Onko eu:ssa lakia joka kieltää ns.geeni ruoka ainesten tuonnin ihmisravinnoksi esim. tämä soija , mutta eläinrehuksi saa tuoda?

Geenimanipuloinnin pitkäaikaisesta ihmiseen sekä luontaisen kasvuston perimään ei ole näyttöä onko se hyväksi tai pahaksi, silti muunneltuja kasveja käytetään soijan tuotantoon.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.03.2009 - 19:35

Asia tosiaan kiinnostaisi, miten se asia on nykyään muotoiltu, onko laki vai muu ?
mutta EU:n sivuilta on tosi vaikeata löytää haluamaansa tietoa.
europa.eu/index_fi.htm - löysin vain:
Muuntogeenisten organismien (GMO) jäljitettävyys ja merkinnät
sivulla: europa.eu/scadplus/leg/fi/lv...l21170.htm
sekä edellinen sivu: europa.eu/scadplus/leg/fi/s81000.htm

muualla kyllä on keskustelua asiasta
en.wikipedia.org/wiki/Geneti...ified_food
www.kulma.net/gmkampanja/
ja lisää löytyy sanoilla: GM tai Genetic Modified Foods

Lisätty: 12.03.2009 - 20:53

Elintarviketurvallisuusvirasto
www.evira.fi/portal/fi/elint...eet__gmo_/

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.03.2009 - 17:41

en tiedä onko hyväksi geenimaniloitu elintarvike muulle kuin bisnekselle
geenimanipulointi on käytössä myös suomen elintarvike tuotannossa
eu,ssa haluttaisiin se merkittäisiin elintarvikkeeseen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 20:01

en usko

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 22:19

Komissio hyväksyi muuntogeenisen soijan (22.9.2008 11:13)
Euroopan komissio on päättänyt sallia muuntogeenistä soijaa A2704-12 sisältävien, siitä koostuvien tai siitä valmistettujen elintarvikkeiden, elintarvikkeiden ainesosien ja rehun markkinoille saattamisen. Päätös koskee lisäksi myös muita A2704-12 soijatuotteita, joita voidaan käyttää samoin kuin tavanomaista soijaa tai soijatuotteita viljelyä lukuun ottamatta. Lue lisää »

www.edilex.fi/asiasanat/?let...d=word1324

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 01:00

Evira valvoo elintarvikkeita Suomessa. Kuluttajat voivat päättää hyväksytäänkö se Suomessa vai ei.
Muuten geenimuunnellut elintarvikkeet ovat laillisia eu-alueella.