Saako mineriittilevyä käyttää rakentamisessa?

Sisältääkö myrkyllisiä aineita esim. asbestia?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.04.2009 - 21:17

Ilmeisesti useimmissa ellei kaikissa ennen 1998 käyttöön otetuissa mineriittilevyissä on asbestia. EU on kieltänyt kaikkien kuitujen ja tuotteiden, joihin on tarkoituksella lisätty asbestia, markkinoille saattamisen ja käytön direktiivillä 1999/77/EY, joka on Suomessa saatettu voimaan valtioneuvoston asetuksella 1.1.2005 alkaen. Muita kansallisia rajoituksia asbestin käyttöön tehtiin jo vuonna 1994. Asbestia sisältävien rakenteiden purkamisesta on erikseen säädöksiä.

Lisätty: 12.04.2009 - 09:40

Uusina myytävissä mineriittilevyissä ei tietenkään ole asbestia (kun ei saa olla), vaan sementtiseokseen on käytettävä muita kuituja kuin asbestipohjaisia. Mineriittilevy sinänsä ei kerro materiaalia, vaan siitä, että kyse on kivipohjaisesta (mineraali) levymateriaalista, johon on kestävyyden (ja aiemmin myös kuumuuden kestämiseksi asbestia) parantamiseksi lisätty kuitumaisia materiaaleja.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.04.2009 - 21:14

Mielestäni se on jo vanhentunutta materiaalia ja en kyllä laittaisi omaan rakennukseen. Kysy rakennus tarkastajalta omasta kunnastasi niin saat oikean vastauksen sen laillisuudesta!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2009 - 09:29

Tietäääkseni minerittilevyssä ei ole asbestia ja sitä käytetään yhä,vaikka se on jo epäkäytännöllistä ja tilalle on tullut paljon parempia materiaaleja.Tieto suoraan kirvesmieheltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.04.2009 - 09:42

Saa, ja materiaali niissä on kiviseosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 11:00

Saa,käyttää, ja materiaali niissä on kiviseosta.Ei ole asbestia enää.