Onko kellä kokemusta pensasmustikan viljelystä?

Lisätty: 13.03.2009 - 07:09

Mie laitoin Ainon ja Alvarin viime keväänä ja ne teki kesällä jo noin 10 marjaa. Nyt jännään miten ne ovat talvesta selviytyneet. Mustikkamaat on tässä ympärillä, mutta mielenkiinnosta haluan kokeilla tuota pensasmustikkaa.

Avainsanat: multa maa suojaus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.03.2009 - 21:04

Kokemusta löytyy. Maan pitää olla hapanta, toisinsanoen ei kalkkia. Pensasmustikalle on olemassa myös oma lannoite. Istutetaan mielellään harjuun, lämpimään aurinkoiseen paikkaan. Maan pitää olla läpäisevää. Pensasmustikka on pintajuurinen eli vaatii kastelulta enemmän kuin moni muu kasvi. Talvisuojaus erittäin tärkeä, onhan se "ristihuulisten" herkkua. Verkkoaitaus (kanaverkko) ympärille. Ei vaadi paljon leikkausta, lajikkeissa on tänä päivänä paljon valinnan varaa.

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan, viihtyessään tuottaa hyvän sadon.

Kysyjän kommentti

Kiitos sinulle neuvoista. Katsotaan miten pensaani ovat selvinneet ensimmäisestä talvestaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.03.2009 - 20:40

ei ole kokemusta, mutta oisko noloa jos sellaisen laittaisin, kun mustikat ovat ihan mäenalla noukittavanna..tekis kyllä mieli..? mietin vain..?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 20:48

ei ole

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 20:50

Meillä oli 2 puskaa. "tyttö" ja "poika" pensaat jotta voivat siitepölyttyä. Mustikat isoja ja meheviä! Mietin omalle uudelle pihallenikin niiden laittoa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 20:52

Ei ole kokemusta,olemme ihan luonnon mustikan armoilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 21:38

Istutin vasta viime kesänä ja nyt odotan kiinnostuneena miten ne ovat talvehtineet. Täällä ei ole oikein hyvin onnistuneet mustikkapensaat. Kukaan ei ole kertonut saaneensa kunnon satoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.03.2009 - 23:05

Olis kiva kokeilla, mutta kerrostalon piha ei oikein sovellu siihen hommaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 00:43

satoisa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 00:49

Kaverilla on niitä. Viihtyvät hänellä karikkeisessa maassa kuusten alla kosteassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 09:13

Jänis söi yhet pensaat, myöhemmin istutin uudet neljä pensasta,niin yksi pölkkypää ajoi ne traktorilla hajalle, nyt keväällä meinasin laittaa vielä muutaman pensaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 15:55

Olis varmaan ihana, mut meidän pihassa ei varmaan tulisi viihtymään. Meillä on sensijaan marjatuomipihlajaa, jossa on mustikkaa muistuttavat satoisat marjat. Nämä pensaat kasvavat nopeasti, eiväkä ole ollenkaan nirsoja kasvualustan suhteen.