Lentokoneen ilma pystytään pitämään nykyteknologian avulla matkustajille miellyttävänä. Kuva: © Hugoht | Dreamstime.com
Lentokoneen ilma pystytään pitämään nykyteknologian avulla matkustajille miellyttävänä. Kuva: © Hugoht | Dreamstime.com
· Napsun toimitus

Raikas ilma ja miellyttävä lämpötila – Lentokoneen matkustamon ilmanvaihto on pitkän tieteellisen työn tulos

Lentokoneen matkustamon ilmanvaihto ja ilmanpaineen säätely ei tavalliselle matkaajalle näy juuri millään tavalla. Mutta paineistettu matkustamo ja raikas ilma ei ole mikään itsestäänselvyys, vaan se on vaatinut vuosikymmeniä kestänyttä tieteellistä tutkimusta.

Matkustajalentokoneet lentävät olosuhteissa, jotka eivät ole kovin suotuisia elämälle. Ulkolämpötilat voivat laskea jopa 65 pakkasasteeseen ja matkalentokorkeudessa ilmanpaine on vain murto-osan siitä mitä se on maan pinnalla.

Lentokoneiden tekniikka on suunniteltu pitämään matkustamon ilmanpaine ihmiselämälle sopivalla tasolla ja samalla varmistamaan, että matkustajat saavat raikasta ilmaa hengitettäväkseen ja että lämpötila pysyy mukavana.

Nämä prosessit tukevat toinen toisiaan: kierrättämällä ilmaa matkustamossa syntyy tarvittava ilmanpaine. Lentokoneet ottavat osan käyttämästään ilmasta ulkoa, eikä ilmaa jätetä koskaan seisomaan.

Boeingilla työskentelevä tohtori David R. Space kertoo Travel + Leisuren haastattelussa:

"Ulkoa tuleva ilmaosuus kerätään kompressoreihin ja tiivistetään sellaiseksi, että happi on turvallista hengittää. Tämä prosessi tekee ilmasta kuumaa, minkä vuoksi sitä pitää jäähdyttää. Tämän jälkeen ilma virtaa suureen säiliöön, jossa se sekoitetaan matkustamosta tulevaan, HEPA-suodattimien kautta kierrätettävään ilmaan. Sekoitettu ilma sitten kiertää ilmastointikanavia pitkin koneessa, takaa etuosaan ja pääkanavaan yhdistettyihin sivuputkistoihin katossa. Samaan aikaan ilma poistuu matkustamosta lattian rajassa sijaitsevien ilmastointiaukkojen kautta. Puolet matkustamon ilmasta heitetään ulos jotta kierto pysyy jatkuvana."

Nykyaikaisissa lentokoneissa, kuten 787 Dreamlinerissa, systeemi on tätäkin hienostuneempaa. Niissä ilmanpaine vastaa alle kahden kilometrin korkeutta, mikä tuntuu huomattavasti miellyttävämmältä, koska se on lähempänä maanpinnan lukemaa.

Ilman lämpötilaan ja kosteuteen vaikuttaa myös matkustajien määrä. Tämän vuoksi matkustamohenkilökunta voi kalibroida koneen ilmastointitekniikan vastaamaan kyseisen lennon henkilömäärää, jotta olosuhteista tulisi matkustajille mahdollisimman optimaaliset.

On myös huomattava, että matkustajat ovat yleensä koneessa paikoillaan, minkä vuoksi heille tulee helpommin kylmä, kun taas matkustamohenkilökunta on paljon liikkeessä ja heidän ruumiinlämpönsä nousee helpommin. Tämän vuoksi vaihtuva ilma puhaltaa ensin käytäville ja antaa henkilökunnalle viileämpää ilmaa, mutta matkustajien tuntema ilmavirta ei ole epämiellyttävä.

Lähde: Travel + Leisure

Päivitetty:

Poimintoja Napsusta

Pieni hetki, sivua ladataan.