Kuinka käy, kun jättää osan lentolipusta käyttämättä?

Hankin tosiaan lennon aikaa sitten Helsinki-Amsterdam-Bangkok. Tuli kuitenkin muita suunnitelmia ja lennän aiemmin Amsterdamiin, eli oli aikeissa käyttää lipun osa Amsterdamista Bangkokiin, mutta heräsi epäillys että pitää ilmoittaa lentoyhtiöön ja matkatoimistoon varuilta. Matkatoimisto vastasi, että KLM saattaa peruuttaa lopun matkastani, koska en lennä HKI-AMS...KLM ilmoitti ettei voi tehdä mitään ja minun pitää asioida matkatoimiston kanssa. Lennot on eri tunnuksella, eli Amsterdam ei ole ns tankkauspysäkki. Tuntuu, etten saa oikein tyydyttävää vastausta matkatoimisto SkyToursilta enkä KLM:ltä.... Onko jollain tullut vastaava tilannetta?

Avainsanat: lennot peruutus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.03.2009 - 21:36

Useimpien turistiluokan lentolippujen muutokset tai peruutukset eivät ole sallittuja, eikä peruutetusta varauksesta suoriteta takaisinmaksua lipunkirjoituksen jälkeen.

Maksettujen lentovarausten kohdalla noudatetaan lentoyhtiöiden määrittämiä muutos- ja peruutusehtoja. Useimissa tapauksissa pätevät seuraavat ehdot:
- Maksettua lentolippua ei voi muuttaa miltään osin.
- Kokonaan tai osittain käyttämätöntä lentolippua ei lunasteta takaisin.
- Lentolippu tulee aina käyttää varauksen edellyttämässä järjestyksessä

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.03.2009 - 21:29

ei ole tullut tapausta, mutta jos et ole tyytyväinen niin otappa yhteys kulutajasuojaan..jos tuntuu että ei ole oikeudenmukaista..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 21:36

Se on täysin kiinni siitä minkälaiset liput olit ostanut. Jos kyseesä oli edullinen tarjous, siinä todennäköisesti lukee "ei muutettavissa" (not endorstable) ja silloin tosiaan ei mitään mahdollisuuksia saada rahojaan takaisin vaikka liput jäisi käyttämättäkin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 00:42

Jos tälläinen juttu käy, ota lippuun sellainen takaus, että saat rahat takaisin jos jää käyttämättä. Mulla oli sellanen turva, yhtiöltä niitä saa. Ohjeet täytyy vaan lukea suurennuslasin kanssa miten se menee.