Mikä tv:n tuumakoko ois sopiva, jos katseluetäisyys on noin 2,5m?

Eli kun tuo olkkari suht pieni, niin etäisyys telkuun jää myös lyhyeks, ja nyt kun tuo ukkelini innostu tuost taulutelkun ostost, niin kysyisin, jotta mikä se tuumakoko ois ...noin..., sopiva tuohon etäisyyteen nähden, jot ei pään tarttis kääntyillä kuin kävynsyöjäl sitä kattellessa:) ja sais sitten nauttia kuvasta ja kuvan laadusta? Tuli muutenkin mieleeni, kun ennen sanottiin et tv:tä pitää kattoa määrätyltä etäisyydeltä.

Avainsanat: taulu-tv tv katsomisetäisyys tuumakoko

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.03.2009 - 22:42

No meillä on justiinsa 2,5metrin matka sohvalta tv:lle ja 32 tuumaa.. Se on mielestäni erittäin sopivan kokoinen! Siitä on tosi mukava katella leffoja ym eikä oo liian lähellä :)

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksestasi, tuli näitten vihjeitten perusteella hankittua tuo 32 tuumanen, ja kuten sanoit ihan passeli/hyvä... nyt sit naaatitaan...:)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.03.2009 - 19:48

Vähän arastelin aluksi kun jouduin vastaavan pulman eteen, tai oikeastaan silloin eväät oli niinpäin että voinko pistää 32" taulun vajaan kolmen metrin päähän. Siinä se on ollut yli vuoden eikä valituksia ole tullut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 19:51

42 tuumaa,sen voi jakaa 4 osaan.voi olla netissä katsoa tv,seurata elokuvaa dvd,,jää 4,s vielä jos katsoo elokuvaa netistä,,tai 2 osaan tietokone ja tv

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 19:53

Kuvaputki aikana sääntö oli metri per 10", nykyaikana LCD/plasma näytöillä tuolla ei ole väliä.
Itse katson 42":sta parin metrin päästä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 20:08

Meillä on 32 tuumanen,ja saman verran matkaa,kun sinä mainitsit olevan,ei voi mitään,mut tv tulee silmille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 20:24

meillä on 50 tuumanen ja pystyn katsomaan sitä kyllä parin metrin päästä.. mut ei varmaan ihan noin isoa kannata hankkia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 20:35

Riittäs ihan 22 tuuman kuvaruutu, suurempi on ihan hulluutta.

Lähteet:
Oma tieto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.03.2009 - 22:03

Piti oikein tarkistaa oman TV:n tuumakoko. On 28", ja suunnilleen 2,5 m:n päästä katson. Joskus tuntuu, että on liian lähellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 22:08

Kyllä meidän nuoret osti 40 tuuman katselu-etäisyys noin 2,5metriä. Kyllä sitä on ihan kiva katella,mitä nyt olen käynyt kylässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 22:45

Ennen oli tuo "sääntö" - jotta tv-kuvan juovat ei häiritsisi, sekä kuvan välkyntä,
mutta näissä uusissa LCD eivät juovat häiritse ja "jälkihehku" (vasteaika 5 ms)
taitaa poistaa välkynnän ongelman.
Kuten sanoit, pääasia ettei katsellessa tule tenniskatselijan liikettä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 13:12

meillä on tällähetkellä 32 tuumainen ja suunnilleen se 2,5m etäisyys , mutta mies haaveilee 50 tuumaisesta. kuulemma se olis juuri sopiva..hmm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 14:55

Meillä on 40 tuumainen töllötin ja mie kahtelen sitä n. 3metrin päästä. Tv on ihan hyvän kokoinen ja tv:n katsomis matka sopiva.. Jos ois pienempi telkku, niin silmälaseilla saisin tihruu tekstitykset.. eliks kandee sen telkun kokoo miettii vähän oman näkemisenkin kannalta, jos ostaa 28 tuumasen ja saakin pistää tv tuolii lähemmäks tv:tä niin ei siinkään oo järkee =D.. Sanoisinko että 37-40 tuumanen vois olla ihan jees.. Sanoo hää tääl joka on tohon isoon telkkuun tottunut ja jos pienemmän hankkis niin se näyttäs ihan minimiiltä, heh, no hjuumorriikin tähän vähän pistin, kun en ole hetkeen toviin tääl Napsussa vastaillut. ;D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.03.2009 - 13:55

meil on 42" siltä etäisyydeltä ja on JUST täydellinen :)