Uskotteko raamatun olevan totta?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 12.03.2009 - 18:28

Jos raamattu on totta niin silloin jumala on:

”Kateellinen ja ylpeä siitä; pikkumainen, epäoikeudenmukainen, anteeksiantamaton kontrollifriikki; kostonhimoinen, verenhimoinen etninen puhdistaja; naisia vihaava, homofobinen, rasistinen, lapsi-, kansan- ja veljesmurhanhimoinen, ruttoa levittävä, suuruudenhullu, sadomasokistinen, oikukkaalla tavalla pahantahtoinen."

Lainaus on Richard Dawkinsin kirjasta Jumalharha.

Ajatelkaa nyt vaikka sitä, miten raamatun kertomuksen mukaan jumala antoi paholaiselle luvan tuhota Jobin omaisuus, tehdä hänet sairaaksi ja murhata hänen kaikki lapsensa, vain osoittaakseen, että Jobin usko on järkkymätön. Jumala siis antoi luvan murhata 10 Jobin lasta vain voittaakseen väittelyn.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.03.2009 - 16:26

Tätä on kysytty aikaisemmin ja arvuuteltu onko jumala mies tai nainen, tämäntyyppiset kysymykset aiheuttavat vain toraa samoin kuin politiikkaan liittyvät kysymykset. Tapahtuu vain mielipahaa jos sanoo asiat suoraan ja vastaukset ovat vain mielipide.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 16:40

Oma mielipiteeni on ,että en usko,mutta jokaisella on omat mielipiteensä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.03.2009 - 16:50

Totta on Pyhä sana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 17:40

Ihan totisinta totta,
eli muutamien erakkomunkkien höpinöitä ja kansantaruja, joita on sitten vuosisatojen kuluessa muotoiltu aina sopiviksi. Kalevalakin on parempi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 17:42

en usko

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 17:47

uskon.. eikä sen tarvitse olla ihan uskonasiakaan, se on myös todistettu. Johan historian ajanlasku on Raamatun henkilöstä lähtöisin. Itseasiassa mitään ei ole tutkittu niin hyvin ja todeksi todistettu. Kansojen historia(carl crimbert )kirjasarja joka kertoo maailman valloista.. lainaa raamatun tietoa silloin kun ihmisen hisroria on hukassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.03.2009 - 17:53

Kuka uskoo, kuka ei. Kaikilla on oma mielipiteensä asiaan. Minä en nyt välttämättä usko, mutta ehkä sekin päivä tulee, että uskon. Koskaan ei voi tietää, mikä muuttaa käsityksiä erinäisiin asioihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 18:37

Peloittelun, uhkauksien ja pappien vallan aikakausi on loppunut. Raamattu on ainoastaan ihmisten kirjoittama hirmuvallan käytön väline.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 18:50

uskonasia, ei mun ........

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 20:00

en oikeastaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 20:01

Minä taidan sitten olla ainoa surkimus, joka uskon...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 20:29

Kun ensimmäiset osat on kirjoitettu noin 1000 vuotta ennen ajanlaskun alkua, ja ko. kirja on edelleen olemassa, niin uskon Raamattuun. Mikä muu kirja, yms. on säilynyt näin kauan?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 22:10

Uskon, että meitä ohjaa jokin suurempi voima, jota emme ymmärrä. Sitä onko kukaan siitä kirjoittanut kirjaa voidaan olla montaa mieltä. Eipä viimeksi lukemassani dekkarissakaan lukenut, että se on fiktiota. Entä jos se säilyisi seuraavat miljoona vuotta, mitähän siitä uskottaisiin?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 23:35

Toistan Voltairen kannan: - Suutarien ja räätälien juttukirja.
Kirkkoisät kirkolliskokouksissa muunnelleet kepeitä aikaansa pohjautuvia kirjoitelmia kulloisiinkin tarpeisiinsa soveltuviksi. Ehkäpä vanhempiakin "pyhiä" kirjoitelmia tunnetaan, kattokaa vaikka Kuuklesta...
Pitäkää tunkkinne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 00:45

Totta joka sana puuttuvakin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 01:11

Raamattu on niin vaikeasti tulkittava kirja että voi kyseenalaistaa käsityksensä miten siihen uskoo. Jos kysymys olisi että uskotko jumalaan, vastaukseni olisi: Tottakai. Kaikki lait pohjautuvat alunperin Raamatun oppeihin, joten siihen on pakko uskoa jos ei halua vankilassa istua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 10:49

Enpä puutu tuohon uskonnolliseen puoleen, mutta Raamattu on hyvä historiankirja, kertoo sen aikaisista tapahtumista, kulttuurista jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 14:26

Lennu täällä on sitten toinen surkimus :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.03.2009 - 15:33

minä ainakin uskon, ja olen kans varmaan se surkimus :)