä mukaan samaan aikaan vuonna 1973 rakennettiin sarjavalmisteinen mikro tietokone SUOMESSA

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.04.2009 - 09:44

En ole ihan satavarma, mutta vastaan, että Kanadassa, MCM (Micro Computer Machines Inc.)-niminen yhtiö. Koneen merkki/tyyppi: MCM/70

Kysyjän kommentti

suomestakertovaa linkkiä en löytänyt,,mutta oli samalle vuodelle1973

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.04.2009 - 09:24

oiskos se maa englanti tai usa...voiskos olla suomi..sanon nyt kuitenkin enklantti..kylmä arvaus...

Lisätty: 26.04.2009 - 10:32

katos mul 0,5 pistettä,... :) kun 3 arvaus ol suomi..heh...taputtaa karvaisia käsiään..!!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2009 - 09:33

taitaa löytyä USAsta, vähän hankala määritellä mikä ensimmäiseksi mikrotietokoneeksi sitten määritellään, tässä yksi:

Ensimmäinen mikrotietokone: Altair 8800 (1975)

Altair-8800-mikrotietokoneen mainos oli Popular Electronics-lehden tammikuun 1975 numeron kannessa (”maailman ensimmäinen minitietokonerakennussarja”).

MITS-yhtiön toimitus koostui kotelosta, virtalähteestä, etupaneelista ja kahdesta piirilevystä, joista toisella oli 8080-suoritin ja toisella 256 tavua muistia. Rakennussarjan kokoaminen oli hankalaa ja valmiin koneen käyttömahdollisuudet hyvin rajalliset.

Altair 8800:n paras ominaisuus oli sen 16 tyhjää korttipaikkaa. Lisäkorttien avulla Altairiin voitiin yhdistää esim. lisää muistia, näppäimistö ja näyttö. Niiden kysyntää tyydyttämään syntyi lukuisia pieniä yhtiöitä, joiden perustajat olivat itsekin tietokoneharrastelijoita.

MITS järjesti ensimmäiset mikrotietokonealan messut (First World Altair Computer Conference, Albaquerque, maaliskuu 1975), perusti asiakkaitaan varten käyttäjäkerhon, joka julkaisi omaa Computer Notes-uutislehteään ja loi mikrotietokoneiden vähittäismyyntiverkon.

Bill Gates ja Paul Allen kirjoittivat BASIC-tulkin (Beginners All-Purpose Symbolic Instruction Code) Altairille ja perustivat Microsoft-yhtiön, joka lisensoi BASIC-tulkin MITS-yhtiölle.

cc.oulu.fi/~pulkkine/th_handout07.html

Lisätty: 26.04.2009 - 09:56

Kandasta tosiaan löytyy tällainenkin vastaus, mutta niistä alkuajoista on aika paljon kädenvääntöä, mikä oli ohjelmoitava laskin ja mikä sitten jotain muuta uutta ....

From MCM/70 Desk Top Computer , Micro Computer Machines Inc., 1973

Lisätty: 26.04.2009 - 10:36

alusta alkaen oltiin mukana, mutteivät suomalaiset sentään ihan ensimmäisiä olleet:

"Mikrotietokoneiden valmistuksessa suomalaiset olivat liikkeellä samaan aikaan kuin muuallakin maailmassa. Suomen ensimmäisen mikrotietokoneen, Telmac 1800/Oscomin lanseerasi vuonna 1977 insinööri Osmo Kainulainen. Telmacin ympärille muodostui hyvin aktiivinen käyttäjäkerho."

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2009 - 09:53

Tämä on pelkkä arvaus,kun sanon,että amerikassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2009 - 12:52

Ehdotan Japania.